همه‌چیز درباره سفر به ارومیه

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


10 روز ویتنام (EK2139)

10 روز ویتنام (EK2139)

5 روز سوییس (TK2129)

5 روز سوییس (TK2129)

6 روز فرانسه (TK2128)

6 روز فرانسه (TK2128)

همه‌چیز درباره سفر به ارومیه

همه‌چیز درباره سفر به ارومیه

ارومیه مرکز و بزرگ‌ترین شهر استان آذربایجان غربی است. جمعیت ارومیه حدود ۷۳۶ هزار نفر است که این شهر را به دهمین شهر پرجمعیت ایران و دومین شهر پرجمعیت شمال غربی ایران تبدیل می‌کند. ارومیه شاهد حوادث تاریخی زیادی مانند اشغال توسط عثمانی‌ها و روس‌ها بوده است و یکی از نقاط مهم تجاری به شمار می‌رفت. فرهنگ مردم ارومیه در مراحل زیادی از باقی ایران جلوتر بوده است، به عنوان مثال این شهر دارای اولین بیمارستان نوین، اولین مرکز آموزش پزشکی، اولین شبکه تلویزیون محلی و اولین نشریه محلی در ایران بوده است. ارومیه پایتخت والیبال ایران است و نقل، سوغات اصلی این شهر است. در نزدیکی ارومیه دریاچه‌ای وجود دارد به نام دریاچه ارومیه که نماد اصلی این شهر محسوب می‌شود. این شهر با شهرهای ترابزون و ارزروم در ترکیه و وارنا در بلغارستان خواهرخوانده است.
نام ارومیه از دو بخش آور (به معنی شهر در زبان آشوری) و میه(به معنی آب) تشکیل شده است که در زبان آشوری به معنی شهر آب است. نام این شهر در دوران پهلوی به رضائیه تغییر یافته بود اما بعد از انقلاب دوباره تبدیل به ارومیه شد. برای آشنایی بیشتر با فرهنگ مردم ارومیه و شرایط و اماکن دیدنی این شهر، در ادامه‌ی مطلب با ما همراه باشید.
سرفصل‌های عنوان شده در این مقاله عبارتند از:
• آب و هوای ارومیه
• قومیت، زبان و فرهنگ مردم ارومیه
• دیدنی‌های ارومیه

[ps2id id=’1′ target=”/]

آب و هوای ارومیه

طبیعت ارومیه
طبیعت ارومیه

ارومیه در ۲۰ کیلومتری دریاچه ارومیه و در ارتفاع ۱۳۳۲ متری از سطح دریا قرار دارد. با نگاه به نقشه ارومیه می‌بینید که این شهر در دشت ارومیه بین دریاچه‌ ارومیه و ارتفاعات غربی قرار گرفته است. ارتفاعاتی که در غرب نقشه ارومیه واقع‌شده‌اند شامل کوه سیر، کوه قیزقلعه، کوه جهودها، کوه چهل مر شهیدان، کوه ماه، کوه علی پنجه سی و کوه علی ایمان است. در نقشه ارومیه می‌توانید ببینید که رودخانه شهرچای هم از بین شهر عبور می‌کند و به دریاچه ارومیه می‌ریزد.
ارومیه در تابستان‌ها تا حدودی معتدل است و زمستان‌های سردی دارد، به‌طوری‌که تقریباً تمام زمستان در ارومیه یخبندان است. فصل باران در ارومیه از اواخر مهر تا خرداد است.

[ps2id id=’2′ target=”/]

قومیت، زبان و فرهنگ مردم ارومیه

ارومیه شهری چند قومیتی با فرهنگ‌های مختلف است. بیش‌تر جمعیت ارومیه ترک آذربایجان هستند، اما کردهای ارومیه و مسیحیان ارمنی و آشوری هم درصد قابل‌توجهی از ساکنان آن را تشکیل می‌دهند. ترک‌های ارومیه که حدود ۹۰ درصد از جمعیت ارومیه را تشکیل می‌دهند، به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند. کردهای ارومیه به زبان کردی و با لهجه کرمانجی صحبت می‌کنند. آشوری‌ها در ارومیه به زبان آشوری و ارمنی‌ها هم در بین خود به زبان ارمنی صحبت می‌کنند. البته زبان رسمی این منطقه همان زبان فارسی است.

