مونت سن میشل، قلعه‌ای جادویی در شمال فرانسه

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


مونت سن میشل، قلعه‌ای جادویی در شمال فرانسه

مونت سن میشل، قلعه‌ای جادویی در شمال فرانسه

مونت سن میشل نام جزیره و قلعه‌ای در ساحل شمالی فرانسه و یکی از اولین جاذبه‌های گردشگری ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است. اگرچه گردشگران تور فرانسه معمولا فقط از پاریس بازدید می‌کنند، اما سالانه بیش از 3 میلیون نفر به این قلعه زیبا و تاریخی که بیش از هزار سال قدمت دارد سر می‌زنند تا از زیبایی طبیعی و تاریخی آن بازدید می‌کنند.
در این مقاله قصد داریم شما را با این قلعه زیبا و جادویی آشنا سازیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

[lwptoc]

جزیره مونت سن میشل کجاست؟
جزیره مونت سن میشل کجاست؟

جزیره مونت سن میشل کجاست؟

جزیره مونت سن میشل (Mont-Saint-Michel) یک جزیره صخره‌ای در شمال غربی فرانسه و منطقه نرماندی (Normandy) است. این جزیره با مساحتی در حدود 7 هکتار، یک کیلومتر با ساحل فاصله دارد و در دهانه رود کوئنون (Couesnon) قرار گرفته است.
این جزیره مخروطی شکل بین 5 تا 80 متر از سطح دریا بالاتر است و بخاطر شیب ساحل اطراف آن، شاهد یکی از عجیب‌ترین رخدادهای طبیعی جهان خواهید بود. همانگونه که گفتیم، مونت سن میشل یک جزیره است، اما تنها زمانی که مد رخ دهد و سطح آب بالا بیاید. در مواقعی که سطح آب دریا پایین است (جزر)، مونت سن میشل از حالت یک جزیره خارج شده و به سرزمین اصلی فرانسه پیوند می‌خورد.
همین ویژگی، یکی از مهمترین دلایلی است که باعث شده تا جزیره و قلعه مونت سن میشل در طول تاریخ اهمیت پیدا کند و امروزه به عنوان یک جاذبه گردشگری مطرح شناخته شود. به عنوان مثال، در تمام طول جنگ‌های صد ساله بین فرانسه و انگلستان (البته این مجموعه از جنگ‌ها 116 سال طول کشید!)، قلعه مونت سن میشل هیچگاه توسط انگلیسی‌ها فتح نشد. در این جنگ‌ها، قلعه مونت سن میشل با استفاده از تعداد کمی نیرو و به کمک موقعیت جغرافیایی خود، توانست در مقابل حملات گسترده انگلیسی‌ها مقاومت کند.
راه ارتباطی جزیره مونت سن میشل با ساحل فرانسه در طول قرون تغییر کرده و دلیل اصلی آن، نشست رسوبات و تغییر شکل دلتای رود کوئنون است. در گذشته تنها یک راه ارتباطی بین جزیره و قلعه مونت سن میشل با ساحل وجود داشته که آن نیز تنها در هنگام جزر و پایین آمدن سطح آب قابل استفاده بوده است. اما با گذشت زمان و نشست رسوبات، ارتباط این جزیره با ساحل بیشتر شد و در هنگام جزر، جزیره به طور کامل به ساحل متصل می‌شد.
از سال 2006 میلادی، دولت فرانسه و مقام‌های محلی یک پروژه 200 میلیون یورویی برای لایروبی و پاک کردن رسوبات اطراف جزیره مونت سن میشل را آغاز کردند و با احداث یک پل، راهی جدید برای ارتباط بین ساحل و جزیره ایجاد شد.

