سفر به کاشان در 10 دقیقه

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


سفر به کاشان در 10 دقیقه

سفر به کاشان در 10 دقیقه

کاشان یکی از شهر‌های تاریخی ایران است که از جاذبه‌های توریستی بالایی برخوردار است و سفر به آن به هر ایرانی پیشنهاد می‌شود. جای تأسف دارد وقتی‌که می‌بینیم زیبایی‌های کاشان هرساله گردشگران زیادی را در قالب تور ایرانگردی برای خارجی‌ها به خود فرامی‌خواند اما بسیاری از گردشگران ایرانی هنوز از دیدنی‌های کاشان بازدید نکرده‌اند. این شهر که در استان اصفهان واقع شده است از نواحی مرکزی ایران به شمار می‌آید.
شواهد و اسناد تاریخی نشان می‌دهند که قدمت این شهر به بیش از ۷۵۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. درواقع یکی از اولین تمدن‌های یکجانشینی بشری به نام سیلک در منطقه کاشان کنونی شکل گرفته است و زبان و گویش آریایی نیز از انشعابات اولیه‌ی زبان این اقوام به‌حساب می‌آیند. ما در این مقاله‌ی کوتاه قصد داریم تا علاوه بر معرفی این شهر زیبا، شرایط لازم برای سفر به کاشان را به اطلاع شما برسانیم و دیدنی‌هایی نظیر قمصر کاشان را به شما معرفی کنیم. با ما و مهد تمدن ایران همراه باشید.
سرفصل‌های عنوان شده در این مقاله عبارتند از:
• دانستنی‌های جالب از شهر کاشان
• دیدنی‌های کاشان
• سوغات و محصولات اقتصادی

[ps2id id=’1′ target=”/]

دانستنی‌های جالب از شهر کاشان

کاشان از جمله شهر‌های سنتی و مذهبی ایران به شمار می‌آید که به دارالمؤمنین نیز شهرت دارد. این شهر که در زبان محلی به آن کاشون گفته می‌شود، در گذشته¬ی تاریخی خود نام‌هایی مانند کاسیان، چهل حصاران، کی آشیان و کاه افشان نیز داشته است. جمعیت شهرستان کاشان مطابق آخرین سرشماری سال ۱۳۹۵ بیش از ۳۰۴ هزار نفر محاسبه شده است. نقشه‌ کاشان نشان می‌دهد که مساحت این شهر بیش از ۸۵۰۰ متر مربع و ارتفاع آن از سطح دریا ۹۸۳ متر است.
آب و هوای کاشان به طور کلی بسیار گرم و خشک است زیرا در منطقه‌ای بیابانی قرار دارد به همین دلیل بهترین فصل سفر به کاشان از دیدگاه اکثر مسافران زمستان و اوایل بهار است. در ماه‌های شهریور و مرداد دمای بیشینه‌ی هوا همواره بالاتر از ۴۰ و نزدیک به ۵۰ است اما این عدد در بهار و زمستان در بازه‌ی ۱۴ تا ۲۷ درجه متغیر است که هوای مطبوعی به شمار می‌آید.
دانشگاه کاشان نیز یکی از دانشگاه‌ها و مراکز علمی دولتی و معتبر کشور است که در این شهر واقع‌شده و بیش از ۸۰۰۰ دانشجو در رشته‌ها و مقاطع مختلف را پذیراست. دانشگاه کاشان نهمین دانشگاه جامع کشور محسوب می‌شود.
اگر برای مدت زمانی بیش از یک روز به این شهر سفر می‌کنید در شهر کاشان اقامت با دشواری زیادی مواجه نخواهد بود زیرا می‌توانید در انواع هتل‌های کاشان اقامت چندروزه داشته باشید و یا خانه‌های مستقل برای خود اجاره نمایید.

[irp posts=”2901″ name=”ایران را بهتر بشناسیم”]

[ps2id id=’2′ target=”/]

دیدنی‌های کاشان

دیدنی‌های کاشان هم به دلیل سابقه‌ی تاریخی و هم پیشینه‌ی مذهبی و شرایط اقلیمی آن بسیار متنوع و زیاد است که ما قصد داریم چند مورد از این مکان‌ها در نقشه‌ کاشان را به شما معرفی کنیم:

 قمصر کاشان: نام کاشان با گلاب و گلاب‌گیری گره خورده است و قمصر کاشان که در فاصله‌ی ۳۰ کیلومتری جنوب این شهر قرار دارد، مرکز گلاب و گل محمدی ایران است. فصل گلاب‌گیری اردیبهشت‌ماه است به همین دلیل بسیاری از تور‌های گردشگری این فصل را برای سفر به کاشان پیشنهاد می‌کنند تا مسافران بتوانند از قمصر کاشان و فرآیند گلاب‌گیری نیز بازدید نمایند. قمصر کاشان نیز مانند خود شهر کاشان از جمله شهر‌های تاریخی به‌حساب می‌آید که قدمت آن بیش از ۲۵۰۰ سال تخمین زده شده است و در عصر قاجار نیز از ییلاقات مورد علاقه‌ی پادشاهان بوده است.