[sc name=”Highlight” text=”بیش‌تر جمعیت ارومیه ترک آذربایجانی هستند، اما کردهای ارومیه و مسیحیان ارمنی و آشوری هم درصد قابل‌توجهی از ساکنان آن را تشکیل می‌دهند.” ]

[ps2id id=’3′ target=”/]

دیدنی‌های ارومیه

شهر ارومیه دارای دیدنی‌های طبیعی و تاریخی چشم‌نواز زیادی است که می‌تواند هرکسی را مجذوب خود کند و شاید مهم‌ترین دیدنی ارومیه دریاچه‌ی آن باشد. در زیر فهرستی از دیدنی های ارومیه ارائه شده است:

دریاچه ارومیه
دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه: این دریاچه که در گذشته دریاچه رضائیه نام داشت، بزرگ‌ترین دریاچه آب‌شور خاورمیانه و دومین دریاچه‌ی آب‌شور بزرگ جهان است. این دریاچه استان آذربایجان غربی را از آذربایجان شرقی جدا می‌کند. در صورت بارندگی متعادل، وسعت این دریاچه چیزی حدود ۴۷۰ هکتار است. به دلیل شوری زیاد آب این دریاچه، هیچ ماهی در آن نیست و تنها موجودات زنده‌ی آن جلبک‌ها و میگوهای آب‌شور هستند. این دریاچه میزبان فلامینگوهای مهاجر نیز است که یکی از نمادهای آن به شمار می‌روند. در سال‌های اخیر این دریاچه در حال خشک شدن بود که خوشبختانه با پیگیری مردم و مسئولین کم‌کم در حال احیاء شدن است.
 سه گنبد: سه گنبد، برجی در جنوب شرقی ارومیه است که در اصل یک آرامگاه است. قدمت این بنا به سال ۵۸۰ هجری قمری می‌رسد و در ورودی آن سه کتیبه‌ی سنگی به خط کوفی قرار دارد. ساختمان این بنا دارای دوطبقه و دریچه‌‌هایی در چهار سمت خود است. طبقه‌ی اول سرداب و طبقه‌ی دوم مقبره است.
بازار ارومیه: بازار ارومیه که در بافت قدیمی این شهر قرار دارد، در دوران صفویه ایجاد شده است. بازار ارومیه دارای معماری ساده‌ای است و دارای چندین تاق، چشمه، گنبد، تیمچه، حمام و مسجد است که بعضی از آن‌ها در دوران زندیه و قاجاریه ساخته‌شده‌اند.
مسجد جامع ارومیه: مسجد جامع ارومیه در مجاورت بازار ارومیه و در بافت قدیمی این شهر قرار دارد. قدمت این بنا به قرن هفتم هجری قمری می‌رسد و ایلخانان مغول آن را ساخته‌اند. گچ‌بری محراب این مسجد یکی از چشم‌نوازترین آثار هنری دوران مغول است.

[irp posts=”2901″ name=”ایران را بهتر بشناسیم”]
کلیسای ننه مریم: کلیسای ننه مریم یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین کلیساهای ایران و جهان است که در ارومیه قرار دارد. طبق برخی گزارش‌ها، این بنا در گذشته یک آتشکده‌ی زرتشتی بوده است که در هنگام تولد مسیح، موبدان این آتشکده با مشاهده‌ی ستاره‌ای در آسمان متوجه تولد او می‌شوند و راهی سفر می‌شوند تا شخصی که فکر می‌کنند منجی است را ملاقات کنند و پس از آن به مسیحیت روی می‌آورند. نمای فعلی این بنا مربوط به دوره‌ی ساسانیان است.
 خانه‌های جنرال: این بنا متعلق به دوران قاجاریه است و حدود ۲۰۰ سال قدمت دارد. این بنا متعلق به ژنرال عسگرخان عبدالملکی بوده است که از نکات بارز آن وجود یک مسجد و حسینیه در آن است.
موزه ارومیه: موزه ارومیه که در سال ۱۳۴۶ افتتاح شد یکی از بهترین موزه‌های ایران است که دارای آثار تاریخی مربوط به دوره‌های مختلف است و کتاب‌های خطی بسیاری دارد که بینندگان را شگفت‌زده خواهند کرد.
قلعه کاظم داشی: این قلعه که از دور شبیه جزیره‌ای سنگی است در دل دریاچه‌ی ارومیه قرار گرفته است که در زمان آبسالی و بارش فراوان شبیه شبه‌جزیره‌ای در دریاچه‌ی ارومیه به نظر می رسد. گفته می‌شود هلاکوخان مغول، گنجینه‌ی خود را در این قلعه مخفی کرده بود. این قلعه پناهگاه ساکنان هفت روستای اطراف آن بود و نام خود را از یکی از فرماندهان خود به نام کاظم خان گرفته است.
دره‌ی قاسملو ارومیه: این دره یکی از پربازدیدترین دیدنی‌های ارومیه است. این مکان طبیعی دارای چشم‌اندازی بسیار زیبا و چشمه‌های بسیاری است. فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای بازدید از این مکان دیدنی است.
چشمه آب گرم هفت‌آباد: این چشمه در ۴۵ کیلومتری شهر ارومیه در روستایی به نام هفت‌آباد، در دامنه‌ی یک کوه آتش‌فشانی خاموش قرار دارد. دمای آب این چشمه بین ۳۲ تا ۳۴ درجه سانتی‌گراد است و گفته می‌شود خواص درمانی فوق‌العاده‌ای دارد.
پارک جنگلی شیخ تپه: این پارک ۴۴ کیلومتری، در جنوب شرقی ارومیه قرار دارد و مشرف‌به شهر است. این پارک در مجاورت تپه‌ی شیخ تپه است که گفته می‌شود در آن آثاری مربوط به دوران مادها بوده که امروزه دیگر اثری از آن‌ها دیده نمی‌شود.

