رشت، پایتخت غذا و شکمگردی

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


رشت، پایتخت غذا و شکمگردی

رشت، پایتخت غذا و شکمگردی

باران و جنگل و هوای نمناک ما را یاد شمال ایران و شهرهای زیبای حاشیه دریای خزر می‌اندازد. از غرب استان گیلان با آستارا و تالش تا نوشهر و محمودآباد در مرکز مازندران و در ادامه بندر ترکمن و آق‌قلا در شرق دریای خزر همه و همه سرزمین‌های بهشتی ایران به شمار می‌روند که مملو از سرسبزی و آب‌وهوای دل‌چسب هستند. دراین‌بین قصد داریم یکی از زیباترین و پرشورترین شهرهای شمال کشور که به‌عنوان مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی ایران پذیرای خیل عظیم مسافران و گردشگران است را به شما معرفی کنیم و آن شهر باران، یعنی رشت است.
رشت به عنوان پرجمعیت‌ترین شهر در میان سه استان شمالی کشور و سومین شهر گردشگرپذیر ایران از جایگاه برجسته‌ای در میان نواحی مختلف شمال ایران برخوردار است و علاوه بر جاذبه‌های بی‌نظیر طبیعی، دارای اهمیت تاریخی و فرهنگی بسیاری است. تمام ویژگی‌های رشت و دیگر شهرهای کوچک و بزرگ استان گیلان به‌گونه‌ای است که تجربه خوشایند و دلپذیری را برای زندگی و مسافرت به همراه دارد. از غذاهای محلی منحصر به فرد گرفته، تا میوه‌های جنگلی و صنایع‌دستی مردمان محلی که در این خطه کهن تاریخی و در عین حال بکر از لحاظ طبیعی وجود دارند، ما را ترغیب به شناخت و تجربه بیشتر جاذبه‌های این شهر سرزنده و سرسبز می‌کند. برای آشنایی بیشتر با رشت با ما همراه شوید.
سرفصل‌های عنوان شده در این مقاله عبارت‌اند از:
• ویژگی‌های رشت
• مناطق رشت
• دیدنی‌های رشت
• تنوع غذایی در رشت
• سوغات و صنایع‌دستی رشت

[ps2id id=’1′ target=”/]

ویژگی‌های رشت

کلمه رشت به معنی باریدن و یا بارش است و نام‌های قدیم آن دارلمرز، دارالامان، رشت بازار و وارنا بوده است. آب ‌و هوای رشت معتدل و شبه مدیترانه‌ای است به طوری که در روزهای گرم سال دارای آب و هوای گرم و شرجی و در روزهای سرد دارای آب و هوای سرد و مرطوب است. به دلیل قرار گرفتن در حاشیه دریای خزر و هم‌جواری با کوه‌های البرز دارای بیشترین میزان بارش سالیانه نسبت به دیگر استان‌های کشور است و به دلیل باران‌های پی‌درپی و طولانی که گاه سه تا چهار روز به طول می‌انجامد به شهر باران مشهور شده است.

ویژگی‌های رشت
ویژگی‌های رشت

بر اساس سرشماری سال 95 جمعیت استان گیلان قریب به 2 میلیون و530 هزار نفر است و جمعیت رشت با احتساب ساکنان نقاط شهری و روستایی نزدیک به 950 هزار نفر است. مناطق رشت بر اساس تقسیم‌بندی شهرداری به 5 منطقه تفکیک شده است. محله‌های شناخته شده و اصلی رشت نیز عبارت‌اند از: محله گلسار رشت، محله منظریه، محله معلم، نیروی دریایی و محله رشتیان.

[ps2id id=’2′ target=”/]

مناطق رشت

در میان تمام مناطق رشت یکی از پر رفت و آمدترین مناطق، قسمت‌های مرکزی شهر یعنی میدان شهرداری رشت و سبزه میدان است که در شبانه‌روز مملو از مردم محلی، گردشگران ایرانی، و گردشگران خارجی تور اینکامینگ است که به قصد بازدید و خرید از بازارهای محلی و مراکز خرید در حال گشت‌وگذارند.
می‌توان آثار و نمونه‌هایی از رشت قدیم در این مناطق پیدا کرد و قسمت‌های سنگ‌فرش شده در حد فاصل میدان شهرداری رشت و سبزه میدان که به نام خیابان علم الهدی شناخته می‌شود باعث شده تا ورود خودروها به این قسمت محدود شود و عابران پیاده می‌توانند با لذت فراوان از جاذبه‌های موجود دیدن کنند.
اگر در رشت نقشه را ببینید متوجه می‌شوید این شهر در محدوده‌ای دایره¬ای شکل قرارگرفته و چه در بالاشهر رشت یعنی منطقه گلسار و چه در مناطق جنوبی مثل منظریه، می‌توان محله‌های خوش‌نشین و محبوبی را پیدا کرد.

