باغ تویلری پاریس، از قصر سلطنتی تا پارک تفریحی

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


9 روز فرانسه-ایتالیا (TK2067)

9 روز فرانسه-ایتالیا (TK2067)

11 روز اسپانیا (TK2065)

11 روز اسپانیا (TK2065)

7 روز سوییس (TK2064)

7 روز سوییس (TK2064)

باغ تویلری پاریس، از قصر سلطنتی تا پارک تفریحی

باغ تویلری پاریس، از قصر سلطنتی تا پارک تفریحی

اگرچه پاریس شهر بناهای تاریخی و گالری‌های هنری است، اما پارک‌های پاریس نیز از مهمترین جاذبه‌های این شهر هستند و باغ تویلری، یکی از معروف‌ترین فضاهایی است که در تور پاریس می‌توانید به آن سر بزنید.
اگر شما نیز دوست دارید با سر زدن به باغ تویلری پاریس فرانسه یک روز خاطره انگیز و دوست داشتنی را برای خود رقم بزنید. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

[lwptoc]

درباره باغ تویلری پاریس
درباره باغ تویلری پاریس

درباره باغ تویلری پاریس

پارک یا باغ تویلری (Tuileries Garden) که به فرانسوی به آن Jardin des Tuileries می‌گویند. یک باغ و پارک عمومی است که در قلب پاریس و منطقه یک شهرداری پاریس (1st arrondissement of Paris) قرار گرفته است.
باغ‌های تویلری که گفته می‌شود زیباترین پارک این شهر و یکی از مهمترین جاهای دیدنی پاریس است، در شمال رود سن (Seine) قرار دارد. باغ تویلری فرانسه از سمت غرب به میدان کنکورد (Place de la Concorde) و خیابان شانزلیزه (Champs-Élysées) منتهی می‌شود و در شرق آن، موزه لوور قرار گرفته (Louvre Museum) است.
باغ تویلری در پاریس بسیار محبوب است و هر روزه هزاران نفر به این باغ می‌روند تا از فضای سبز و دلپذیر آن استفاده کنند. برآورد می‌شود سالانه نزدیک به 14 میلیون نفر از گردشگران و شهروندان فرانسوی به باغ تویلری در پاریس می‌روند.
اما این باغ و پارک زیبا که امروزه چهارمین پارک بزرگ پاریس به شمار می‌رود، یکی از باغ‌های سلطنتی فرانسه بوده و تاریخ پرفراز و نشیبی دارد. در ادامه با تاریخچه باغ تویلری در فرانسه آشنا خواهید شد.

 

[sc name=”highlight” text=”برآورد می‌شود سالانه نزدیک به 14 میلیون نفر از گردشگران و شهروندان فرانسوی به باغ تویلری در پاریس می‌روند.” ]

 

تاریخچه باغ تویلری پاریس
تاریخچه باغ تویلری پاریس

تاریخچه باغ تویلری پاریس

در جولای سال 1559 میلادی، هنری دوم (Henri II) پادشاه فرانسه در طی یک مسابقه ورزشی (Jousting) آسیب دید و چند روز بعد بخاطر عفونت ناشی از این زخم، درگذشت.
در این زمان، کاترین مدیچی (Catherine de Medici) همسر مقتدر هنری که مادر سه پادشاه آتی فرانسه نیز بود، در قصر خود در شرق پاریس و نزدیک میدان باستیل (Bastille) زندگی می‌کرد. پس از فوت هنری، کاترین مدیچی به قصر لوور (Louvre) که آن زمان محل سکونت پادشاه فرانسه بود نقل مکان کرد.
در سال 1564 میلادی، کاترین تصمیم گرفت که در نزدیکی قصر لوور و آن سوی دیوارهای پاریس، یک قصر و باغ جدید برای خود احداث کند.

