آشنایی با کلیسای سنت شاپل پاریس

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


آشنایی با کلیسای سنت شاپل پاریس

آشنایی با کلیسای سنت شاپل پاریس

کلیسای سنت شاپل یکی از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی پاریس است که معمولا کمتر توسط گردشگران تور فرانسه مورد بازدید قرار می‌گیرد. هنگامی که نام کلیسا و شهر پاریس کنار هم می‌آیند، کلیسای نوتردام اولین نامی است که در ذهن اکثر افراد نقش می‌بندد. اما باید بدانید تنها در فاصله 400 متری نوتردام، کلیسایی وجود دارد که می‌تواند با زیبایی خود شما را جادو کند.
تا انتهای این مقاله از وبلاگ ققنوس با ما همراه باشید تا با تاریخچه و زیبایی‌های کلیسای سنت شاپل پاریس آشنا شوید.

[lwptoc]

تاریخچه کلیسای سنت شاپل پاریس
تاریخچه کلیسای سنت شاپل پاریس

تاریخچه کلیسای سنت شاپل پاریس

در مرکز شهر پاریس و میانه رود سن (Seine) جزیره‌ای وجود دارد که به آن ایل دو لا سیته (Île de la Cité) می‌گویند. این جزیره را شاید بتوان یکی از اولین سکونتگاه‌های پاریس دانست و نقطه‌ای بسیار مهم در تاریخ این شهر دانست که زمانی محل زندگی پادشاه فرانسه نیز بوده است. امروزه پل جدید یا پون نوف (Pont Neuf) قدیمی‌ترین پل شهر است که این جزیره را به پاریس متصل می‌کند و همچنین کلیسای نوتردام نیز در آن قرار گرفته است. همچنین نقطه صفر پاریس نیز دقیقا در همین جزیره واقع شده است.
این جزیره یک قلعه کامل بوده است که از قرن ششم تا 14 میلادی محل زندگی پادشاهان فرانسه بوده و پس از آن تا زمان انقلاب فرانسه، محل خزانه‌داری، دادگاه عالی و مجلس نخبگان فرانسوی بوده است.
عملیات ساخت کلیسای سنت شاپل فرانسه (Sainte chapelle) در سال 1238 میلادی به دستور لویی نهم فرانسه (Louis IX of France) آغاز شد تا میزبان مجموعه یادمان‌های مقدس و آثار تاریخی مرتبط با حضرت مسیح (ع) باشد. لویی نهم موفق شده بود با پرداخت 135 هزار لیر، سی و چند شئ تاریخی و مقدس از جمله تاج خار منتسب به حضرت مسیح را از بالدوین دوم (Baldwin II) امپراتور لاتین قسطنطنیه خریداری کند.
این اشیای مقدس در سال 1239 میلادی به پاریس رسیدند و به دستور پادشاه، یک هفته مراسم جشن و شکرگزاری برپا شد و در نهایت شاه در حالیکه لباسی ساده بر تن داشت، با پای برهنه به محل کلیسا رفت و این اشیا را که شخصا حمل می‌کرد، در یک صندوق نقره‌ای بسیار بزرگ و زیبا قرار داد. بد نیست بدانید که این صندوق به تنهایی در حدود 100 هزار لیر برای لویی نهم خرج داشت.
مراحل ساخت کلیسا در سال 1248 میلادی و با هزینه‌ای در حدود 40 هزار لیر به پایان رسید و از آنجایی که قرار بود میزبان اشیایی به این اهمیت باشد، تمام تلاش و هنر فرانسه برای تزئین آن به کار رفته بود. لویی نهم قصد داشت با ساخت این کلیسا در قصر خود، با کلیسای ایاصوفیه استانبول به رقابت بپردازد. همچنین در ساخت کلیسای سنت شاپل پاریس از کلیسای پالاتین شارلمانی در آخن (Aachen) نیز الگو گرفته شده بود تا لویی نهم خود را به عنوان وارث واقعی اولین امپراتور مقدس روم (شارلمانی) معرفی کند.

