قزوین پایتخت خوشنویسی ایران

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


10 روز ویتنام (EK2139)

10 روز ویتنام (EK2139)

5 روز سوییس (TK2129)

5 روز سوییس (TK2129)

6 روز فرانسه (TK2128)

6 روز فرانسه (TK2128)

قزوین پایتخت خوشنویسی ایران

قزوین پایتخت خوشنویسی ایران

در جای‌جای کشور عزیزمان ایران رنگ و بوی تاریخ و فرهنگ از دل شهرها و روستاهای اصیل برمی‌آید. به هر گوشه این خاک که بنگریم هویت و فرهنگ کهن ایران باستان را می‌توان به چشم دید که ما را تشویق می‌کند بیشتر به کسب اطلاعات و آشنایی با گذشته روشن خود بپردازیم. یکی از شهرهای باستانی و تاریخی ارزشمند ایران که از دیرباز نقش پررنگی در پرورش مشاهیر و تعالی فرهنگ و هنر در ایران داشته، قزوین است.
قزوین که یکی از قطب‌های زیبای گردشگری در کشور به شمار می‌رود به شهر آب‌انبارها مشهور است و پایتخت خوشنویسی ایران نیز محسوب می‌شود. هنر زیبای خوشنویسی ریشه در ذات اهالی این شهر دارد و میرعماد حسنی قزوینی که در سال 961 هجری قمری در قزوین به دنیا آمد و در رشته نستعلیق تبحر بی‌نظیری داشت، به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین چهره‌های این شهر، گواهی بر همین موضوع است.
اقلیم قزوین و تاریخچه قزوین یکی از نقاط تمایز این شهر نسبت به دیگر نقاط ایران است که درباره آن می‌توان ساعت‌ها بحث و تبادل نظر کرد. به دلیل وجود دارایی‌های ارزشمند طبیعی و باستانی می‌توان گفت گردشگری قزوین از پتانسیل بالایی برخوردار است و می‌توان با توجه بیشتر و اختصاص منابع به این منطقه، استان قزوین را به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری کشور مطرح کرد. در همین راستا قصد داریم به طور مختصر با ویژگی‌ها و ابعاد برجسته این شهر آشنا شویم.
سرفصل‌های عنوان شده در این مقاله عبارتند از:
• قزوین پایتخت کهن ایران
• تجربه گشت و گذار در شهر
• دیدنی‌ها و جاذبه‌های ارزشمند قزوین

[ps2id id=’1′ target=”/]

قزوین پایتخت کهن ایران

تاریخچه قزوین به بیش از هفت هزار سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد که یافته‌های باستان‌شناسی این موضوع را به اثبات رسانده است. ریشه قزوین را می‌توان در دوران ساسانیان جست‌وجو کرد. این شهر همچنین در دوران صفویان پایتخت ایران بود و به همین دلیل از رونق بسیاری برخوردار بوده است. وجود آثار باستانی ارزشمند نیز یادگاری از همین دوران است.
وجود باغات وسیع پسته، انگور و بسیاری از مرکبات که به دلیل اقلیم قزوین شکل‌گرفته‌اند نقش و رنگ زیبایی به این شهر داده‌اند و به همین دلیل قزوین یکی از پاک‌ترین شهرهای ایران است.

دریاچه اوان-قزوین
دریاچه اوان

به دلیل ارتفاعات بسیار و دشت‌های وسیع، استان قزوین از آب و هوای نسبتاً سرد و خشکی برخوردار است و برای بسیاری از گردشگرانی که ساکن مناطق گرم و خشک در کشور هستند می‌تواند لذت‌بخش باشد. وجود کوه‌های مرتفع در قسمت‌های شمالی و دریاچه‌ها و روستاهای دیدنی این منطقه را به بهشتی برای علاقه‌مندان به کوهنوردی و طبیعت‌گردی تبدیل کرده است.
قزوین همچنین به دلیل موقعیت خود در منطقه مرکزی کشور و نزدیکی با تهران و همچنین به دلیل قرار گرفتن در مسیر استان‌های گیلان و اردبیل و زنجان از رفت و آمد بسیاری توسط مسافران و گردشگران برخوردار است و سالانه پذیرای تعداد زیادی از ایرانگردان است.

[irp posts=”2529″ name=”یزد، شهر قنات و قنوت و قناعت”]

[ps2id id=’2′ target=”/]

تجربه گشت و گذار در شهر

زبان مردم قزوین فارسی است اما با لهجه قزوینی صحبت می‌کنند که همبستگی بالایی با الفاظ و اصطلاحات شمال شرق کشور دارد. همچنین زبان‌های تاتی، گیلکی و ترکی آذری در این شهر رایج است. از خصوصیات مردم قزوین این است که فارسی را همچون حالت نوشتاری آن صحبت می‌کنند و به همین دلیل به پارسی اصیل و باستانی نزدیکی بسیاری دارد.
برای اقامت در این شهر زیبا گزینه‌های بسیاری ازدجمله هتل و مسافرخانه پیش روی شما قرار دارد، اما پیشنهاد ما به شما امتحان کردن اقامتگاه‌های بومگردی و خانه‌های تاریخی این شهر است که لذت دوچندانی برای شما به همراه خواهد داشت. وجود حیاط‌های بزرگ و ایوان‌ها و طاق‌های خشت و گلی که معمولاً مربوط به دوران قاجار هستند و معماری ساده ولی زیبایی دارند، فضای سنتی و خاطره‌انگیزی را برای مسافران به وجود می‌آورند. همچنین اگر دارای تجهیزات و امکانات مناسبی باشید می‌توانید در دل طبیعت، شب را بخوابید. دریاچه اوان یکی از بهترین نقاط برای شبگردی است، اما همان‌طور که اشاره شد ممکن است سرمای هوا کمی آزاردهنده باشد.

