ماسال، بهشت گمشده ایران

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


ماسال، بهشت گمشده ایران

ماسال، بهشت گمشده ایران

شهرستان ماسال در 50 کیلومتری شهر رشت واقع‌شده و مساحتی بیش از 622 کیلومترمربع دارد. مکان نقشه ماسال دقیقاً بین شهرستان رضوانشهر، شهرستان‌های فومن و صومعه‌سرا، شهرستان خلخال و استان اردبیل است. اقلیم آب و هوایی این منطقه معتدل کوهستانی است چرا که بعد از رودبار، مرتفع‌ترین بخش گیلان است. درمجموع 2 شهر، 2 بخش و 4 دهستان در این شهرستان وجود دارد. یکی از دهستان‌های معروف ماسال شاندرمن است که با جاذبه‌های گردشگری و طبیعت زیبای خود همواره مورد توجه گردشگران و مسافران بوده است. جاذبه‌های توریستی ماسال به این دهستان محدود نمی‌گردد بلکه آبشارهای طبیعی، مراتع سرسبز و جنگل¬هایی با درختان تنومند بخش دیگری از این جاذبه‌های ماسال را شامل می شوند.
ازجمله مناطق دیدنی ماسال می‌توان به 17 غار موجود در آن اشاره کرد. آبشارهای این شهرستان نیز یکی دیگر از شگفتی‌های طبیعی است که همه ساله گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند. جمعیت شهرستان ماسال بیش از 50 هزار نفر تخمین زده می‌شود. بافت جمعیتی این منطقه رو به کهن‌سالی است، چرا که اغلب جوانان آن به شهرهای بزرگ مهاجرت کرده‌اند و از طرفی به علت مساعد بودن اقلیم آب و هوایی، محلی مناسب برای گذران دوره بازنشستگی است و خیل عظیمی از ساکنان شهرهای بزرگی چون تهران با خرید یا اجاره خانه در این منطقه به آن نقل‌مکان نموده‌اند. در این متن قصد داریم پس از معرفی ییلاقات ماسال، در مورد سایر جاذبه‌های گردشگری آن اطلاعاتی ارائه دهیم. با ما همراه باشید.
سرفصل‌های عنوان شده در این مقاله عبارت‌اند از:
• ییلاقات ماسال
• سایر جاذبه‌های گردشگری ماسال

ییلاقات ماسال

یکی از شاخص‌ترین ییلاقات استان گیلان در ماسال اولسبلنگاه نام دارد که معنای آن در زبان تالشی درختی است که بر ارتفاعات می‌روید. ارتفاع این ییلاق ۱۸۰۰ متر بالاتر از سطح دریاست. این محل پرجمعیت، ساختمان‌های زیادی با شکل کلبه‌های چوبی زیبا داشته که برای گذران فصول گرم سال ساخته شده‌اند. آب و هوای خوب و طبیعت بکری که حتی در آن از شبکه برق‌رسانی شهری هم خبری نیست، یکی دیگر از جاذبه‌های این ییلاق است. جالب است بدانید ساخت و ساز با مصالح ساختمانی معمولی در اولسبلنگاه ممنوع است و تنها با چوب می‌توان کلبه‌های کوچک بنا کرد. این ممنوعیت به جهت حفظ بافت طبیعی منطقه بوده و به نظر تصمیمی به‌جا و مناسب است.
به نظر اکثر گردشگران، فصل‌های اردیبهشت، خرداد و فصول تابستان بهترین زمان برای اقامت در این ییلاق است. بنابراین اگر در این ماه‌ها به ماسال سفر کنید، گردشگران مختلف تور داخلی و تور اینکامینگ را خواهید دید که در این ییلاق اسکان دارند. اولسبلنگاه در جاده‌ ماسال به گیلوان و در 25 کیلومتری جنوب ماسال واقع شده و دسترسی به آن از جاده ماسال امکان‌پذیر است. این مسیر کوهستانی، پرپیچ‌وخم و جنگلی است که در دو طرف آن درختان انبوه و درهم‌تنیده‌ای را مشاهده خواهید کرد. فاصله این ییلاق تا تهران 380 کیلومتر بوده و در 50 کیلومتری غرب رشت قرار دارد. در بین مناظر مه‌گرفته‌ و قابل‌رؤیت در ماسال اولسبلنگاه حرف اول را میزند. تجمع ابرها در بخش‌های کم ارتفاع‌تر این ییلاق حس بودن در آسمان را به انسان منتقل کرده و چشم‌اندازی بی‌نظیر را برای مشاهده و عکاسی پدید می‌آورد. برای دستیابی به مناظر بهتر به ارتفاعات آلاله بروید این ارتفاعات به‌کل منطقه مشرف بوده و حتی ماسال هم در آنجا قابل‌رؤیت است.