تزئینات کلیسای سنت شاپل
تزئینات کلیسای سنت شاپل

تزئینات کلیسای سنت شاپل

همانگونه که گفتیم، این کلیسا قرار بود نمایانگر ثروت و قدرت پادشاه فرانسه باشد و با کلیسای بزرگ و استثنایی ایاصوفیه رقابت کند. پس هنرمندان فرانسوی تمام هنر خود و خلاقیت خود را به کار بستند تا یکی از زیباترین جاهای دیدنی فرانسه را خلق کنند.
کافیست قدم به درون کلیسای سنت شاپل پاریس بگذارید تا مسحور تزئینات و زیبایی این کلیسا شوید، گویی که وارد دنیایی از رنگ و تلالو و درخشش شده‌اید. اولین چیزی که توجه شما را در این کلیسا به خود جذب خواهد کرد، ردیف‌های طولانی و متعدد شیشه‌های رنگی و نقاشی شده قدی این کلیسا است که دیوارهای آن را پوشانده است.
این کلیسا را می‌توان یکی از برترین و کاملترین نمونه‌های این نوع تزئین دانست که به زیبایی هر چه تمام‌تر استفاده شده است و تقریبا به جز دیوارهای سنگی باریک، تقریبا تمام سطح دیوارهای کلیسا را پوشانده‌اند. در این کلیسا شما 15 ردیف بزرگ از شیشه‌های نقاشی شده و رنگی قرن سیزدهمی و یک پنجره گرد بزرگ را مشاهده خواهید کرد که بر روی آنها تصاویر داستان‌های مختلف مسیحیت و تاریخ فرانسه نقش بسته شده است.
اما پس از اینکه حسابی از تماشای این شیشه‌ها لذت بردید، که قول می‌دهیم به این راحتی از آنها خسته نخواهید شد، بهتر است کمی به دیوارهای بین آنها نیز دقت کنید. در این صورت خواهید دید که این دیوارها نیز تمام رنگ آمیزی و نقاشی شده هستند تا زیبایی کلیسای سنت شاپل رو دوچندان کنند. حتی بد نیست بدانید که بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد رنگ اولیه دیوارها بسیار زنده‌تر و روشن‌تر بوده و در بازسازی انجام شده در قرن نوزدهم، از رنگ‌های کمی تیره‌تر و کدرتر استفاده شده است.
همچنین سقف کلیسای سنت شاپل پاریس نیز یکی دیگر از موارد بسیار زیبا و دیدنی در این اثر تاریخی است. سقف این کلیسا با رنگ آبی خاصی رنگ آمیزی شده است و بر روی آن صدها علامت گل زنبق یا فلور-د-لی (fleur-de-Lis) که نماد پادشاهان فرانسه بوده، نقش بسته است.

 

[sc name=”highlight” text=”سقف این کلیسا با رنگ آبی خاصی رنگ آمیزی شده است و بر روی آن صدها علامت گل زنبق یا فلور-د-لی (fleur-de-Lis) که نماد پادشاهان فرانسه بوده، نقش بسته است.” ]

 

بازدید از کلیسای سنت شاپل پاریس
بازدید از کلیسای سنت شاپل پاریس

بازدید از کلیسای سنت شاپل پاریس

کلیسای سنت شاپل در کنار برج ایفل، موزه لوور و طاق پیروزی پاریس، از جمله جاذبه‌های گردشگری مهم پاریس به شمار می‌رود و با آتش سوزی و تعطیلی موقت کلیسای نوتردام، توانسته گردشگران بیشتری را به خود جذب کند.
اگر شما نیز دوست دارید در تور پاریس از این کلیسا بازدید کنید، می‌توانید خیلی راحت و با استفاده از خط 4 متروی پاریس به ایستگاه Cité بروید. این ایستگاه کمتر از 200 متر با کلیسای سنت شاپل فاصله دارد!
این کلیسا همه روزه از ساعت 9 صبح باز می‌شود و در نیمه اول سال (اول مارس تا آخر اکتبر) تا ساعت 19 و در نیمه دوم سال (اول نوامبر تا آخر فوریه) تا ساعت 17 میزبان گردشگران خواهد بود.
بلیت این کلیسا نیز در حال حاضر (پاییز 1399) 11.5 یورو است و با پرداخت آن می‌توانید از زیبایی‌های اعجاب انگیز کلیسای سنت شاپل پاریس دیدن کنید.

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.