مهمترین جاهای دیدنی پاریس به همراه تاریخچه آنها

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


مهمترین جاهای دیدنی پاریس به همراه تاریخچه آنها

مهمترین جاهای دیدنی پاریس به همراه تاریخچه آنها

سالانه بیش از 89 میلیون گردشگر از سرتاسر دنیا برای بازدید از جاهای دیدنی پاریس در تور فرانسه شرکت کنند و باعث شده‌اند تا فرانسه به اولین مقصد گردشگری دنیا تبدیل شود. جاذبه‌های پاریس بسیار زیبا، محبوب و معروف هستند و می‌توان گفت که تقریبا اکثر گردشگران دنیا، آرزوی بازدید از آنها را در سر می‌پرورانند.
اگر شما هم دوست دارید بدانید بهترین جاهای دیدنی پاریس کجاست و هر کدام از آنها چه تاریخچه‌ای دارند، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. در این مقاله از وبلاگ گردشگری ققنوس شما را با تاریخچه معروف‌ترین جاهای دیدنی پاریس فرانسه آشنا خواهیم ساخت.

[lwptoc]

تاریخچه جاهای دیدنی پاریس

پاریس تعداد بسیار زیادی جاذبه فرهنگی و تاریخی شگفت انگیز دارد که بازدید از تمام آنها بسیار زمانبر است و به چند هفته زمان نیاز دارد. اما ما قصد داریم تعدادی از جاذبه‌های معروف این شهر به همراه تصویر جاهای دیدنی پاریس را معرفی کنیم. اگر به نقشه مکان‌های دیدنی پاریس نگاه کنید، می‌بینید که بسیاری از این جاذبه‌ها فاصله کمی با یکدیگر دارند و حتی در صورت دور بودن، با استفاده از حمل و نقل عمومی به راحتی به آنها دسترسی خواهید داشت.

برج ایفل - جاهای دیدنی پاریس
برج ایفل

برج ایفل (Eiffel Tower)

بدون هیچ تردیدی، برج ایفل نه تنها از تمام جاهای دیدنی پاریس و فرانسه مشهورتر است بلکه یکی از شناخته‌شده‌ترین جاذبه‌های گردشگری دنیا نیز به شمار می‌رود. امکان ندارد که به دنبال عکس‌هایی از جاهای دیدنی پاریس باشید اما عکس برج ایفل را نبینید. برج ایفل یا بانوی آهنین پاریس، در سال 1889 میلادی به مناسبت صدمین سالگرد انقلاب فرانسه و همچنین نمایشگاه بین‌المللی پاریس 1889 ساخته شده است. برج ایفل با ارتفاع 324 متری خود، یک شگفتی در دنیای آن روز به شمار می‌رفت و تا سال‌ها عنوان بلندترین بنای دنیا را در اختیار داشته است.
برج ایفل یکی از جاهای دیدنی پاریس است که نمی‌شود به پاریس سفر کرد و از آن بازدید نکرد. جالب است بدانید که برج ایفل از 18 هزار قطعه فلزی تشکیل شده که با حدود 2.5 میلیون پیچ و مهره بهم متصل شده‌اند و وزنی بیش از 10 هزار تن دارد!
اگرچه امروزه برج ایفل نمادی از پاریس و فرانسه است و به عنوان یکی از جاهای دیدنی و معروف پاریس شناخته می‌شود، اما در ابتدا مورد انتقاد بسیاری از هنرمندان و روشنفکران فرانسوی و جهانی قرار گرفت و 300 نفر با امضای نامه‌ای، به ساخت آن اعتراض کردند.
یکی دیگر از نکات جالب درباره تاریخچه برج ایفل، این است که در سال 1925 میلادی یک کلاهبردار فرانسوی به نام ویکتور لوستیگ (Victor Lustig) موفق شد برج ایفل را به عنوان یک بنای اسقاطی به یک تاجر به نام پویسون (Poisson) بفروشد.
همچنین در زمان جنگ جهانی دوم و اشغال پاریس توسط قوای آلمان نازی، آدولف هیتلر دستور تخریب برج ایفل و تعدادی از اماکن دیدنی پاریس را صادر کرده بود که فرماندار نظامی پاریس از اجرای آن خودداری کرد.

