موزه مادام توسو آمستردام، عکس سلفی با مشاهیر جهان

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


موزه مادام توسو آمستردام، عکس سلفی با مشاهیر جهان

موزه مادام توسو آمستردام، عکس سلفی با مشاهیر جهان

امکان ندارد در میدان دام آمستردام راه بروید و ساختمان زیبای 7 طبقه موزه مادام توسو آمستردام و مجسمه‌های بزرگ نصب شده روی آن توجه شما را جلب نکند. موزه مادام توسو هلند مانند یک سرزمین پر از شگفتی و عجایب است که در آن می‌توانید با هنرپیشه‌ها، ورزشکاران و سیاستمداران محبوب خود سلفی بگیرید!
این موزه از جذاب‌ترین دیدنی‌های آمستردام است که هر ساله بسیاری از گردشگران تور آمستردام، به خصوص کودکان و نوجوانان از آن بازدید می‌کنند. به شما نیز پیشنهاد می‌کنیم اگر به هلند رفتید، حتما بازدید از موزه مادام توسو آمستردام را نیز در کنار دیگر موزه‌ها چون موزه ون گوگ قرار دهید.
در این مقاله از وبلاگ گردشگری ققنوس، قصد داریم شما را با موزه مادام توسو آمستردام و دنیای جذاب و دوست داشتنی آن آشنا سازیم. تا انتهای این سفر هیجان انگیز همراه ما باشید.

[lwptoc]

تاریخچه موزه مادام توسو - موزه مادام توسو آمستردام
تاریخچه موزه مادام توسو

تاریخچه موزه مادام توسو

برخلاف ظاهر مدرن مجسمه‌های موزه مادام توسو آمستردام، اما این موزه تاریخچه‌ای نسبتا طولانی و جذاب دارد که بد نیست ابتدا کمی درباره آن صحبت کنیم.
موزه مادام توسو (Madame Tussauds) یک موزه از مجسمه‌های مومی از افراد مشهور دنیا از قبیل سیاستمداران، هنرمندان، ورزشکاران، دانشمندان و … است. اما باید بدانید که تاسیس این موزه ارتباطی با آمستردام ندارد، بلکه اولین شعبه آن در سال 1835 میلادی در لندن انگلستان تاسیس شده است.
اما اگر تصور می‌کنید که مادام توسو انگلیسی بوده، باید بگوییم که بهتر است کمی دست نگه دارید. ماری توسو در سال 1761 میلادی با نام ماری گروشولتز (Marie Grosholtz) در استراسبورگ (Strasbourg) فرانسه به دنیا آمد.
مادر ماری در شهر برن (Bern) سوئیس و نزد فیزیکدانی به نام کورتیوس (Curtius) کار می‌کرد. کورتیوس در زمینه ساخت مجسمه‌های مومی (Wax Statues) تخصص داشت و ماری نیز از همان سنین کودکی به عنوان دستیار کورتیوس مشغول به کار شد و 6 ساله بود که با کورتیوس راهی پاریس شد.
ماری شانزده ساله در سال 1777 اولین مجسمه مومی خود را از فیلسوف مطرح فرانسوی، فرانسوا ولتر (Voltaire) ساخت. همچنین بعدها به عنوان معلم هنر مادام الیزابت (خواهر لویی شانزدهم) در دربار ورسای استخدام شد.
اما با پیروزی انقلاب فرانسه، ماری به عنوان یکی از حامیان سلطنت توسط انقلابیون دستگیر و زندانی شد و حتی تا یک قدمی اعدام توسط گیوتین نیز پیش رفت. اما ماری از این خطر نجات یافت و به خاطر مهارتش در ساخت مجسمه‌های مومی و ماسک مرگ (Death Mask)، مسئولیت ساخت مجسمه مومی از سر قربانیان اعدام را به عهده گرفت و مجسمه سر بریده شده افرادی چون لویی شانزدهم و ماری آنتوانت را تهیه کرد.

مجسمه ماری توسو
مجسمه ماری توسو

اما ماری تعدادی از این مجسمه‌ها را برای خود نگه داشت و با جمع آوری مجموعه مجسمه‌های استادش، 40 سال باقی مانده عمرش را به گشت و گذار در اروپا و برگزاری نمایشگاه‌های موقت گذراند.
سال 1835، ماری که حالا با فرانسوا توسو ازدواج کرده بوده و فامیل توسو را برای خود برگزیده بود، در لندن ساکن شد و منزل خود را به نمایشگاه و موزه تبدیل کرد و بدین ترتیب موزه مادام توسو تاسیس شد. یکی از محبوب‌ترین تالارهای این موزه، تالار وحشت نام داشت که مجسمه‌های مومی قربانیان انقلاب فرانسه، مجرمان، انسان‌های عجیب الخلقه و … را به نمایش می‌گذاشت.
در این سال‌ها، مجمسه چهره‌های مطرحی چون ملکه ویکتوریا، و هنری هشتم نیز ساخته شدند. جالب است بدانید که زمانی در موزه مادام توسو، مجسمه‌های مومی ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه قاجار نیز موجود بوده است که احتمالا تنها مجسمه افراد ایرانی در موزه مادام توسو به شمار می‌روند. هر دوی این پادشاهان در سفر خود به اروپا، از موزه مادام توسو بازدید کرده‌اند و دستخطی از ناصرالدین شاه در دفتر یادگار این موزه موجود است.
ماری توسو سال 1850 میلادی در سن 88 سالگی در گذشت و بیش از 400 مجسمه از خود باقی گذاشت. اما متاسفانه آتش سوزی سال 1925 و همچنین بمباران لندن در جنگ جهانی دوم، باعث شد بسیاری از آثار قدیمی موزه مادام توسو از بین برود.