از آنجاییکه کاترین از خاندان بانفوذ مدیچی فلورانس ایتالیا بود، یک معمار فلورانسی را استخدام کرد تا یک باغ شبیه به باغ‌های فلورانس بسازد؛
باغی بزرگ و مصفا با فواره‌های متعدد، هزارتوی شمشادها و … بسازد. بدین ترتیب قصر تویلری و باغ آن در غرب قصر لوور ساخته شد. باغ تویلری در آن زمان یک باغ اختصاصی و محصول با طول 500 متر و عرض 300 متر بود که با یک خیابان از قصر تویلری جدا می‌شد.
خود باغ نیز با 6 خیابان مختلف، به بخش‌های مربعی تقسیم شد که در هر کدام گل‌ها و گیاهان مختلف کاشته شد.
باغ تویلری پاریس به قدری زیبا و خیره کننده بود که شهرت آن نه تنها در پاریس و فرانسه،
بلکه در سرتاسر اروپا پیچید و کاترین مدیچی از آن برای برگزاری جشن‌ها و مراسم سلطنتی چون پذیرایی از ملکه الیزابت اول انگلستان استفاده می‌کرد.
در سال‌های پس از مرگ کاترین مدیچی. باغ تویلری پاریس فرانسه رو به افول گذاشت اما هنری سوم این باغ را مرمت کرد و بخش جدیدی با یک استخر بزرگ به آن افزود که به آن باغ جدید یا Jardin Neuf می‌گفتند.
پادشاه بعدی فرانسه یعنی لوئی سیزدهم (Louis XIII) باغ تویلری را وارد مرحله جدیدی کرد و اجازه می‌داد زمانی که خودش در پاریس حضور ندارد. اعیان بتوانند از این باغ استفاده کنند.
اما با رسیدن لوئی چهاردهم (Louis XIV) به تخت سلطنت، تغییرات گسترده‌ای در باغ و قصر تویلری ایجاد شد. قصر تویلری تکمیل شد، فضای باغ گسترش یافت و آن را از نو طراحی کردند. مراحل بازطراحی و مرمت باغ تویلری از سال 1666 تا 1672 میلادی به طول انجامید.
در سال 1667 میلادی و با درخواست نویسنده مشهور فرانسوی شارل پرو (Charles Perrault)، باغ تویلری به روی عموم مردم باز شد و همه افراد به جز گداها و سربازها می‌توانستند از آن بازدید کنند. بدین ترتیب باغ تویلری اولین باغ سلطنتی فرانسه بود که درهای آن رو به مردم باز شد.
در سال 1682، لوئی چهاردهم پاریس را ترک کرد و دربار سلطنتی فرانسه را به کاخ ورسای منتقل ساخت. اما در سال 1789 میلادی و پس از آغاز انقلاب فرانسه. لوئی شانزدهم (Louis XVI) دربار را مجددا به فرانسه و قصر و باغ تویلری منتقل ساخت تا به مردم نزدیکتر باشد.
لوئی شانزدهم قصد فرار از فرانسه فرار را داشت که موفق نشد و در نتیجه پادشاه، ملکه و خاندان سلطنتی رسما در کاخ تویلری حبس خانگی شدند.
در بعد از ظهر روز 18 سپتامبر 1791 میلادی، انقلابیون فرانسوی به قصر و باغ تویلری حمله کردند و با دستگیری پادشاه و ملکه، نظام سلطنتی را ملغی کردند. در نهایت لوئی شانزدهم در میدان کنکورد که در غرب همین باغ تویلری قرار داشتند، با گیوتین اعدام شدند.
پس از این واقعه، باغ تویلری به عنوان یک باغ عمومی و ملی اعلام شد و مردم فرانسه برای استراحت. گذران اوقات فراغت، ملاقات و پیک نیک به آن می‌رفتند و اوقات خوشی را پشت سر می‌گذاشتند.
در سال 1800 میلادی، ناپلئون بناپارت قصر تویلری را به عنوان محل سکونت خود انتخاب کرد و با تغییراتی در قصر و فضای اطراف آن داد. به عنوان مثال دستور داد یک طاق پیروزی بین قصر و باغ بسازند که امروزه با نام طاق پیروزی کاروسل (Arc de Triomphe du Carrousel) شناخته می‌شود. البته باید در نظر داشته باشید که این بنا، با طاق پیروزی معروف میدان شارل دوگل متفاوت است. در دوران ناپلئون، باغ تویلری محلی برای برگزاری رژه‌های نظامی و جشن‌های مختلف چون جشن‌های پیروزی یا مراسم ازدواج خودش به شمار می‌رود.
در سال 1870 میلادی، نیروهای کمون پاریس (Paris Commune) موفق شدند کنترل قصر و باغ تویلری را در اختیار بگیرند.
اما با حمله نیورهای ارتش فرانسه، کمونارها که مجبور به عقب نشینی بودند،
قصر تویلری را آتش زدند و این قصر دو روز در آتش سوخت و بخش‌های زیادی از آن تخریب شد.
در نهایت در سال 1882 میلادی و با وجود مخالفت بسیاری از هنرمندان پاریسی، خرابه‌های قصر تویلری نیز به طور کامل تخریب شدند و باغ تویلری به عنوان تنها یادگار از دوران پادشاهی فرانسه در آن محدوده باقی ماند.

بازدید از باغ تویلری پاریس
بازدید از باغ تویلری پاریس

بازدید از باغ تویلری پاریس

باغ تویلری یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری پاریس در کنار برج ایفل، کلیسای نوتردام و … به شمار می‌رود و مهمترین مزیت آن، رایگان بودن آن است. شما بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای می‌توانید به این باغ رفته، استراحت کنید. و چند عکس باغ تویلری را نیز به عنوان یادگاری با خود بردارید.
اما باغ تویلری در زمان‌های مشخصی پذیرای بازدیدکنندگان است. از آخرین یکشنبه سپتامبر تا آخرین یکشنبه مارس می‌توانید از ساعت 7:30 تا 19:30 از این باغ بازدید کنید
و از آخرین یکشنبه مارس تا آخرین شنبه سپتامبر، باغ تویلری از ساعت 7 تا 21 میزبان شما خواهد بود. همچنین در سه ماه ژوئن، جولای و آگوست نیز تا ساعت 23 می‌توانید در این باغ زیبا بمانید.

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.