 

[sc name=”highlight” text=”در سال 1925 میلادی یک کلاهبردار فرانسوی به نام ویکتور لوستیگ (Victor Lustig) موفق شد برج ایفل را به عنوان یک بنای اسقاطی به یک تاجر به نام پویسون (Poisson) بفروشد.” ]

 

موزه لوور
موزه لوور

موزه لوور (Musée du Louvre)

یکی دیگر از جاهای دیدنی شهر پاریس فرانسه که طرفداران بسیاری دارد، موزه لوور است. موزه لوور فرانسه یکی از بزرگترین موزه‌های دنیاست که در حدود 38 هزار اثر تاریخی و هنری از دوران پیش از تاریخ تا قرن 21 را در خود جای داده است. همچنین این موزه نه تنها یکی از پربازدیدترین مکان‌های دیدنی پاریس است، بلکه با جذب بیش از 9.6 میلیون بازدیدکننده در سال 2019، پربازدیدترین موزه دنیا نیز بوده است.
اما جالب است بدانید که موزه لوور در گذشته یکی از کاخ‌های سلطنتی فرانسه بوده و با انتقال دربار پادشاهی فرانسه به کاخ ورسای (Palace of Versailles) کاخ لوور تغییر کاربری داد و در سال 1750 میلادی به موزه سلطنتی و محلی برای نمایش آثار هنری تبدیل شد. بعد از انقلاب فرانسه نیز این کاخ و تمام آثار و اشیای آن به دارایی عمومی مردم فرانسه تبدیل شد و در سال 1973 میلادی، موزه لوور به عنوان یک موزه ملی تاسیس شد.
اگر به موزه لوور سر بزنید یا تصاویر جاهای دیدنی پاریس در شب را جستجو کنید، حتما با تصویر موزه لوور و هرم شیشه‌ای بزرگ و درخشان آن روبرو خواهید شد. این هرم زیبا با استفاده از اسکلت فلزی و پنل‌های شیشه‌ای در سال 1989 میلادی ساخته شد و خیلی زود جای خود را در میان زیباترین جاهای دیدنی پاریس باز کرد. این هرم با ارتفاع 21.6 متر و قاعده 34 متر، از 673 پنل شیشه‌ای تشکیل شده و امروزه به عنوان ورودی اصلی موزه لوور از آن استفاده می‌شود.

کلیسای نوتردام پاریس - جاهای دیدنی پاریس
کلیسای نوتردام پاریس

کلیسای نوتردام پاریس (Cathédrale Notre-Dame de Paris)

