آشنایی با خیابان شانزلیزه پاریس، مشهورترین خیابان دنیا

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


آشنایی با خیابان شانزلیزه پاریس، مشهورترین خیابان دنیا

آشنایی با خیابان شانزلیزه پاریس، مشهورترین خیابان دنیا

هیچ شکی نیست که خیابان شانزلیزه پاریس فرانسه را می‌توان مشهورترین و معروف‌ترین خیابان جهان دانست که در قلب پایتخت نور و عشق کشیده شده است. کمتر کسی پیدا می‌شود که در تور پاریس شرکت کند اما در طول بلوار شانزلیزه پاریس قدم نزند و از فروشگاه‌های متعدد این خیابان دیدن نکند.
بیش از این شما را منتظر نمی‌گذاریم و یک راست به سراغ معرفی و آشنایی با خیابان شانزلیزه شهر پاریس می‌رویم.

[lwptoc]

خیابان شانزلیزه کجاست؟
خیابان شانزلیزه کجاست؟

خیابان شانزلیزه کجاست؟

مطمئنا می‌دانید که خیابان شانزلیزه در کدام کشور است اما آیا در مورد موقعیت دقیق خیابان شانزلیزه در پاریس هم اطلاع دارید؟
خیابان شانزلیزه (Champs-Élysées) در مرکز تاریخی پاریس و شرق رود سن (Seine) واقع شده است. پاریس به 12 منطقه شهری (arrondissement) تقسیم شده و خیابان شانزلیزه در منطقه 8 شهری پاریس قرار گرفته است.
اگر به نقشه خیابان شانزلیزه پاریس نگاه کنید، خواهید دید که این خیابان در یک مسیر جنوب شرقی به شمال غربی کشیده است و در واقع بخشی از یک مسیر بزرگ 9 کیلومتری است که از موزه لوور (Louvre) در شرق تا طاق بزرگ منطقه لا دفانس (La Grande Arche de la Défense) در غرب امتداد یافته و به آن مسیر پیروزی (Triumphal Way) می‌گویند.
اما خود خیابان شانزلیزه پاریس از میدان کنکورد (Place de la Concorde) و پارک تویلری (Jardin des Tuileries) در شرق آغاز می‌شود و پس از 2 کیلومتر، به میدان شارل دوگل (Place Charles de Gaulle) و طاق پیروزی پاریس (Arc de Triomphe) در غرب منتهی می‌شود. رود سن از جنوب این خیابان عبور می‌کند و ایستگاه سن لازار (Gare Saint-Lazare) و منطقه تجاری مادلین (Madeleine) در شمال آن قرار دارد.

نقشه خیابان شانزلیزه پاریس
نقشه خیابان شانزلیزه پاریس

در واقع این خیابان انقدر معروف و مشهور است و موقعیت مناسبی در مرکز شهر پاریس دارد که اگر از هر کسی آدرس خیابان شانزلیزه پاریس را بپرسید، شما را راهنمایی می‌کند. حتی ممکن است به شما پیشنهاد کنند که فاصله برج ایفل تا خیابان شانزلیزه را پیاده‌روی کنید و ما هم همین پیشنهاد را به شما می‌کنیم.

 

[sc name=”highlight” text=”خیابان شانزلیزه پاریس از میدان کنکورد و پارک تویلری در شرق آغاز می‌شود و پس از 2 کیلومتر، به میدان شارل دوگل و طاق پیروزی پاریس در غرب منتهی می‌شود” ]

 