ییلاقات ماسال
ییلاقات ماسال

یکی دیگر از این ییلاق‌ها، ییلاق النزه است. آبشاری به اسم واشیار با بیش از ۱۵ متر ارتفاع در کنار این ییلاق قرار دارد. مهم‌ترین ویژگی ییلاق النزه چشمه‌های فراوان آن است.

یکی از ییلاقات مشهور و دیدنی ماسال اولسبلنگاه است که با طبیعت بکر خود محلی برای اسکان‌های تابستانی اهالی ماسال و سایر افراد از جای‌جای ایران می‌باشد.

ییلاقات ماسال به این دو محل محدود نشده و تعدد بالایی دارند. ییلاق تلارگاه، ییلاق خندیله پشت، ییلاق واشیار، ییلاق بیلگاه دول، ییلاق مولومه بند، ییلاق مارجونه، ییلاق رشته پشت، ییلاق شنبه راه، ییلاق ایسپی دشت، ییلاق سی فی، ییلاق نمنه پشت و ییلاق سوچاله ازجمله‌ی این مناطق بکر هستند که هریک به‌نوبه خود مجموعه بزرگی از جاذبه‌های طبیعی را شامل می‌شوند.

سایر جاذبه‌های گردشگری ماسال

آبشارهای متعدد، یک مجموعه دیگر از مناطق دیدنی ماسال هستند. به‌طور مثال در مجاورت منطقه ییلاقی النزه در شاندرمن آبشار ویوز قرار دارد. همچنین آبشار دیگری با ارتفاع بیش¬تر از 15 متر در ابتدای دره جنگلی خون واقع شده، که به آبشار خون معروف است. آبشار تولی نساء و آبشار 10 متری رامینه از مهم‌ترین و دیدنی‌ترین آبشارهای ماسال هستند. آبشار رامینه که از زیباترین آبشارهای ماسال است، ۳۵۰ متر با جاده رامینه فاصله دارد. این آبشار بالاتر از جاده اصلی و در دل جنگل واقع شده است. مسیر دسترسی به این آبشار کمی دشوار بوده و به همین دلیل است که کاملاً بکر و دست‌ نخورده باقی ‌مانده است.
اگر به نقشه ماسال دقت کنید، رودخانه خالکایی را خواهید یافت. این رودخانه از قله شاه معلم سرچشمه می‌گیرد و پس از طی ۴۰ کیلومتر از درون شهر ماسال گذر می‌کند. مقصد نهایی این رود تالاب انزلی است. در شهر ماسال یک پارک ساحلی در اطراف این رود احداث شده که می‌توان در حاشیه این رودخانه از آب ‌خنک و صدای جریان رود خالکایی لذت برد. رودخانه مرغک یکی دیگر از رودهای مهم شهرستان ماسال است که از ارتفاعات كوه بزن‌دار و كوه‌هاي وَناوْ سرچشمه گرفته و پس از عبور از مناطق وسيعي از روستاها و مزارع و شاليزارهاي منطقه وارد تالاب بندر انزلي مي‌شود.
شهرستان ماسال دارای بیش از ۱۷ غار است که بزرگ‌ترین آن‌ها غار آویشو است. این غار شگفت‌انگیز با قندیل‌های فراوان و ستون‌های آهکی، چشم‌اندازها و زیبایی‌های منحصربه‌فردی در فضای درونی خود دارد. آویشو در سال ۱۳۸۹ به‌عنوان یک آثار طبیعی در سازمان میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است. قدمت غار به بیش از ۷۵ میلیون سال می‌رسد. این غار که یکی از مناطق دیدنی ماسال است، دارای طول ۷۴۰ متر و عمق ۱۵۰ متر بوده و همچنین۹ حلقه چاه اصلی و ‌۱ حلقه چاه فرعی در آن وجود دارد. اقامتگاه‌های متعددی هم در این منطقه موجود است که برای اسکان گردشگران اجاره داده می‌شوند. علاوه بر آویشو، غارهایی همچون غار کلچال، غار چسلی و غار باستانی خندیله پشت نیز در ماسال واقع‌شده‌اند.

همان‌طور که توصیف شد ماسال با لقب خطه‌ای از بهشت، هرساله به واسطه طبیعت بکر خود گردشگران بسیاری را جذب می‌کند. طبیعتی که شگفتی ارتفاعات آن شباهت بسیاری به کوهستان‌های آلپ داشته و یک سفر رؤیایی داخلی را مشابه یک گردش اروپایی برای بازدیدکنندگان خود رقم می‌زند. کلبه‌های چوبی ییلاقی و حضور گله‌های اسب وحشی در ترکیب با مه صبحگاهی و فرشی از ابر در زیر پایتان، بدون شک تابلویی بی‌نظیر و خارق‌العاده است که هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد.

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.