فواره آبی ژنو، تلاقی طبیعت و مهندسی

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


فواره آبی ژنو، تلاقی طبیعت و مهندسی

فواره آبی ژنو، تلاقی طبیعت و مهندسی

ژنو یکی از زیباترین شهرهای سوئیس و مقصدهای گردشگری اروپا است و هر سال میلیون‌ها گردشگر برای تماشای جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی راهی این شهر می‌شوند. اما یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم و مشهور این کشور در حاشیه دریاچه ژنو، فواره آبی ژنو یا Jet d’Eau است.
در این مقاله از وبلاگ گردشگری ققنوس قصد داریم شما را با این جاذبه ساده اما زیبا و باشکوه بیشتر آشنا سازیم.

[lwptoc]

موقعیت فواره آبی ژنو
موقعیت فواره آبی ژنو

موقعیت فواره آبی ژنو

ژنو یکی از مهمترین شهرهای سوئیس است که گردشگران تور سوئیس از آن بازدید می‌کنند. این شهر در حاشیه جنوبی دریاچه ژنو (Geneva) قرار دارد و مقر اروپایی سازمان ملل نیز به شمار می‌رود. در میان جاذبه‌های مختلف ژنو سوئیس، خود دریاچه ژنو یک جاذبه تمام عیار است و در ساعات مختلف روز، گردشگران متعددی را خواهید دید که در حال گشت و گذار در حاشیه دریاچه هستند.
اما در یکی از جنوبی‌ترین نقاط این دریاچه و نزدیک به جایی که رود رون (Rhône) به درون دریاچه ژنو می‌ریزد، یک فواره بزرگ قرار دارد که مهمترین جاهای دیدنی سوئیس و ژنو به شمار می‌رود. این فواره آبی ژنو سوئیس به قدری شهرت دارد که نه تنها به نماد این شهر تبدیل شده است. بلکه یکی از نمادهای کشور سوئیس نیز به شمار می‌رود.
امکان ندارد که به ژنو سفر کنید و این فواره دریاچه ژنو را نبینید، زیرا نه تنها از سرتاسر شهر ژنو قابل دیدن است، بلکه حتی اگر در ارتفاع 10 کیلومتری بالای شهر نیز در حال پرواز باشید، فواره آبی را مشاهده خواهید کرد.
فواره دریاچه ژنو، در 200 متری ساحل قرار دارد و با استفاده از دو پمپ آب 500 کیلوواتی و یک نازل 10 سانتیمتری، در هر ثانیه حجمی معادل 500 لیتر آب را با سرعت 200 کیلومتر بر ساعت به هوا پرتاب می‌کند. اما نکته شگفت انگیز درباره فواره آبی ژنو، ارتفاع باورنکردنی این فواره است. این فواره آب را تا ارتفاع 140 متری به هوا پرتاب می‌کند و در هر لحظه، 7 هزار لیتر آب در هوا خواهد بود!
کافیست در حاشیه دریاچه و فواره ژنو سوئیس قدم بزنید. تا متوجه جریان هوای خنک و حتی ذرات پراکنده آب در هوا شوید.

اما تاریخچه این فواره چیست و اصلا چرا احداث شده است؟

 

[sc name=”highlight” text=”این فواره آب را تا ارتفاع 140 متری به هوا پرتاب می‌کند و در هر لحظه، 7 هزار لیتر آب در هوا خواهد بود!” ]

 

تاریخچه فواره آبی ژنو
تاریخچه فواره آبی ژنو

تاریخچه فواره آبی ژنو

اولین بار در سال 1886 میلادی، یک فواره آبی در ژنو احداث شد. این فواره با موقعیت فعلی فواره آبی ژنو فاصله داشت و بیشتر در رودخانه رون واقع شده بود. در واقع این فواره که در کنار نیروگاه ژنو قرار داشت، شیر ایمنی سیستم تولید برق هیدرولیکی شهر بود که ارتفاع آن تا 30 متر هم می‌رسید.
چند سال پس از نصب این فواره و در سال 1891، شهروندان و مسئولان شهر ژنو متوجه زیبایی این فواره و امکان استفاده از آن به عنوان یک جاذبه گردشگری شدند و آن را به محل فعلی منتقل کردند. این فواره جدید اولین بار در افتتاحیه مسابقات ژیمناستیک فدرال و جشن ششصدمین سالگرد تاسیس کنفدراسیون سوئیس افتتاح شد و حداکثر ارتفاع آن 90 متر بود. البته این فواره آبی ژنو همچنان از آب شهر و سیستم تولید برق هیدرولیکی استفاده می‌کرد.
تا اینکه در سال 1951، فواره کنونی جایگزین فواره قبلی شد که نه تنها به جای آب شهر، آب دریاچه را به هوا پرتاب می‌کرد، بلکه ارتفاع آن نیز بیشتر بود به 140 متر رسید. از سال 2003 این فواره آبی روزها و در تمام طول سال فعال بوده است. مگر اوقاتی که سرمای هوا باعث یخ زدن آب شود. و یا اینکه وزش شدید باد امکان بروز مشکل را ایجاد کند.
اما متاسفانه فعالیت فواره آبی ژنو هیچ برنامه مشخصی ندارد و ممکن است هنگامی که به ژنو سفر کرده‌اید، به دلیل تعمیرات یا هر مسئله دیگری، فواره آبی ژنو خاموش باشد. با اینحال پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که به این شهر سفر کردید و فواره آبی ژنو نیز فعال بود. قدم زدن در کنار آن و حس کردن ذرات آب بر روی صورت خود را به هیچ عنوان از دست ندهید.

فواره آبی معروف ژنو از آسمان
فواره آبی معروف ژنو از آسمان

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.