شهر پاریس، پایتخت نور و عشق

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


شهر پاریس، پایتخت نور و عشق

شهر پاریس، پایتخت نور و عشق

پاریس یکی از مشهورترین شهرهای دنیاست و صحبت کردن از آن به همان اندازه که راحت است، دشوار نیز هست. شاعران، نویسندگان و هنرمندان بسیاری شهر پاریس را توصیف کرده‌اند و این شهر الهام بخش آثار هنری متعددی بوده است. سالانه بیش از 89 میلیون گردشگر با اخذ ویزای شینگن، به فرانسه سفر می‌کنند و تقریبا تمامی آن راهی پایتخت فرانسه می‌شوند تا از جاهای دیدنی پاریس بازدید کنند.
پاریس مناطق دیدنی متعدد و متنوعی دارد و با توجه به بافت تاریخی و فرهنگ جذاب جاری در آن، بی‌دلیل نیست که تور پاریس به این اندازه نزد گردشگران محبوب است و تقریبا هر کسی آرزوی سفر به این شهر زیبا را در سر می‌پروراند و عکس‌های پاریس را مرور می‌کند.
اگر شما نیز به دنبال آشنایی با شهر پاریس فرانسه و جاهای دیدنی آن هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. در این مقاله وبلاگ ققنوس قصد داریم همه چیز درباره پاریس را با شما در میان بگذاریم تا با اطلاعات کامل و خیال راحت، راهی شهر نور و عشق شوید.

[lwptoc]

درباره پاریس
درباره پاریس

درباره پاریس

پاریس پایتخت فرانسه و پرجمعیت‌ترین شهر کشور فرانسه است و بیش از 2 میلیون نفر در محدوده شهر (City proper) و مناطق پاریس زندگی می‌کنند. از قرن هفدهم میلادی، پاریس به یکی از مهمترین شهرهای اروپا در زمینه تجارت و اقتصاد، مد و فشن، علم و هنر تبدیل شد و امروزه نیز از مهمترین شهرهای دنیا به شمار می‌رود.
اما بد نیست بدانید که پاریس بعد از شهر سنگاپور، دومین شهر گران دنیاست و شاید همین یکی از معایب پاریس و زندگی در آن باشد. موقعیت جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی پاریس باعث شده تا این شهر به یک مرکز حمل و نقل مهم تبدیل شود. فرودگاه شارل دوگل پاریس دومین فرودگاه شلوغ اروپا است و متروی این شهر که در سال 1900 و به عنوان پنجمین متروی جهان افتتاح شد، دومین متروی پرترافیک اروپا باشد. همینطور جالب است بدانید که اگرچه ایستگاه قطار گار دی نور (Gare du Nord) بیست و چهارمین ایستگاه شلوغ دنیاست، اما 23 رتبه پیشین به ایستگاه‌های قطار کشور ژاپن تعلق دارد!