باغ فین-کاشان
باغ فین

 باغ و حمام فین: به احتمال زیاد شما هم مانند ما با شنیدن اسم کاشان، اولین چیزی که به ذهنتان خطور می‌کند باغ و حمام فین است. این مکان که طبق نقشه‌ کاشان در انتهای خیابان امیرکبیر قرار دارد از لحاظ قدمت به دوره‌ی صفویان نسبت داده می‌شود و بیش از ۲۳ هزار مترمربع وسعت دارد. حمام فین جایی است که ناصرالدین شاه حکم قتل صدراعظم خود امیرکبیر را به اجرا گذاشت.

[sc name=”Highlight” text=”نام کاشان با گلاب و گلاب‌گیری گره خورده است و قمصر کاشان که در فاصله‌ی ۳۰ کیلومتری جنوب این شهر قرار دارد، مرکز گلاب ایران است.” ]

بازار سنتی کاشان

اکثریت شهر‌های باسابقه‌ در ایران بازار‌های محلی ویژه‌ای دارند که تفاوت‌های زیادی با بازار‌های امروزی دارند. بازارهای امروزی معمولاً در تمام شهر‌ها به یک ‌شکل هستند و نشانی از ویژگی‌های بومی شهر در آن‌ها یافت نمی‌شوند. اما بازار‌های سنتی از هر لحاظ بخشی از فرهنگ و هنر بومی شهر‌ها محسوب می‌شوند. کاشان نیز از این قاعده مستثنا نیست و بازار سنتی آن به قدری جذاب است که آن را تبدیل به یکی از دیدنی‌های کاشان نموده که هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. دیوار‌ها و سقف این بازار سرپوشیده منقش به انواع طرح‌ها و رنگ‌های بدیع و بی‌نظیر است که غرفه‌های عتیقه‌فروشی و فرش‌فروشی در آن جلوه‌گری می‌کنند.

خانه‌های قدیمی در کاشان

خانه‌های قدیمی کاشان که عمدتاً مربوط به اعیان دوران قاجار می‌شوند به‌قدری ازلحاظ معماری زیبا و متحیرکننده‌اند که می‌توانند ساعت‌ها شما را به رؤیاپردازی و پرسه¬زدن مشغول کنند. معماری‌های بکار گرفته‌شده در این خانه‌ها به‌وضوح هنر ایرانی-اسلامی آن دوره را به نمایش می‌کشد. ازجمله دیدنی‌های کاشان خانه‌ی بروجردی‌ها است که مطابق نقشه‌ کاشان در خیابان علوی قرار گرفته است.

خانه‌ی بروجردی‌ها در کاشان
خانه‌ی بروجردی‌ها در کاشان

خانه‌ی طباطبایی‌ها نیز که به عروس خانه‌های ایران شهرت دارد در کاشان و خیابان علوی قرار دارد و به شکل هنرمندانه‌ای آینه‌کاری و گچ کاری شده است.

[ps2id id=’3′ target=”/]

سوغات و محصولات اقتصادی

کشاورزی، باغداری و هنر‌های دستی از گذشته اشتغال اصلی مردم کاشان به‌حساب می‌آمده است و به همین دلیل می‌توان محصولاتی نظیر انواع میوه‌ها و گیاهان دارویی، عرقیجات، صنایع‌دستی نظیر ابریشم‌بافی، گلیم‌بافی و از همه مهم‌تر فرش را از سوغات این شهر به حساب آورد.

سفر به کاشان تجربه‌ی خوب و لذت بخشی برای شما و همراهانتان رقم خواهد زد، زیرا تمام موارد و مزایایی که ذکر شد تنها بخشی از دیدنی‌های کاشان است و سفر شما تنها به قمصر کاشان و یا بناهای تاریخی شهر ختم نخواهد شد. سفر به کاشان پیشنهاد ویژه‌ی ما برای تمام افرادی است که می‌خواهند سفری متفاوت داشته باشند و برای مدتی از منظره‌های شهری مدرن و شلوغ دور باشند. هنگام سفر، نقشه‌ کاشان را از ایستگاه‌های راهنمای گردشگری دریافت کنید و هیچ‌کدام از دیدنی‌های کاشان را از دست ندهید. در انتها آرزو می‌کنیم در کاشان اقامت خوبی داشته باشید.

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.