قیمه نثار-قزوین
قیمه نثار

یکی از اصلی‌ترین نمادها و برجستگی‌های قزوین را می‌توان در میان خوراکی‌ها پیدا کرد که در میان آن نام قیمه نثار به عنوان محبوب‌ترین و معروف‌ترین غذای قزوینی‌ها می‌درخشد. قیمه نثار در بسیاری از مراسم‌ها همچون عروسی و جشن پخت می‌شود و همچنین می‌توانید آن را در بسیاری از رستوران‌های شهر سفارش دهید. کباب لاری و کباب تکه‌ای ماستی نیز از دیگر غذاهایی است که می‌توانید در این شهر نوش جان کنید.
برای صرف یک میان وعده خوش‌مزه نیز می‌توانید سری به کافه‌ها و شربت خانه‌های این شهر بزنید و باقلوای لذیذ با نوشیدنی‌های خنک که به‌ویژه در فصل تابستان عطش را برطرف می‌کنند سفارش دهید.

[ps2id id=’3′ target=”/]

دیدنی‌ها و جاذبه‌های ارزشمند قزوین

برای گردشگری در قزوین نیز به حداقل دو تا سه روز زمان احتیاج خواهید داشت. یکی از اولین انتخاب‌های شما می‌تواند خیابان سپه باشد که نخستین خیابان طراحی‌شده در ایران است و به دوره صفوی برمی‌گردد. موزه قزوین نیز یکی از بهترین و برجسته‌ترین موزه‌ها است که آثار تاریخی و برجسته‌ای در خود دارد. عمارت‌ها و باغ‌های بسیاری نیز در قزوین وجود دارند که از قدمت تاریخی و ارزشمندی برخوردارند.

قلعه الموت-قزوین
قلعه الموت

اما بدون شک اصلی‌ترین جاذبه دیدنی که تمام مسافران و گردشگران در برنامه سفر خود به قزوین در نظر دارند قلعه الموت است. برای دستیابی به قلعه الموت لازم است از شهر فاصله بگیرید و مسیری حدود 2 ساعت را به سمت شمال شهر طی کنید. هرچند دیدنی‌های مسیر و طبیعت زیبای اطراف خستگی را از تن شما می‌رهاند.
در همین منطقه می‌توانید از دریاچه اوان دیدن کنید. پوشش گیاهی و باغ‌های بسیاری که در اطراف این دریاچه قرار دارند می‌تواند شما را برای ساعت‌ها در آرامش و لذت فروببرد.

[sc name=”Highlight” text=”خیابان سپه در شهر قزوین نخستین خیابان طراحی‌شده در ایران است و قدمت آن به دوره صفوی برمی‌گردد.” ]

کلیسای کانتور با گچ‌بری‌های دیدنی و نمای آجری و قرمزرنگ که یکی از کوچک‌ترین کلیساها ایران است نیز از جمله دیدنی‌های شناخته‌شده قزوین است. حمام قجر، خانه امینی‌ها، عمارت موزه چهل‌ستون و مسجد جامع قزوین ازجمله دیگر بناهایی است که می‌توانید برای بازدید به آنها رجوع کنید. آب‌انبار سردار بزرگ نیز از دیگر جاذبه‌های شهر آب‌انبارها یعنی قزوین است که بسیار دیدنی است.
برای حسن ختام سفر خود نیز می‌توانید سری به بازار قزوین با معماری جالب و منحصربه‌فرد آن بزنید که نماهای فوق‌العاده‌ای دارد و انواع صنایع دستی و محصولات فرهنگی و هنری به همراه سوغاتی‌های خوشمزه همچون شیرینی و نان را می‌توانید تهیه کنید. سرای سعدالسلطنه نیز از زیباترین مجموعه‌های بازارهای سنتی است که در دل بازار قزوین قرار دارد و دارای معماری بی‌نظیری است.

سفر به استان قزوین و آشنایی با جاذبه‌های دیدنی و خصوصیات مردم قزوین می‌تواند تجربه خوشی را از سفر به این منطقه زیبا نصیب شما کند. بی‌شک تجربه گردشگری قزوین یکی از خاطرات فراموش‌نشدنی شما خواهد بود. قدمت هزاران ساله این شهر و وجود آثار تاریخی و باستانی دیدنی به همراه طبیعت زیبا و خوش آب و هوای آن در کنار مردمان باصفا و سوغاتی‌های ارزشمند آن، قزوین را به یکی از بهترین انتخاب‌ها برای سفر تبدیل کرده است. پس سعی کنید در اولین فرصت ممکن برای سفر به این شهر شگفت‌انگیز برنامه‌ریزی کنید.

 

اشتراک گذاری این پست

1 نظر

  • خیلی تو اینترنت گشتم دریغ از یه اهنگ با لهجه محلی قزوینی انگار قزوینیها با موسیقی قهرن یا اشنایی نداشتن چون هیچ خواننده و یا اثری ندارند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.