نقشه تاریخی پاریس
نقشه تاریخی پاریس

اما شهر پاریس تاریخ پرفراز و نشیبی داشته است که تمامی آنها، پاریس امروز را ساخته‌اند.
اولین نشانه‌های از ظهور تمدن و شهرنشینی در پاریس، به قرن سوم پیش از میلاد بازمی‌گردد که یک قبیله سلتی (Celtic) به نام Parisii در محدوده شهر پاریس سکونت کردند. نام پاریس نیز از نام همین قبیله گرفته شده است. در این دوران به دلیل قرارگیری پاریس در حاشیه رود سن (Seine) و جزیره ایل دو لا سیته (île de la Cité) در میانه این رود، پاریس به شهری مهم در مسیر تجاری شمال به جنوب تبدیل شد و رونق آن افزایش یافت.
در سال 52 پیش از میلاد، رومیان این شهر را اشغال کردند و نام آن به پاریسیوس (Parisius) تغییر دادند. یکی از نقاط عطف تاریخ شهر پاریس، زمانی است که سنت دنیس (Saint Denis) به عنوان اولین اسقف پاریس به این شهر سفر کرد تا دین مسیحیت را در آن رواج دهد.
اما حاکمان رومی شهر، سنت دنیس را دستگیر کرده و آن را بر روی بلندترین تپه شهر پاریس گردن زدند. این تپه شهدا یا Mons Martyrum شهرت یافت و امروزه با نام مون‌مارتر (Montmartre) شناخته می‌شود که یکی از زیبایی‌های پاریس و از جمله جاذبه‌های گردشگری این شهر است. اما در افسانه‌های آماده است که سنت دنیس پس از اعدام، بدون سر به سمت شمال شهر پاریس حرکت کرد و پس از طی مسافتی 5.5 کیلومتری، در محلی که امروزه کلیسای سنت دنیس (Basilica of Saint-Denis) به خاک افتاد و در همانجا دفنش کردند. بسیاری از پادشاهان تاریخ فرانسه نیز در این کلیسا دفن شده‌اند.
در سال 508 میلادی، اقوام فرانک (Frank) پاریس را اشغال کرده و آن را به عنوان پایتخت خود انتخاب کردند. با توجه به موقعیت استراتژیک پاریس و همچنین قدرت دفاعی بالای آن، این شهر در طول قرون مختلف رشد کرد و رونق بسیاری یافت تا آنجا که در انتهای قرن دوازدهم میلادی، پاریس پایتخت سیاسی، اقتصادی، مذهبی و فرهنگی فرانسه به شمار می‌رفت و پادشاهان این کشور در مجموعه سلطنتی جزیره ایل دو لا سیته سکونت داشتند.
در اواخر قرن دوازدهم و بین سال‌های 1190 تا 1215 میلادی، فیلیپ دوم اولین دیوارهای شهر پاریس را احداث کرد و شهر پاریس وارد مرحله دیگری از تاریخ خود شد. همچنین در همین زمان دانشگاه پاریس به عنوان یکی از اولین دانشگاه‌های اروپا تاسیس شد. در ابتدای قرن چهاردهم، جمعیت پاریس در حدود 200 هزار نفر بود که آن را به پرجمعیت‌ترین شهر دنیا تبدیل می‌کرد.
در قرن هفدهم میلادی، کاردینال ریشیلیو (Cardinal Richelieu) به عنوان صدراعظم لوئی سیزدهم (Louis XIII) انتخاب شد و تصمیم گرت پاریس را به زیباترین شهر اروپا تبدیل کند. در این دوران بناهای متعدد و پنج پل مختلف در شهر ساخته شد و چهره پاریس تغییر کرد. همچنین در سال 1682، لوئی چهاردهم (Louis XIV) دربار و پایتخت فرانسه را به کاخ ورسای منتقل کرد. لوئی چهاردهم برای اینکه نشان دهد مردم پاریس در امنیت کامل هستند، دستور داد دیوارهای دفاعی پاریس را تخریب کنند و بجای آنها خیابان‌های مشجری بسازند که امروزه از خیابان‌های دیدنی پاریس به شمار می‌روند و اگر به نقشه پاریس دقت کنید، محل آنها را تشخیص خواهید داد.
در قرن هجدهم میلادی، پاریس یکی از مهمترین مراکز علمی و فلسفی جهان بود و عصر روشنگری (Age of Enlightenment) از این شهر آغاز شد. اولین پرواز با بالن در سال 1751 در شهر پاریس انجام شد و این شهر بزرگترین مرکز نشر کتاب و همچنین طراحی و تولید پوشاک و کالاهای لوکس بوده است.

 

[sc name=”highlight” text=”در قرن هجدهم میلادی، پاریس یکی از مهمترین مراکز علمی و فلسفی جهان بود و عصر روشنگری (Age of Enlightenment) از این شهر آغاز شد. اولین پرواز با بالن در سال 1751 در شهر پاریس انجام شد و این شهر بزرگترین مرکز نشر کتاب و همچنین طراحی و تولید پوشاک و کالاهای لوکس بوده است.” ]

 