تاریخ خیابان شانزلیزه
تاریخ خیابان شانزلیزه

تاریخ خیابان شانزلیزه

اما خیابان شانزلیزه که امروزه از مهمترین جاهای دیدنی فرانسه است، چه تاریخی دارد و از کی به عنوان یکی از خیابان‌های دیدنی پاریس شناخته شده است؟
منطقه‌ای که امروزه به عنوان خیابان شانزلیزه در پاریس می‌شناسیم، تا دوران سلطنت لویی چهاردهم (Louis XIV) شامل زمین‌های کشاورزی بوده است تا اینکه در سال 1667 میلادی، لویی چهاردهم دستور داد باغ تویلری گسترش پیدا کند و یک بولوار و پیاده‌راه مشجر به آن اضافه شود.
این مسیر از محل کنونی میدان کنکورد تا جایی که امروزه به نام Rond-Point کشیده شد و در حاشیه آن باغ شانزلیزه (Jardins des Champs-Élysées) طراحی شده بود. البته این خیابان تا سال 1709 هنوز به نام شانزلیزه شناخته نمی‌شد و به آن خیابان بزرگ یا پیاده‌راه بزرگ می‌گفتند.
در سال 1710 خیابان شانزلیزه را در مسیر غربی خود گسترش دادند تا به میدان اتوال (Place d’Étoile) یا میدان شارل دوگل امروزی برسد. در این تاریخ بود که معماری خیابان شانزلیزه فرانسه به شکل امروزی خود درآمد.
در انتهای قرن 18 میلادی، خیابان شانزلیزه به یکی از مهمترین خیابان‌های پاریس تبدیل شده بود؛ درخت‌های اطراف خیابان رشد کرده ، باغ‌ها به زیبایی رسیده و عمارت‌های اشرافی و اعیانی متعددی در حاشیه این خیابان ساخته شده بود. به عنوان مثال کاخ الیزه (Élysée Palace) که امروزه محل رسمی اقامت رئیس جمهور فرانسه است، یکی از این عمارت‌های اشرافی حاشیه خیابان شانزلیزه پاریس بوده و از زمان جمهوری سوم فرانسه استفاده کنونی خود را پیدا کرده است.
در سال 1806 میلادی و پس از پیروزی فرانسه بر کشورهای روسیه و اتریش در نبرد استرلیتز (Battle of Austerlitz)، ناپلئون بناپارت دستور داد بنای باشکوهی به یادبود این نبرد ساخته شود. اگرچه تا سال 1815 و زمانی که ناپلئون در قدرت بود این بنا تکمیل نشد، اما در نهایت بین سال‌های 1833 تا 1836 میلادی، طاق پیروزی پاریس تکمیل شد تا بدین ترتیب یکی از مهمترین میدان‌های پاریس شکل بگیرد.
در سال 1855 میلادی، امپراتور ناپلئون سوم باغ ابتدای خیابان شانزلیزه را به عنوان محل برگزاری نمایشگاه جهانی پاریس انتخاب کرد و بدین ترتیب، خیابان شانزلیزه پاریس شهرتی دوچندان و جهانی پیدا کرد.
همچنین در طول تاریخ، خیابان شانزلیزه پاریس محل برگزاری رژه‌های نظامی متعددی بوده است که تعدادی از آنها در تاریخ جاودان شده است. شاید معروف‌ترین آنها، رژه نیروهای آلمان نازی در تاریخ 14 ژوئن 1940 و پس از اشغال پاریس باشد. قطعا تصاویر خیابان شانزلیزه پاریس در این روز در حالیکه نیروهای نظامی آلمان نازی در حال عبور از آن هستند، از تلخ‌ترین تصاویر تاریخ فرانسه به شمار می‌رود. البته این خیابان در 4 سال بعد، شاهد رژه پیروی نیروهای فرانسوی و متفقین پس از آزادسازی پاریس نیز بود.

تفریحات و جاذبه‌های گردشگری اطراف خیابان شانزلیزه پاریس
تفریحات و جاذبه‌های گردشگری اطراف خیابان شانزلیزه پاریس

تفریحات و جاذبه‌های گردشگری اطراف خیابان شانزلیزه پاریس

همانطور که گفتیم، خیابان شانزلیزه مشهورترین خیابان پاریس و حتی جهان است که احتمالا تمام افراد دنیا با آن آشنا هستند و عکس‌های خیابان شانزلیزه پاریس را تماشا کرده‌اند. اما علاوه بر اینکه این خیابان به تنهایی یکی از جاهای دیدنی پاریس به شمار می‌رود، تعدادی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری پاریس نیز در اطراف و حاشیه آن وجود دارند. در ادامه با تعدادی از این جاذبه‌ها آشنا خواهیم شد.