رود سن (Seine) و جزیره ایل دو لا سیته (Île de la Cité) یکی از زیبایی‌های شهر پاریس است که یکی از اولین مناطق مسکونی پاریس بوده و بعدها به محل سکونت خاندان سلطنتی و دربار پادشاهی فرانسه تبدیل شده است. اما در میان این جزیره، یکی از زیباترین و مشهورترین جاهای دیدنی های شهر پاریس واقع شده است؛ کلیسای نوتردام پاریس.
مراحل ساخت کلیسای نوتردام پاریس در سال 1163 میلادی آغاز شد و پس حدود 200 سال، در سال 1345 میلادی تکمیل شد. این کلیسا با طول 128 متر، عرض 48 متر و ارتفاع 91 متر یکی از بزرگترین بناهای پاریس تا آن زمان به شمار می‌رفت و نمونه‌ای عالی از سبک معماری گوتیک فرانسوی (French Gothic) بوده و هست.
اما در طول زمان و به خصوص در خلال انقلاب فرانسه، کلیسای نوتردام اهمیت خود را از دست داد و وارد سراشیبی افول شد. تا انیکه ناپلتئون بناپارت تصمیم گرفت کلیسای نوتردام را به عنوان مکان تاجگذاری خود در سال 1804 میلادی انتخاب کند و همین موضوع باعث افزایش اهمیت و مرمت این کلیسا شد.
اما شاید دلیل اصلی شهرت و محبوبیت کلیسای نوتردام، انتشار رمان گوژپشت نوتردام (The Hunchback of Notre-Dame) در سال 1831 میلادی باشد. این کتاب ویکتور هوگو (Victor Hugo) باعث شد کلیسای نوتردام که پس از جنگ‌های ناپلئون در شرایط بدی بود و گمانه‌زنی‌هایی درباره تخریب آن وجود داشت، نه تنها از خطر تخریب رهایی یابد بلکه شهرت جهانی نیز کسب کند.
اما شاید یکی از تلخ‌ترین رویدادهای تاریخی کلیسای نوتردام، آتش سوزی بزرگی بود که در آپریل 2019 اتفاق افتاد. این آتش سوزی باعث شد سقف و ستون مخروطی (Spire) کلیسا به طور کامل تخریب شود. کلیسای نوتردام تا پیش از این اتفاق، پربازدیدترین اثر در میان جاهای تاریخی و دیدنی پاریس بود و امروزه به منظور بازسازی و مرمت، تعطیل شده است.
البته می‌توانید با استفاده از حمل و نقل عمومی در پاریس به جزیره ایل دو لا سیته سری بزنید و علاوه بر بازدید پیرامونی از کلیسای نوتردام، از کلیسای سنت شاپل نیز دیدن کنید.

خیابان شانزلیزه
خیابان شانزلیزه

خیابان شانزلیزه (Avenue des Champs-Élysées)

خیابان شانزلیزه نه تنها یکی از نقاط دیدنی شهر پاریس به شمار می‌رود، بلکه به احتمال بسیار زیاد یکی از معروف‌ترین خیابان‌های سرتاسر جهان نیز هست. این خیابان زیبا به طول حدود 2 کیلومتر از میدان کنکورد (Place de la Concorde) آغاز شده و تا میدان شارل دوگل (Place Charles de Gaulle) امتداد دارد. احتمالا با شنیدن همین دو اسم، متوجه شده‌اید که تعداد زیادی از جاذبه‌های گردشگری پاریس در اطراف این خیابان قرار دارند.
محدوده فعلی خیابان شانزلیزه و به خصوص بخش شرقی آن، در گذشته زمین‌های کشاورزی بوده و در سال 1667 میلادی و به دستور لویی چهاردهم، باغ تویلری گسترش یافت و خیابان شانزلیزه به عنوان بخشی از آن طراحی شد. سال 1710 میلادی خیابان شانزلیزه به سمت غرب گسترش یافت و بدین ترتیب، یکی از جاهای دیدنی پاریس در فرانسه متولد شد.
بعد از این تاریخ، بناها و عمارت‌های متعددی در اطراف این خیابان ساخته شدند و خیابان شانزلیزه به یکی از لوکس‌ترین خیابان‌های فرانسه و حتی جهان تبدیل شد. اما این خیابان روزهای تلخی چون رژه نیروهای اشغالگر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم را به خود دیده که یکی از سیاه‌ترین روزهای تاریخ فرانسه بوده است.

میدان کنکورد
میدان کنکورد

میدان کنکورد (Place de la Concorde)

