بلغارستان، کشوری زیبا در شرق اروپا

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


بلغارستان، کشوری زیبا در شرق اروپا

بلغارستان، کشوری زیبا در شرق اروپا

بلغارستان کشوری در شرق شبه‌جزیره‌ی بالکان در جنوب شرق اروپاست. این کشور در قرن هفتم میلادی بنیان گذاشته شد و یکی از قدیمی‌ترین کشورهای قاره‌ی اروپا است. مسیرهای تاریخی مهمی از این کشور عبور می‌کردند که از شمال و شرق اروپا به سمت مدیترانه و از غرب و مرکز اروپا به خاورمیانه می‌رفتند. قبل از ایجاد کشور بلغارستان، امپراتوری‌های رم باستان، یونان و بیزانس در این منطقه حضوری قوی داشتند و مردم و کالاها به تناوب از این منطقه عبور می‌کردند. سفر به بلغارستان و یا منطقه‌ای که آن زمان جای بلغارستان بود، امری عادی بود، البته در آن زمان سفارت بلغارستان وجود نداشت که در مورد رفت و آمد سختگیری کند و کسی برای عبور از بلغارستان ویزا لازم نداشت.
بلغارستان که سال‌ها تحت سلطه‌ی عثمانی بود، بالاخره در اواخر قرن ۱۹ به استقلال دست یافت و به جناح بازنده‌ی چند درگیری در نیمه‌ی اول قرن ۲۰ میلادی پیوست و با وجود اینکه در جنگ جهانی دوم سمت قدرت‌های پیروز بود، تا اواخر همان قرن، خود را در حلقه‌ی اتحاد جماهیر شوروی یافت.
این کشور بخاطر مناظر طبیعی و جاهای دیدنی خود قابل توجه است و کوهستان‌ها و دریای سیاه بلغارستان باعث شده‌اند افراد زیادی برای سفر به بلغارستان تمایل پیدا کنند و راهی سفارت بلغارستان برای دریافت ویزا شوند. فرهنگ بلغارستان هم مانند باقی کشورهای شبه‌جزیره‌ی بالکان، ترکیبی از فرهنگ شرقی و غربی است. صوفیه بلغارستان، بزرگ‌ترین شهر و پایتخت این کشور است و در مرکز جغرافیایی منطقه‌ی بالکان قرار دارد. صوفیه بلغارستان با بیش از یک میلیون جمعیت، سه برابر دیگر شهرهای بزرگ بلغارستان وارنا و پلودیو، جمعیت دارد. در سفر به این کشور حتماً از جاهای دیدنی بلغارستان دیدن کنید و همچنین خیالتان از بابت قیمت غذا در بلغارستان هم راحت باشد.
در این مقاله قصد داریم در مورد سفر به بلغارستان اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهیم. اگر شما نیز قصد دارید به صورت گروهی یا با تور انفرادی به بلغارستان سفر کنید، بهتر است تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

[lwptoc]

جغرافیا و آب و هوا

طبیعت بلغارستان
طبیعت بلغارستان

بلغارستان کشوری مستطیل شکل است که از شمال توسط رومانی، از شرق توسط دریای سیاه، از جنوب توسط ترکیه و یونان، از جنوب غربی توسط شمال مقدونیه و از غرب توسط صربستان احاطه شده است. بیشتر مرز شمالی بلغارستان با رومانی توسط رود دانوب مشخص شده است. صوفیه بلغارستان که پایتخت این کشور است، در دامنه‌ای کوهستانی در غرب کشور قرار دارد. همچنین در کرانه‌ی دریای سیاه و شرق بلغارستان وارنا قرار دارد. بلغارستان دارای چشم‌انداز گسترده و متنوعی است.

