آشنایی با میدان سن پیترو واتیکان

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


آشنایی با میدان سن پیترو واتیکان

آشنایی با میدان سن پیترو واتیکان

میدان سن پیترو یا میدان سن پیتر واتیکان، یکی از زیباترین و شگفت انگیزترین مکان‌های شهری دنیاست که در واتیکان و یا رم ایتالیا واقع شده است. این میدان زیبا که در مقابل کلیسای سن پیتر ساخته شده است، از مهمترین جاذبه های گردشگری ایتالیا است که سالانه گردشگران بسیار زیادی از آن بازدید می‌کنند.
علاوه بر اهمیت معماری و زیبایی شگفت انگیز،میدان سن پیتر واتیکان اهمیت بالایی در دین مسیحیت دارد و در ایام مختلف سال، زائران مختلفی را در آن مشاهده خواهید کرد. اگر چه میدان سن پیتر رم به گونه‌ای طراحی شده است که پیوستگی کاملی با کلیسای سن پیتر داشته باشد، اما همچنان شخصیت مستقلی را برای خود حفظ کرده است و همین باعث برجستگی اهمیت آن می‌شود.
در ادامه این مقاله از وبلاگ ققنوس، با میدان سن پیترو واتیکان آشنا خواهید شد.

[lwptoc]

تاریخچه میدان سن پیترو
تاریخچه میدان سن پیترو

تاریخچه میدان سن پیترو

پیش از صحبت درباره میدان سن پیتر واتیکان، باید درباره موقعیت مکانی و تاریخچه این میدان صحبت کنیم. میدان سن پیترو درست در مقابل کلیسای سن پیتر واتیکان و چسبیده به آن قرار دارد و مرز شرقی کشور واتیکان است. احتمالا می‌دانید که واتیکان یک کشور مستقل در شمال غرب شهر رم است.
کلیسای سن پیتر، بزرگترین و مهمترین کلیسای جهان و محل زندگی پاپ، رهبر کاتولیک‌های جهان است که نام خود را از پطرس مقدس یا سن پیتر، حواری حضرت مسیح (ع) و اولین پاپ عالم مسیحیت گرفته است. برای آشنایی با تاریخچه کلیسا و میدان سن پیتر، باید زندگی پطرس مقدس را مرور کنیم.
پطرس مقدس یکی از حواریون حضرت مسیح بود که برای اشاعه دین مسیحیت به ایتالیا سفر کرد. پس از آتش سوزی بزرگ رم در سال 64 میلادی، امپراتور نرون (Nero) مسیحیان را مقصر این آتش سوزی دانست و دستور قتل آنها را صادر کرد. در نتیجه این دستور، پطرس مقدس در یک استادیوم ورزشی به صلیب کشیده شده و پس از شهادت، در همان محل دفن شد.

ابلیسک و کلیسای سن پیتر
ابلیسک و کلیسای سن پیتر

این استادیوم که یک ستون سنگی مصری بزرگ (Obelisk) در میان آن بود، در شمال غرب شهر باستانی رم و غرب رودخانه تیبر (Tiber) قرار داشته است. در سال‌های بعد یک آرامگاه کوچک بر روی مقبره پطرس ساخته شد و کم کم اهمیت پیدا کرد.
در حدود سال‌های 326 تا 333 میلادی و پس از انتخاب مسیحیت به عنوان دین رسمی امپراتوری روم، کلیسای بر روی این مقبره ساخته شد و نام آن را کلیسای سن پیتر گذاشتند. در قرن شانزدهم میلادی و سال 1505 میلادی، این کلیسا تخریب شد تا کلیسای جدید جای آن ساخته شود.
مراحل ساخت این کلیسای جدید که همین کلیسای سن پیتر واتیکان است، در سال 1506 میلادی آغاز شد، اما به دلیل عظمت آن، ساخت آن تا سال 1626 میلادی به طول انجامید و معماران بزرگی چون برامانته (Bramante)، رافائل (Raphael)، میکل آنژ (Michelangelo) و برنینی (Bernini) در ساخت آن دست داشته‌اند.