قلعه مونت سن میشل
قلعه مونت سن میشل

قلعه مونت سن میشل

اما علاوه بر این ویژگی طبیعی، مونت سن میشل میزبان یکی از برترین آثار تاریخی اروپا نیز هست و همین موضوع، جذابیت آن برای گردشگران را دوچندان می‌کند. اگرچه این جزیره تا پیش از قرن هشتم میلادی نیز سکونتگاه برخی از افراد بوده است، اما اهمیت و شروع رسمی تاریخ آن به سال 708 میلادی بازمی‌گردد.
در این سال، اسقف بخش آورانش (Avranches) فرشته مقدس میکائیل را در خواب دید که به او دستور می‌داد تا صومعه‌ای در جزیره مونت سن میشل احداث کند. بدین ترتیب یک صومعه بر روی این جزیره احداث شد و نام آن به افتخار فرشته مقدس میکائیل (Michel)، از مونت تومب (Mont Tombe) به مونت سن میشل تغییر یافت.
این جزیره مدتی در اختیار وایکینگ‌ها قرار داشت تا اینکه در قرن دهم و حدود سال 966 دوباره به اشغال گروهی از روحانیون مسیحی درآمد. این گروه صومعه مونت سن میشل را گسترش دادند و بدین ترتیب مونت سن میشل در سراشیبی توسعه و اهمیت قرار گرفت.
با توجه به افسانه مرتبط با احداث صومعه مونت سن میشل، این جزیره به یکی از مراکز مذهبی مهم اروپا تبدیل شد و زائران بسیاری برای زیارت به آن می‌آمدند. این شرایط باعث شد ساختمان‌های مختلفی در اطراف کلیسا بسازند و مونت سن میشل کم کم به یک شهر تبدیل شود.
با توجه به ساختار مخروطی جزیره مونت سن میشل، این ساختمان‌ها بر روی یکدیگر ساخته شده و از این نظر، یکی از نمونه‌های برجسته معماری قرون وسطی در اروپا به شمار می‌رود. همچنین نحوه قرارگیری ساختمان‌ها، نشان دهنده بافت فرهنگی و ساختار اجتماعی اروپا در قرون وسطی است. در بالاترین بخش این شهر، کلیسا و مذهب قرار دارد، در مرتبه بعدی ساختمان‌های اداری و حکومتی شهر و در پایین جزیره نیز خانه‌های مسکونی مردم عادی و رعیت قرار دارد.
پس از انقلاب فرانسه، کلیسا به زندان تبدیل شد و تعدادی از زندانیان سیاسی مهم در آن زندانی شدند. در سال‌های بعد اعتراضاتی نسبت به تغییر کاربری این بنای تاریخی و ملی صورت گرفت و زندان در سال 1863 تعطیل شد. در سال 1874 قلعه مونت سن میشل به عنوان میراث فرهنگی شناخته شد و در سال 1979 و در دومین اجلاس سازمان جهانی یونسکو، در فهرست میراث جهانی ثبت شد.

 

[sc name=”highlight” text=”در سال 1874 قلعه مونت سن میشل به عنوان میراث فرهنگی شناخته شد و در سال 1979 و در دومین اجلاس سازمان جهانی یونسکو، در فهرست میراث جهانی ثبت شد.” ]

 

راهنمای بازدید از قلعه مونت سن میشل
راهنمای بازدید از قلعه مونت سن میشل

راهنمای بازدید از قلعه مونت سن میشل

حال که با تاریخ جزیره و قلعه مونت سن میشل فرانسه آشنا شدید، باید آماده بازدید از این جاذبه شگفت انگیز شوید. اما پیش از آن بهتر است برخی نکات درباره جزیره مونت سن میشل را بدانید.
اولین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید، محیط گل آلود اطراف این جزیره است. هنگامی که سطح آب پایین می‌آید، می‌توانید در اطراف جزیره قدم بزنید و زوایای جدیدی از قلعه را کشف کنید. اما این کار بدون گلی شدن کفش‌ها و پاهایتان ممکن نیست. پس پیشنهاد می‌کنیم کفش‌های مناسبی به پا داشته باشید.
موضوع دومی که پیش از بازدید از جزیره مونت سن میشل باید حتما مد نظر داشته باشید، ساختار مخروطی این جزیره است. در واقع شما برای بازدید از بخش‌های مختلف قلعه مونت سن میشل، باید از پله‌ها و سربالایی‌های متعددی بالا بروید و این شرایط ممکن است برای بعضی از افراد مناسب نباشد. بنابراین اگر پیاده روی و بالا رفتن از پله‌ها برای شما دشوار است، پیشنهاد می‌کنیم در بازدید از قلعه مونت سن میشل تجدید نظر کنید.
اما بهترین راه برای طی کردن فاصله مونت سن میشل پاریس، استفاده از قطار است. برای اینکار می‌توانید مستقیم از پاریس به رن (Rennes) رفته و از آنجا با اتوبوس‌های مخصوص، ظرف حدود یک ساعت به مونت سن میشل خواهید رسید.
همانگونه که احتمالا تا اینجا متوجه شدید، کلیسای تاریخی قلعه مونت سن میشل که بر بالاترین نقطه جزیره قرار دارد، قدیمی‌ترین و مهمترین جاذبه گردشگری این قلعه به شمار می‌رود. اما علاوه بر این کلیسای زیبا، محیط عمومی قلعه نیز بسیار دیدنی و جذاب است و پیشنهاد می‌کنیم حتما به گشت و گذار در آن بپردازید.

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.