انقلاب فرانسه
انقلاب فرانسه

اما شاید مهمترین اتفاق تاریخی شهر پاریس و کشور فرانسه، به تابستان 1789 میلادی بازمی‌گردد. در چهاردهم جولای این سال، تعداد زیادی از مردم به قورخانه پاریس حمله کردند و با بدست آوردن تعداد زیادی اسلحه، به قلعه و زندان باستیل یورش بردند. فتح این زندان که نمادی از قدرت رژیم سلطنتی بود، آغازگر انقلاب کبیر فرانسه بود که در ادامه آن، پادشاه لوئی شانزدهم (Louis XVI) و 16 هزار نفر دیگر در شهر پاریس و سرتاسر فرانسه اعدام شدند.
در دوران انقلاب فرانسه، بخش‌های زیادی از شهر پاریس تخریب شد. اما با اینحال در سال 1799، ناپلئون بناپارت به عنوان اولین کنسول فرانسه قدرت را در اختیار گرفت و به بازسازی شهر پرداخت و بسیاری از پل‌ها و میدان‌های پاریس در این دوره ساخته یا بازسازی شدند. در اواخر قرن نوزدهم، پارسی میزبان دو نمایشگاه بین‌المللی بزرگ بود که علاوه بر افزایش شهرت این شهر در میان جهانیان، جلوه جدیدی به این شهر داد.
اولین مورد، نمایشگاه جهانی سال 1889 بود که به مناسبت صدمین سالگرد انقلاب فرانسه برگزار شد و برج ایفل نیز در آن افتتاح گردید و جالب است بدانید که ناصرالدین شاه قاجار نیز در این نمایشگاه حضور داشته است. همچنین نمایشگاه نمایشگاه جهانی سال 1900 نیز باعث شد تا پل‌های الکساندر سوم (Pont Alexandre III)، قصر بزرگ و قصر کوچک (Grand Palais & Petit Palais) و اولین خط متروی پاریس افتتاح شوند و اتفاقا مظفرالدین شاه قاجار نیز در این نمایشگاه حضور داشته است.
در قرن نوزدهم و بیستم، شهر پاریس به مرکز روشنفکری و هنر دنیا تبدیل شده بود و هنرمندان بسیاری در آن سکونت داشتند و در کنار خلق آثار متعدد، به توصیف پاریس می‌پرداختند و تقریبا از همین دوره است که پاریس شهر عشق یا شهر عشاق لقب می‌گیرد. در این دوران سبک‌های هنری متعددی چون ناتورالیسم، ایمپرسیونیسم، کوبیسم و هنر انتزاعی متولد می‌شوند.
در سال 1914 جنگ جهانی اول آغاز شد و شهر پاریس و فرانسه کمی از رونق افتادند، اما در نهایت پیمان صلح در کاخ ورسای پاریس امضا شد.

برج ایفل در حال ساخت
برج ایفل در حال ساخت

با وجود درگیری پاریس در جریان جنگ جهانی اول، اما پس از پایان جنگ این شهر مجددا به محلی برای گردهمایی نویسندگان و هنرمندان بدل شد و می‌توان گفت تقریبا تمام هنرمندان مطرح جهان در این دوره، زمانی را در پاریس گذرانده‌اند و رنگ و بویی متفاوت به شب‌های پاریس داده‌اند. هنرمندان چون ارنست همینگوی و پابلو پیکاسو مدت‌های طولانی در این شهر زندگی می‌کردند و با خلق آثار و داستان‌های ماندگار، لقب پاریس شهر عشاق را بیش از پیش برازنده این شهر می‌کردند.
در تاریخ 14 ژوئن سال 1940 میلادی و در جریان جنگ جهانی دوم، نیروهای آلمان نازی پاریس را اشغال کردند تا یکی از تلخ‌ترین روزهای تاریخ شهر پاریس و کشور فرانسه رقم بخورد. این اشغال بیش از 4 سال به طول انجامید تا اینکه در تاریخ 25 آگوست 1944، نیروهای ارتش آزادی بخش فرانسه به رهبری ژنرال شارل دوگل توانستند شهر را بازپس بگیرند.

جغرافیا و آب و هوای پاریس
جغرافیا و آب و هوای پاریس

جغرافیا و آب و هوای پاریس

بدون شک صحبت درباره اینکه شهر پاریس در کدام کشور است، کاری بیهوده خواهد بود چون قطعا می‌دانید که این شهر در فرانسه قرار دارد. اما سوال بهتر اینست که دقیقا پاریس در کجاست؟ پاریس در منطقه شمال مرکزی فرانسه و در محل پیچ بزرگ شمالی رود سن واقع شده است. این رود در میان پاریس دو جزیره ایل سن لویی (Île Saint-Louis) و جزیره بزرگتر ایل دو لا سیته را می‌سازد که همانطور که پیشتر گفتیم، اولین نقطه تمدنی شهر پاریس به شمار می‌رود. شهر پاریس که تقریبا در دو طرف رود سن به یک اندازه گسترش یافته، نسبتا تخت است و ارتفاع آن از 35 متر در کمترین نقطه تا 130 متر در بالاترین نقطه (تپه مون‌مارتر) تغییر می‌کند.
اما در مورد آب و هوای پاریس باید گفت که این شهر نیز مانند بسیاری از شهرهای اروپای غربی، اقلیم اقیانوسی (Oceanic climate) دارد و آب و هوای آن تحت تاثیر جریان اطلس شمالی (North Atlantic Current) است. به طور کلی آب و هوای پاریس در طول سال معتدل و با رطوبتی متعادل است.
روزهای تابستان در پاریس، هوا گرم و دلچسب است و دما بین 15 تا 25 درجه سانتیگراد نوسان دارد. در زمستان‌های، روزهای خنک و زمستان‌های سردی را تجربه خواهید کرد اما دما معمولا کمتر از 3 درجه سانتیگراد نخواهد شد.
با در نظر گرفتن این شرایط آب و هوایی، به نظر می‌رسد که ماه‌های ژوئن تا آگوست و سپتامبر تا اکتبر، بهترین زمان برای سفر به این شهر و استفاده از جاذبه‌ها و تفریحات پاریس باشد.