سایه‌گذر میدان
سایه‌گذر میدان سن پیترو واتیکان

سی سال پس از تکمیل کلیسا، پاپ الکساندر هفتم تصمیم گرفت میدان بزرگی در مقابل کلیسا بسازد که هم در شأن عظمت و زیبایی کلیسا باشد و هم تعداد بیشتری از زائران بتوانند پاپ را در هنگام حضور در بالکن‌های کلیسا یا عمارت مسکونی‌اش ببینند.
جیان لورنزو برنینی که پیشتر مسئولیت تزئینات داخلی کلیسا را به عهده داشت و به خوبی از پس این کار برآمده بود برای این کار انتخاب شد و در سال 1656 عملیات ساخت میدان آغاز گردید.
پیشتر گفتیم که در محل اعدام پطرس مقدس، یک ابلیسک مصری قرار داشت. این ابلیسک بزرگ را در سال 1586 چند متر جابجا کردند تا دقیقا در مقابل کلیسای سن پیتر قرار گیرد. از آنجاییکه این ستون 25 متری شاهد اعدام پطرس مقدس بوده است، نام شاهد را بر روی آن گذاشته‌اند. در ادامه تصویری قدیمی پیش از تکمیل شدن کلیسا و ساخت میدان سن پیتر ایتالیا را خواهید دید.

نقاشی قدیمی پیش از میدان سن پیترو
نقاشی قدیمی پیش از میدان سن پیترو

برنینی همین ستون را به عنوان عنصر مرکزی میدان سن پیترو در نظر گرفت و تصمیم گرفت میدان را بر محور این ستون بسازد. بنابراین یک فضای مدور به دور آن طراحی کرد و دو ردیف سایه‌گذر (Colonnade) بزرگ ساخته شد که مجموعا 284 ستون و 88 ستون‌نما (Pilaster) دارند. بر بالای این دو ردیف سایه‌گذر 140 مجسمه از قدیسان عالم مسیحیت قرار دارد که توسط شاگردان برنینی ساخته شده است.
همچنین پیش از اینکه برنینی دست به کار ساخت میدان شود، یک فواره در گوشه میدان سن پیترو قرار داشت. بنابراین برنینی تصمیم گرفت به جای تخریب این فواره، یک فواره دیگر در سمت مقابل آن بسازد قرینه بودن پلان میدان سن پیتر را بیشتر به رخ بازدیدکنندگان بکشد.

 

[sc name=”highlight” text=”بر بالای این دو ردیف سایه‌گذر 140 مجسمه از قدیسان عالم مسیحیت قرار دارد که توسط شاگردان برنینی ساخته شده است.” ]

 

پلان میدان سن پیترو
پلان میدان سن پیترو

اما یکی دیگر از شاهکارهای برنینی در ساخت میدان سن پیترو، نحوه اتصال آن به کلیسای سن پیتر است. اگر به پلان میدان سن پیترو نگاه کنید، خواهید دید که میدان به از یک بیضی و یک ذوزنقه تشکیل شده که به ساختمان کلیسا به شکل t متصل شده است. بدین ترتیب میدان و کلیسای سن پیترو، یک کلید را تشکیل می‌دهند. در باور مسیحیت، حضرت مسیح کلید بهشت را به پطرس داده است و به همین دلیل، پطری در بسیاری از تصاویر با کلیدی در دست نشان داده شده است. همچنین نشان واتیکان نیز از دو کلید تشکیل شده است.

مجسمه‌های قدیسان
مجسمه‌های قدیسان میدان سن پیترو

دسترسی به میدان سن پیترو

کلیسا و میدان سن پیتر از مهمترین جاذبه‌های گردشگری دنیا هستند که در تور ایتالیا از آنها بازدید خواهید کرد. اما میدان سن پیتر برخلاف بسیاری از جاذبه‌ها از قبیل فواره تروی و پانتئون رم، کمی دورتر از مرکز تاریخی شهر و در غرب رود تیبر قرار دارد. با اینحال دسترسی به آن چندان دشوار نیست.
اولین پیشنهاد ما این است که اگر محدودیت زمانی ندارید و می‌توانید کمی پیاده روی کنید. به عنوان مثال از پانتئون تا میدان سن پیترو، تنها 25 دقیقه پیاده راه است. بدین ترتیب می‌توانید از خیابان‌های تاریخی و ساختمان‌های زیبای مسیر نیز بازدید کنید.
اما در غیر اینصورت می‌توانید بر خط A متروی رم سوار شده و در ایستگاه San Pietro پیاده شوید و با ده دقیقه پیاده روی، در میان میدان سن پیترو واتیکان باشید.

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.