بیشتر مناطق بلغارستان دارای آب و هوای قاره‌ای و معتدل هستند، اما جنوب این کشور تحت تأثیر آب و هوای مدیترانه‌‌ای قرار گرفته است. میانگین دمای سالانه‌ی این کشور ۱۰.۵ سانتی‌گراد است، در حالیکه کمینه دمای آن تا -38 درجه سانتی‌گراد و بیشینه دمایی تا ۴۵ درجه سانتی‌گراد در این کشور ثبت شده است. میزان بارش سالانه هم از حدود ۴۵۰ میلی‌متر در شمال شرقی تا ۱۱۹۰ میلی‌متر در کوهستان‌ها، متغیر است. زمین‌های پست بلغارستان هم از اواسط اکتبر تا اواسط مه شاهد بارش برف هستند و به صورت میانگین سالانه ۲۵ تا ۳۰ روز پوشیده از برف هستند. بین ماه مه و آگوست هم این کشور شاهد طوفان و تگرگ است. بنابراین اگر می‌خواهید به سفارت بلغارستان بروید تا برای سفر به بلغارستان ویزا بگیرید، بهتر است برای اواخر تابستان برنامه بریزید.

[irp posts=”2118″ name=”با بخارا بیش‌تر آشنا شوید”]

[irp posts=”2075″ name=”صربستان را بهتر بشناسید”]

اقلیت‌های قومی

جمعیت بلغارستان از لحاظ قومیتی تقریباً همگن است. بیش از چهار پنجم جمعیت این کشور، بلغاری هستند. قوم‌های اسلاو هم که قرن ۶ پیش از میلاد، در بخش شرقی شبه‌جزیره‌ی بالکان سکونت پیدا کردند، به صورت عمده، جذب فرهنگ تراسی شدند که ریشه‌های آن به قرن ۴ پیش از میلاد می‌رسد، و با هم یک اقلیت قومی واحد را تشکیل دادند. بلغاری‌هایی که برای اولین بار در سال ۶۸۱ میلادی، کشور بلغارستان را تأسیس کردند، جزئی دیگر را تشکیل دادند. با محو تدریجی قبایل اسلاو، بلغارها و اسلاوها با هم یکی و به عنوان بلغارستانی‌ها شناخته شدند.
ترک‌ها که بزرگترین اقلیت بلغارستان هستند، حدود یک دهم از شهروندان این کشور را تشکیل می‌دهند و در بعضی از مناطق شمال شرفی و در شرق کوهستان رودوپ زندگی می‌کنند. کولی‌ها هم یکی دیگر از اقلیت‌های قابل‌توجه هستند. تعدادی از مقدونیان هم در بلغارستان سکونت دارند. چند هزار ارمنی، روس، یونانی، رومانیایی و تاتار هم ساکن این کشور هستند.

[sc name=”Highlight” text=”جمعیت بلغارستان ازلحاظ قومیتی تقریباً همگن است و بیش از چهار پنجم جمعیت این کشور را بلغاری ها تشکیل داده‌اند. ترک‌ها بزرگترین اقلیت بلغارستان هستند که حدود یک دهم از شهروندان این کشور را تشکیل می‌دهند.” ]

 

زبان

زمانی که برای سفر به بلغارستان به سفارت بلغارستان مراجعه می‌کنید تا برای مسافرت به بلغارستان ویزا بگیرید، یکی از عوامل مهم و تعیین‌کننده در دریافت ویزا، آشنایی شما با زبان است. زبان بلغارستان، همراه با صربستانی-کرواسیایی و اسلوونی، متعلق به گروه زبان‌های اسلاوی جنوبی است و به زبان مقدونی هم خیلی نزدیک است. زبان بلغارستانی با الفبای سیریلیک نوشته می‌شود.

 