 

  • طاق پیروزی و میدان شارل دوگل (Arc de Triomphe & Place Charles de Gaulle)

پیشتر گفتیم که طاق پیروزی پاریس در انتهای غربی خیابان شانزلیزه قرار گرفته است. این طاق که با الهام از طاق‌های پیروزی روم باستان ساخته شده، یکی از زیباترین بناهای تاریخی فرانسه است. علاوه بر تماشای جزئیات و سنگ نگاره‌های روی بنا، می‌توانید به بالای آن رفته و چشم اندازی زیبا از پاریس را تماشا کنید. همچنین میدان شارل دوگل نیز از میادین مهم پاریس است که 12 خیابون مختلف به آن منتهی می‌شوند.

 

  • قصر بزرگ و قصر کوچک (Grand Palais & Petit Palais)

در جنوب خیابان شانزلیزه پاریس، دو ساختمان زیبا و دیدنی در مقابل یکدیگر قرار دارند که با نام‌های قصر بزرگ و قصر کوچک شناخته می‌شوند. این دو ساختمان برای نمایشگاه جهانی 1900 پاریس ساخته شده بودند و امروزه از آثار تاریخی پاریس و میزبان دو موزه است. قصر بزرگ محل نمایشگاه و موزه علمی است و موزه هنرهای زیبای پاریس در قصر کوچک قرار دارد. جالب است بدانید که ایران نیز در این نمایشگاه غرفه داشته است و مظفرالدین شاه قاجار شخصا در این نمایشگاه حاضر بوده است. در ادامه عکسی از پاویون ایران در این نمایشگاه خواهید دید.

پاویون ایران در نمایشگاه جهانی 1900
پاویون ایران در نمایشگاه جهانی 1900- پاریس
  • میدان کنکورد (Place de la Concorde)

شرق خیابان شانزلیزه به میدان کنکورد که یکی دیگر از میادین زیبا و مهم پاریس است منتهی می‌شود. این میدان تاریخی در گذشته و زمان انقلاب فرانسه، محل قرارگیری گیوتین بوده و افراد مهمی چون لویی شانزدهم، ماری آنتوانت و … در این میدان اعدام شدند. امروزه یک ستون سنگی 23 متری در میان این میدان قرار دارد. این ستون سنگی مصری (Obelisk) بیش از 3000 سال عمر دارد و در سال 1833 میلادی از معبد اقصر مصر (Luxor Temple) به این میدان منتقل شده است.

 

باغ تویلری یکی از زیباترین و جذاب‌ترین پارک‌های عمومی شهر پاریس است که در انتهای شرقی خیابان شانزلیزه پاریس و چسبیده به میدان کنکورد واقع شده است. این باغ تاریخی در سال 1564 میلادی ساخته شده و بخشی از کاخ مشهور تویلری بوده است که البته امروزه این کاخ دیگر وجود ندارد. باغ تویلری یکی از بهترین نقاط پاریس برای قدم زدن، استراحت کردن و ملاقات با دوستان است. موزه لوور نیز در سمت شرقی این باغ واقع شده است.

مراکز خرید
مراکز خرید خیابان شانزلیزه
  • مراکز خرید خیابان شانزلیزه

اما مهمترین دلیلی که باعث می‌شود خیابان شانزلیزه بدین اندازه شهرت داشته باشد، وجود فروشگاه‌های لوکس و مراکز خرید متعدد در حاشیه این خیابان است. پاریس یکی از اصلی‌ترین مراکز مد و فشن دنیا است و هیچ کجا در سرتاسر پاریس، به اندازه خیابان شانزلیزه برای خرید لباس‌های لوکس از برندهای مطرح بین‌المللی شهرت ندارد. تنها کافیست از مقابل ویترین‌های پر زرق و برق فروشگاه‌های خیابان شانزلیزه پاریس عبور کنید تا این نکته را متوجه شوید.

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.