جاهای دیدنی پاریس
جاهای دیدنی پاریس

جاهای دیدنی پاریس

همانگونه که گفتیم، پاریس از پرطرفدارترین مقصدهای گردشگری دنیاست و علاوه بر جاذبه‌های گردشگری متعدد که در گوشه و کنار این شهر پراکنده شده‌اند، خود این شهر نیز یک جاذبه گردشگری مستقل است و قدم زدن در آن شما را شیفته خود خواهد ساخت. کافیست یک روز در این شهر بگردید تا ببینید دلیل محبوبیت آن چیست و چرا به پاریس شهر عشاق می‌گویند.
برج ایفل: بدون هیچ تردیدی، برج ایفل مهمترین جاذبه گردشگری پاریس و نماد کشور فرانسه است. نمی‌شود عکس شهر پاریس را در اینترنت جستجو کنید اما عکس برج ایفل را نبینید. همانگونه که گفتیم، این برج 324 متری در سال 1889 میلادی افتتاح شد و تا سال‌ها، یکی بلندترین ساختمان جهان به شمار می‌رفت. پیشنهاد می‌کنیم به بالای برج ایفل بروید و منظره شگفت انگیزی از شهر پاریس را در مقابل خود نظاره کنید یک
موزه لوور: یکی دیگر از جاذبه‌های شهر پاریس که نباید آن را از دست بدهید، موزه لوور است. لوور یکی از بزرگترین موزه‌های جهان و پربازدیدترین موزه در سرتاسر دنیاست. آثار بسیار متنوع و متعددی در این موزه وجود دارد که شما را با تاریخ جهان از دوران پیش از تاریخ تا دوران معاصر آشنا می‌سازد. تعدادی از شاخص‌ترین آثار هنری دنیا چون تابلوی نقاشی مونالیزا، در این موزه قرار دارند.
خیابان شانزلیزه: کمتر کسی در دنیا پیدا می‌شود که نام خیابان شانزلیزه پاریس را نشنیده باشد. این خیابان 2 کیلومتری که از میدان کنکورد در شرق تا میدان شارل دوگل یا همان طاق پیروزی پاریس در غرب امتداد دارد، یکی از لوکس‌ترین خیابان‌های دنیاست. پیشنهاد می‌کنیم قدم زدن در این خیابان و بازدید از بوتیک‌های لوکس آن را از دست ندهید.
کلیسای سکره کر: محله مون‌مارتر یکی از محله‌های زیبای پاریس است که بافت سنتی و فرهنگی خاصی دارد و می‌توانید یک بعد از ظهر زیبا را در آن رقم بزنید. در بلندترین نقطه این محله، کلیسای بزرگ و زیبای سکره کر (Sacré-Cœur) قرار دارد. این کلیسای زیبا و سفید رنگ با ارتفاع 83 متری خود، مکان مناسبی برای گرفتن چند عکس از پاریس است.

پاریس شهری بزرگ و با خیل جاذبه‌های گردشگری است که تنها نام بردن از تمام آنها، به یک مقاله مفصل احتیاج دارد. بنابراین تنها به معرفی همین چند جاذبه معروف شهر پاریس بسنده می‌کنیم. در ادامه نقشه پاریس را برای شما فراهم کرده‌ایم و امیدواریم که پس از خواندن این مقاله، سفر راحتی به شهر زیبای پاریس داشته باشید؛ البته به شرط اینکه برنامه‌ریزی زمانی دقیقی داشته باشید و از قوانین شهر پاریس تخطی نکنید.

نقشه پاریس
نقشه پاریس

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.