میدان کنکورد، یکی از زیباترین جاهای دیدنی پاریس است که در شرق بلوار شانزلیزه قرار گرفته و بزرگترین میدان پاریس است. اما این میدان زیبا و دوست داشتنی، تاریخ بسیار پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته تا امروز به یک جاذبه گردشگری جذاب تبدیل شود.
این میدان ابتدا در سال 1755 احداث شد و نام آن را به افتخار پادشاه فرانسه، لوئی پانزدهم گذاشتند و یک مجسمه سواره از این پادشاه در میانه میدان قرار گرفت. همچنین وزارت دریانوردی فرانسه نیز به ساختمانی در شمال این میدان منتقل شد. اما پس از پیروزی انقلاب فرانسه، مجسمه لوئی پانزدهم تخریب شد و نام میدان به میدان انقلاب (Place de la Révolution) تغییر کرد.
اما در این دوران، میدان کنکورد شاهد یکی از مهمترین برهه‌های تاریخی خود بود؛ یک گیوتین در این میدان قرار گرفت و به محل اعدام‌های انقلابی فرانسه تبدیل شد. در طول دوران وحشت و ترور فرانسه، چهره‌های مشهوری چون لویی شانزدهم، ماری آنتوانت، مادام دو باری، آنتوان لاووازیه و ماکسیمیلیان روبسپیر در این میدان زیر تیغ گیوتین قرار گرفتند.
اما چند سال بعد و برای زدودن خاطرات تلخ روزهای انقلاب فرانسه، نام این میدان به میدان کنکورد تغییر کرد. همچنین در یک دوره 12 ساله، نام این میدان ابتدا به میدان لوئی پانزدهم و سپس لوئی شانزدهم تغییر کرد اما از سال 1830، مجددا نام میدان کنکورد را بر آن نهادند.
امروزه در میانه این میدانیک ستون سنگی 23 متری بزرگ قرار دارد که در واقع بخشی از معبد اقصر یا لوکسور (Luxor) بوده و 3300 سال قدمت دارد! این ابلیسک زیبا و 250 تنی در سال 1829 میلادی از طرف مصر به فرانسه اهدا شد و آن را در میدان کنکورد نصب کردند.

طاق پیروزی پاریس
طاق پیروزی پاریس

طاق پیروزی پاریس (Arc de Triomphe)

در قلب پاریس و محل تلاقی 3 تا از مناطق پاریس، میدانی زیبا وجود دارد که 12 خیابان در آن به همدیگر می‌رسند و به همین خاطر، به آن در گذشته میدان اتوال (Place de l’Étoile) یا میدان ستاره می‌گفتند. این میدان که در انتهای غربی خیابان شانزلیزه قرار گرفته است، یکی از زیباترین جاهای دیدنی پاریس را در میان خود جای داده است.
طاق پیروزی پاریس یکی از نمادهای پایتخت فرانسه و نماد تاریخ شکوهمند این کشور در گذشته است. ناپلئون بناپارت در سال 1806 میلادی پس از نبرد استرلیتز که در آن توانسته بود نیروهای اتریش و روسیه را شکست دهد، دستور تا بنای یادبودی به افتخار این نبرد و سربازان حاضر در آن ساخته شود.
عملیات ساخت طاق  پیروزی پاریس با الهام از طاق‌های پیروزی رومیان باستان آغاز شد و با وقفه‌ای طولانی، در سال 1836 میلادی تکمیل شد. در این بنا علاوه بر تصاویری که سربازان فرانسوی را نشان می‌دهد، نام سربازان و ژنرال‌های این کشور نیز حک شده است. سال‌هاست که طاق پیروزی پاریس و میدان شارل دوگل به نمادی از غرور و افتخار شهروندان فرانسه بدل شده و رژه نیروهای فرانسه در روز 14 جولای که روز ملی این کشور است، در این میدان برگزار می‌شود.
همچنین از سال 1920 میلادی پیکر یک شهید گمنام جنگ جهانی اول در این محل به خاک سپرده شده و یک شعله جاودان و همیشه فروزان بر سر آرامگاه آن روشن است.

حال که با تعدادی از مهمترین جاهای دیدنی پاریس و تاریخچه آنها آشنا شدید، بد نیست موقعیت مکان‌های دیدنی پاریس روی نقشه را نیز مشاهده کنید.

مکان‌های دیدنی پاریس روی نقشه
مکان‌های دیدنی پاریس روی نقشه

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.