چند نکته که در مورد برج ایفل باید بدانید

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


چند نکته که در مورد برج ایفل باید بدانید

چند نکته که در مورد برج ایفل باید بدانید

چند نکته که در مورد برج ایفل باید بدانید !

 

چه کسی برج ایفل را ساخت؟

برج ایفل در بین سالهای 1887 تا 1889 توسط یک مهندس فرانسوی به نام گوستاو ایفل ساخته شد. شرکت او جز متخصص ترین مجموعه ها در ساخت چارچوب ها و سازه های فلزی بود و بسیاری از سازه های فلزی در اروپا از جمله راه‌آهن پورتو (پرتغال)، ویاداکت دو گارابیت (فرانسه) و ایستگاه قطار بوداپست (مجارستان) توسط این شرکت ساخته شد.

شرکت گوستاو ایفل که در Levallois Perret در نزدیک پاریس، قرار داشت، سازه ی فلزی دیگری را برای بنای مشهور مجسمه آزادی (نیویورک، ایالات متحده) ساخت. این اثر بسیار معروف در جهان توسط آگوست بارتولدی طراحی و در سال 1886 به عنوان هدیه ی از فرانسه به مناسبت جشن صدمین سالگرد استقلال آمریکا به ایالات متحده اهدا شد.

 

برج ایفل - آژانس ققنوس

 

برج ایفل از چه فلزی ساخته شده است؟

ایفل از آهن ساخته شده است نه فولاد. سازه برج از آهن puddle تشکیل شده است و توسط آهنگرهای پومپی در شرق فرانسه تهیه شده است. صفحات آهنی و تیرهای تولید شده از طریق فرآیند پودینگ سپس در کارخانه های ایفل در Levallois Perret با استفاده از برچ از قبل مونتاژ شدند.

در نهایت، این قطعات برای نصب به محل ساخت برج منتقل شدند. استفاده از این سیستم پیش ساخته باعت شد که سازندگان آن بتوانند ایفل را در 2 سال و 2 ماه و 5 روز که یک رکورد محسوب می شود بسازند.

 

برج ایفل - آژانس ققنوس

 

آهن puddle چیست؟

آهن مورد استفاده برای ساخت برج ایفل از طریق یک فرآیند پالایشی به نام پادلینگ که باعث حذف کربن اضافی در هنگام ذوب سنگ معدن ساخته شده است. در ادامه این فرآیند، آهن تقریباً خالص به دست می آید و به گفته گوستاو ایفل آلیاژ استفاده شده جزو بهترین و مستحکم ترین مواد ساخته شده تا آن زمان بوه است.

به توصیه گوستاو ایفل برای محافظت از آهن استفاده شده در برج در برابر خوردگی، آهن را با یک لایه رنگ ضخیم رنگ آمیزی و پوشانده شد و هر 6 سال یکبار این لایه تجدید می شود. این فرآیند تا به امروز انجام شده است.

 

برج ایفل - آژانس ققنوس

 

چرا برج ایفل ساخته شد؟

برج ایفل در سال 1889 به مناسبت برگزاری نمایشگاه جهانی Champ de Mars که تمرکز آن بر ساخت سازه های بزرگ آهنی و فولادی بوده است، به عنوان یکی از جاذبه های اصلی نمایشگاه ساخته شد. ساخت سازه برج پیشرفت بزرگ در این صنعت در زمان خود بود.

برج ایفل در ابتدا، برج 300 متری نامیده شد و بعدتر به احترام سازنده آن یعنی گوستاو ایفل، برج ایفل نام گرفت. این برج همزمان با نمایشگاه جهانی در 15 می 1889 به روی عموم باز شد.

جنجال و بحث درباره این برج قبل از ساخت و در حین ساخت آن در دنیای هنر بسیار بود، اما به لطف معماری و طراحی جسورانه آن، بازدیدکنندگان و پاریسی ها بلافاصله تحت تأثیر جذابیت آن قرار گرفتند و بیش از 2 میلیون نفر در سال اول از آن بازدید کردند.

 

برج ایفل - آژانس ققنوس

 

چرا برج ایفل به این شکل ساخته شده است؟

برای پی بردن به این نکته که چرا برج ایفل بدین شکل ساخته شده است باید به تاریخچه برج نگاهی بیاندازیم. در سال 1884 ایده ساخت یک برج فلزی به ارتفاع 300 متر و به مناسب نمایشگاه Champ de Mars در سال 1889 توسط  دو مهندس که در شرکت گوستاو ایفل کار می کردند، ارائه شد.

با توجه به اینکه این مهندسان متخصص در ساخت سازه های فلزی در مقیاس بزرگ مانند پل ها، ایستگاه های راه آهن، راه آهن و … بودند، طبیعی بود که اولین طرح برای برج 300 متری مشابه سازه های فولادی در آن زمان و با همان شکل ها و منحنی ها باشد. این سازه از چهار پایه بزرگ که هر یک از 4 تیر محکم ساخته شده و این پایه ها توسط تیرهای مورب به هم متصل شده که در بالای برج به یکدیگر می رسیدند.

 

برج ایفل - آژانس ققنوس

 

برج ایفل چند طبقه است؟

این برج دارای سه طبقه است که برای بازدید عموم آزاد است: طبقه اول، طبقه دوم و قله. طبقه 2 دارای 2 سطح دارد و قله هم مشابه طبقه 2 دارای یک بخش مسقف و یک بخش رو باز است. بازدیدکنندگان می توانند از طریق پله ها یا با آسانسور به دو طبقه اول برسند اما رسیدن از طبقه دوم به قله فقط با آسانسور امکان پذیر است.

 

وزن برج ایفل چند تن وزن دارد؟

وزن برج تقریباً 10100 تن وزن دارد. اسکلت فلزی آن 7300 تن وزن دارد ، اما نکته جالب در مورد این سازه این است که لایه محافظت کننده از برج خودش به تنهایی 60 تن وزن دارد!

 

برج ایفل از همان ابتدای ساخت توجهات بسیار زیادی را به خود جلب کرد و به سرعت به یکی از محبوب ترین جاذبه های پاریس  و نماد فرانسه در تخیل جمعی، در فیلم ها و هنرهای گرافیکی و همچنین در ادبیات و شعر تبدیل شد و بسیاری از مراسم ها مانند آتش بازی های باشکوه در 14 جولای (“روز باستیل”)، رویدادهای سطح ملی و رویدادهای ورزشی در در اطراف این برج برگزار می شود.

برج ایفل - آژانس ققنوس

 

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.