ارومیه شهری با فرهنگ و تاریخ غنی است که در شمال غربی ایران قرار گرفته است و بیش‌تر به خاطر طبیعت معتدل و چشم‌نوازش مشهور است. علاوه بر جمعیت آذری‌زبان این شهر، کردهای ارومیه هم نقش پررنگی در این شهر داشته‌اند و درصد قابل‌توجهی از ساکنان آن را تشکیل می‌دهند. شاید هدف هرکسی از سفر به ارومیه دریاچه‌ی آن باشد، اما این شهر دلایل بیش‌تری برای جذب گردشگر دارد. علاوه بر نقل، که سوغاتی اصلی این شهر است می‌توان به صنایع چوبی و نازک‌کاری چوب هم به‌عنوان یکی از سوغاتی‌های زیبای این شهر اشاره کرد.

اشتراک گذاری این پست

4 نظر

  • ♥️ ارومیه قلب آذربایجان ♥️
    به دیار آذربایجان شهر اورمیه شهر والیبالی و والیبال خیز خطه آذربایجان خوش اومدید.
    آذربایجان دیارنا ، گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز.
    ما آذربایجانی ها به خصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها ) خونگرمو مهمان نوازیم.
    یاشاسین ایران ♥️
    یاشاسین آذربایجان ♥️
    یاشاسین اورمیه ♥️
    ♥️♥️ عشقیم اورمیه ♥️♥️
    یاشاسین

  • به کلانشهر ارومیه پایتخت والیبال و مهد والیبال آذربایجان خوش اومدین ??

    ارومیه خوش گلیبسیز ( به ارومیه خوش اومدین ) ??

    حتما موقع سفر به ارومیه از غذاهای سنتی و ترکی شهر ارومیه مانند : آیران آشی ارومیه ( آش دوغ ارومیه )- قاتخ آشی ارومیه ( آش ماست ارومیه )- یارما شورباسی ارومیه ( سوپ بلغور ارومیه )- یارپاق دلماسی و کلم دلماسی ارومیه ( دلمه برگ و دلمه کلم ارومیه )- ارومیه خوروشته ( خورشت ارومیه )- گوزلمه ارومیه ( نوعی غذای سنتی و ترکی شهر ارومیه به معنی منتظر نشو )- گیزاتمای ارومیه ( نوعی سرخ کردنی ترکی شهر ارومیه )- آجی کباب ارومیه ( کباب تلخ ارومیه )- اوزون کباب ارومیه ( کباب دراز ارومیه )- چشنیش کباب ارومیه ( گشنیز کباب ارومیه )- تاوا کباب ارومیه ( کباب تابه ای ارومیه )-یئرالما کبابی ارومیه با آیران مخصوص محلی ارومیه ( سیب زمینی تنوری ارومیه‌ با دوغ مخصوص محلی ارومیه ) و انواع نقل و حلوای ارومیه و شیرینی های سنتی و ترکی ارومیه مانند : شیرینی باستخ ارومیه ( باسلوق )- تنور شیرینی سی ارومیه ( شیرینی تنوری ارومیه )- ال چوریه شیرینی سی ( شیرینی سنتی ارومیه که با دست ورش میدن ) حتما نوش جان نمایید ?

    یاشاسین ایران ?
    یاشاسین آذربایجان ?
    یاشاسین ارومیه ?

  • ارومیه قلب آذربایجان
    به دیار آذربایجان ارومیه ، دومین شهر ترک نشین ایران بعد از شهر برادر تبریز، شهر شهیدان باکری ها و امینی ها و ملا حسنی ها، شهر کاپیتان تیم ملی والیبال سعید معروف، میلاد عبادی پور و حضرت پور، شهر عاشیق های آذربایجان، شهر مهد و فرهنگ و قلب ابدی آذربایجان خوش آمدید ♥️
    یاشاسین آذربایجان 🌹
    یاشاسین ارومیه 🌹
    💞 ارومیه قلب ابدی آذربایجان 💞

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.