مذهب

بلغارستان - کلیسای بویانا
کلیسای بویانا

پس از اصلاحات دهه‌ی نود و ورود موج کمونیست که منجر به آتئیسم شد، آزادی کامل در مذهب برقرار شد. هیچ مذهب رسمی در بلغارستان وجود ندارد، اما اغلب مردم این کشور به کلیسای ارتدکس بلغاری اعتقاد دارند. گروه‌های اقلیت مذهبی هم شامل مسلمانان، پروتستان‌ها، کاتولیک‌ها، یهودیان و ارمنی‌های گریگوری می‌شوند.
گستردگی سنت‌های مذهبی بلغارستان را می‌توان از جاهای دیدنی بلغارستان که به عنوان مکان‌های دیدنی آن در میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند، دید. از معابد فرقه‌های تراسی مربوط به قرن ۳ و ۴ پیش از میلاد گرفته تا سنگ‌نگاره‌ی سوارکار مادارا در نزدیکی روستای شومن که نماد اعتقاد بلغارها به مسیحیت در قرن ۹ میلادی است. صومعه‌ی ریلا هم در قرن ۱۰ میلادی توسط جان مقدس از ریلا بنیان گذاشته شد که توسط کلیسای ارتدکس بلغارستان به عنوان قدیس شناخته شد. کلیسای بویانا هم که در خارج از صوفیه قرار دارد و در قرن ۱۰ تا ۱۹ میلادی روی آن کار شد یکی از جاهای دیدنی بلغارستان است که جنبه‌ مذهبی دارد و شامل آثار هنری مذهبی دوران قرون وسطی است.

[irp posts=”2583″ name=”آیا ارمنستان برای سفر مناسب است؟”]

[irp posts=”2332″ name=”چرا به گرجستان سفر کنیم؟”]

اقتصاد

روند سریع صنعتی شدن بلغارستان پس از جنگ جهانی دوم و تغییرات اقتصادی که با سقوط شوروی متحمل شد، تأثیر عمیقی روی جامعه‌ی بلغارستان داشت. آزادسازی کنترل قیمت‌ها در اوایل دهه‌ی ۹۰ میلادی منجر به افزایش قیمت‌ها شد. در نتیجه، تورم افزایش یافت و اعتصاب‌های زیادی رخ داد. برای تسویه‌ی بدهی‌های سنگین خارجی باید بخش خصوصی را تقویت می‌کردند و اصول اقتصادی سخت‌گیرانه‌ای وضع می‌کردند که این اتفاق هم منجر به دوره‌ای از بیکاری شدید و کاهش خدمات اجتماعی شد. اما در نهایت دولت بلغارستان با کمک سازمان‌های اقتصادی جهانی و اصلاحات دیگر توانست تورم را کاهش دهد. با آغاز قرن ۲۱، دولت صنایع دولتی را خصوصی‌سازی کرد و اقتصاد بازسازی‌شده‌ی بلغارستان به شدت بهبود یافت تا اینکه در نهایت در سال ۲۰۰۷، این کشور به عضویت اتحادیه‌ی اروپا در آمد. تولید ناخالص ملی بلغارستان سالانه بیش از ۴ درصد رشد می‌کند و قیمت غذا در بلغارستان هم دیگر مانند گذشته به ساکنان این کشور فشار وارد نمی‌کند

 

فرهنگ

فرهنگ بلغارستان تلفیقی از سنت‌های قدیمی و جدید و فرهنگ رسمی‌تر است که در بیدار شدن هوشیاری ملی تحت سلطه‌ی عثمانی و توسعه‌ی کشوری مدرن، نقشی حیاتی داشت. به دلیل همگن بودن جمعیت بلغارستان، میزان تنوع فرهنگی، حتی در سطح منطقه‌ای هم خیلی کم است. این کشور، توسعه‌ی فرهنگی در تمام سطوح جامعه را تشویق می‌کند و از پخش شدن فرهنگ، به‌خصوص از طریق مدارس، کتابخانه‌ها، موزه‌ها و رسانه‌ها حمایت می‌کند. سالن‌های تئاتر، شرکت‌های اپرا و ارکستراهای بلغارستان در دهه‌ی ۹۰ میلادی با هم تلفیق شدند و واحدهای بزرگتر و رقابتی‌تری را به وجود آوردند.

بلغارستان یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای شرق اروپا و یکی از اعضای اتحادیه‌ی اروپا است. از مهم‌ترین شهرهای بلغارستان وارنا، صوفیه و پرودیو را می‌توان نام برد. بلغارستان کشوری نسبتاً ارزن است و خیال مسافران از بابت قیمت غذا در بلغارستان و موارد دیگر راحت است. بلغارستان کشوری آرام، دارای فرهنگی همگن و مناسب سفر برای افرادی است که می‌خواهند از طبیعت اروپای شرقی لذت ببرند.

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.