نمای موزه مادام توسو آمستردام
نمای موزه مادام توسو آمستردام

درباره موزه مادام توسو آمستردام

اما حالا که با تاریخچه تاسیس این موزه آشنا شدید، بهتر است مجددا به موزه مادام توسو آمستردام هلند بپردازیم. همانگونه که گفتیم، موزه مادام توسو آمستردام هلند، در میدان دام و قلب تاریخی این شهر ساخته شده و تنها چند قدم با قصر سلطنتی هلند فاصله دارد.
این موزه در سال 1972 در آمستردام تاسیس شد و باید بدانید که موزه مادام توسو آمستردام هلند، دومین شعبه این موزه است که پس از شعبه اولیه لندن تاسیس شده است. اگرچه امروزه بیش از 24 شعبه از موزه مادام توسو در سرتاسر دنیا وجود دارد، اما موزه مادام توسو آمستردام همچنان یکی از برترین شعبات این موزه به شمار می‌رود.

موزه مادام توسو و قصر سلطنتی آمستردام در میدان دام
موزه مادام توسو و قصر سلطنتی آمستردام در میدان دام

موزه مادام توسو آمستردام هلند در حال حاضر مجموعه بزرگی از مجسمه‌های مومی چهره‌های سرشناس و تاریخی جهان و هلند را در خود جای داده است که عبارتند از:
• خاندان سلطنتی: شامل مجسمه‌های ویلم الکساندر پادشاه کنونی هلند، ویلیام اول نخستین پادشاه هلند و …
• رهبران سیاسی جهان: از جمله مهاتما گاندی، نلسون ماندلا، دالایی لاما و …
• هنرمندان سینما و نقش‌های ماندگار: چون شان کانری، چارلی چاپلین، آنتونی هاپکینز (در نقش دکتر هانیبال لکتر) و …
• هنرمندان و دانشمندان: افراد مشهوری چون آلبرت انیشتین، پابلو پیکاسو، سالوادور دالی و …
• خوانندگان: هنرمندانی چون مایکل جکسون، جاستین بیبر و …
• ورزشکاران: لیونل مسی، دیوید بکهام و …
• و قهرمانان دنیای مارول (Marvel): چهره‌های مطرح دنیای کمیک استریپ مارول مانند هالک، مرد عنکبوتی و …

مجسمه آلبرت انیشتین
مجسمه آلبرت انیشتین

اما باید بدانید که موزه مادام توسو تنها محلی برای نمایش این مجسمه‌های مومی نیست، بلکه همانطور که پیشتر گفتیم، یک دنیای شگفت انگیز است که با استفاده از تکنولوژی پدید آمده است. امروزه این موزه در بخش‌های مختلف خود از افکت‌های صوتی، تصویری و همچنین ربات‌ها کمک می‌گیرد تا برخی از این مجسمه‌ها زنده به نظر برسند.
همچنین شما می‌توانید لباسی شبیه به برخی از این چهره‌ها بپوشید (مانند لباس چارلی چاپلین) و با این مجسمه‌ها عکس‌های جالبی بگیرید.

مجسمه خاندان سلطنتی هلند
مجسمه خاندان سلطنتی هلند

راهنمای بازدید از موزه مادام توسو آمستردام

دسترسی به موزه مادام توسو آمستردام بسیار راحت است زیرا این موزه در مهمترین نقطه مرکز شهر آمستردام واقع شده و راه‌های متعددی برای رسیدن به میدان دام پیش روی شما خواهد بود.
موزه مادام توسو آمستردام همه روزه از ساعت 10 الی 18 و روزهای جمعه و شنبه تا ساعت 17 پذیرای گردشگران و بازدیدکنندگانی است که قصد دارند از این موزه بازدید کنند.
بلیت موزه مادام توسو آمستردام در حال حاضر (سال 2020) 24.5 یورو است که پیشنهاد می‌کنیم آن را به صورت آنلاین خریداری کنید. بدین ترتیب نه تنها دیگر نیازی نیست که در صف‌های طولانی خرید بلیت معطل شوید، بلکه قیمت آن نیز با احتساب تخفیف 19.5 یورو خواهد بود.

مجسمه الویس پریسلی
مجسمه الویس پریسلی

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.