[sc name=”Highlight” text=”در میان تمام مناطق رشت یکی از پر رفت و آمدترین مناطق، قسمت‌های مرکزی شهر یعنی میدان شهرداری رشت و سبزه میدان است که در شبانه‌روز مملو از گردشگران و مردمان محلی است.” ]

[ps2id id=’3′ target=”/]

دیدنی‌های رشت

دیدنی‌های رشت
دیدنی‌های رشت

در شهر زیبای رشت تفریحات و جاذبه‌های بسیاری شما را به خود می‌خواند که در میان آنها بوستان‌های سرسبز، ابنیه تاریخی و موزه‌های بسیار دیدنی یافت می‌شود.
میدان شهرداری رشت، سبزه میدان، پیاده‌رو علم الهدی، آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی، موزه سردار جنگل، پارک شهر معروف به باغ محتشم، عمارت کلاه‌فرنگی، بازار رشت، بقعه دانای علی، موزه میراث روستایی گیلان، باغ پرندگان و تالاب عینک تنها چند مورد از اماکن دیدنی رشت هستند که می‌توانند ساعت‌ها شما را به بازدید مشغول کنند.
اما یکی از اصلی‌ترین زیبایی‌های رشت شب‌های آن است. به‌ویژه مناطق میانی شهر که سرشار از رنگ، نور و بوی خوش انواع غذاها می‌شود و با رفت و آمد مردم تکمیل شده و اوقات خوشی را برای گردشگران و حتی ساکنان بومی رشت رقم می‌زند.

[irp posts=”2389″ name=”چرا باید به ماسوله سفر کنیم؟”]

[ps2id id=’4′ target=”/]

تنوع غذایی در رشت

یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های هر شهر و روستا برای مسافران و گردشگران تجربه غذاهای محلی و خوراکی‌های آنجاست و رشت به عنوان یکی از جذاب‌ترین شهرهای ایران در زمینه طعم و خلاقیت خوراک شناخته می‌شود که نمی‌توان به سادگی از آن گذشت. میرزاقاسمی، باقالی قاتق، ترش تره، کباب‌ترش، واویشکا، فسنجان مرغ، کته کباب تنها چند مورد از مشهورترین غذاهای گیلان است که با سبزیجات و گوشت تازه پخت می‌شوند و مزه لذیذ و رنگ و بوی خاص خود را دارند.
هرچند برخی از این غذاهای خوشمزه را می‌توان در رستوران‌های معروف رشت پیدا کرد، اما بی‌شک بهترین و ناب‌ترین طعم آنها را زمانی می‌توانید تجربه کنید که دست‌پخت زنان خانوار در روستاهای اطراف و محله‌های اصیل رشت نصیبتان گردد.

[ps2id id=’5′ target=”/]

سوغات و صنایع‌دستی رشت

از بهترین و شناخته‌شده‌ترین سوغاتی‌های رشت و دیگر شهرهای استان گیلان می‌توان به انواع خوراکی‌ها اشاره کرد. زیتون پرورده، روغن زیتون، ماهی دودی، رب انار، عصاره سبزی معطر با نام دلار یا دلال، رشته خشکار، انواع ترشیجات و غیره که به وفور در بازارهای محلی یافت می‌شوند و بسیاری از زنان و مردان روستایی این خوراکی‌ها را که تولید ده توسط خود این افراد است، به فروش می‌رسانند.

سوغات و صنایع‌دستی رشت
سوغات و صنایع‌دستی رشت

اگر خوش شانس باشید و در فصل مناسبی به رشت سفر کنید می‌توانید انواع میوه‌های خوشمزه جنگلی همچون ازگیل و یا سیر و باقالی تازه، کدو و ماهی تازه را تهیه کنید و به عنوان مواد اولیه برای تهیه غذا از آنها استفاده کنید. به طور قطع بهترین مکان برای پیدا کردن تازه‌ترین مواد خوراکی بازار رشت است که بزرگ‌ترین بازار روباز ایران به شمار می‌رود و در تمامی ساعات شبانه‌روز در جنب و جوش است.
صنایع دستی دیگری همچون حصیربافی، گلیم، بامبوبافی و رشتی دوزی نیز ازجمله سوغاتی‌های این منطقه است که می‌تواند یادگاری‌های ارزشمندی برای شما باشد.
سفر به شهر باران برای بسیاری از مردم کشور ازجمله ساکنین نقاط مرکزی و جنوبی کشور ایران و حتی توریست‌های خارجی، تجربه‌ای متفاوت و دل‌نشین است. زیبایی‌های این شهر به قدری متنوع و جذاب است که عمده کسانی که در رشت زندگی کرده و یا برای مدت کوتاهی به آن سفر کرده‌اند از آن به خوشی یاد می‌کنند. زیبایی‌های طبیعی و آب ‌و هوای رشت، مردمان خونگرم و باصفا، خوراکی‌های لذیذ و شور و نشاط حاکم بر شهر همه و همه ازجمله دلایلی هستند که انسان را مجاب می‌کند راجع به این شهر بیشتر بداند و در اولین فرصت به تجربه آن بپردازد.

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.