طاق پیروزی پاریس، نماد شکوه و اقتدار فرانسه

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


9 روز فرانسه-ایتالیا (TK2067)

9 روز فرانسه-ایتالیا (TK2067)

11 روز اسپانیا (TK2065)

11 روز اسپانیا (TK2065)

7 روز سوییس (TK2064)

7 روز سوییس (TK2064)

طاق پیروزی پاریس، نماد شکوه و اقتدار فرانسه

طاق پیروزی پاریس، نماد شکوه و اقتدار فرانسه

یکی از مهمترین جاهای دیدنی فرانسه که بعید است تاکنون تصویر آن را ندیده باشید، بنای طاق پیروزی پاریس است؛ یک طاق سنگی سفید که با ارتفاع 50 متری، در میان میدانی بزرگ و شلوغ جای گرفته است.
این طاق زیبا در کنار برج ایفل و موزه لوور فرانسه، از مهمترین نمادهای پاریس برای افراد سرتاسر جهان است و می‌شود گفت تقریبا تمام گردشگران تور پاریس از آن بازدید خواهند کرد. اگر شما نیز دوست دارید با طاق پیروزی پاریس که جایگاهی مهم در تاریخ و فرهنگ فرانسه دارد آشنا شوید، تا انتهای این مقاله از وبلاگ ققنوس با ما همراه باشید.

[lwptoc]

درباره طاق پیروزی پاریس

درباره طاق پیروزی پاریس

طاق نصرت یا طاق پیروزی شهر پاریس (Arc de Triomphe) در مرکز تاریخی شهر پاریس و محل تقاطع مناطق 8، 16 و 17 پاریس قرار گرفته است. این بنای زیبا در سمت راست رود سن (Seine) و وسط میدانی واقع شده است که از مهمترین میادین شهری پاریس به شمار می‌رود؛ میدان شارل دوگل (Place Charles de Gaulle) که در گذشته با نام میدان اتوال (Place de l’Étoile).
اما پیش از صحبت در مورد این بنا، باید کمی درباره این میدان مهم صحبت کرد. شارل دوگل، فرمانده نیروهای فرانسه آزاد در جریان جنگ جهانی دوم و رئیس جمهور فرانسه بود که در سال 1970 درگذشت و نام میدان اتوال به افتخارش تغییر کرد.
اما نام پیشین این میدان، بیانگر ویژگی مهم این میدان بوده است. اتوال (Étoile) در زبان فرانسوی به معنی ستاره است و این نام را به خاطر ظاهر این میدان بر آن گذاشته بودند. اگر به نقشه این میدان توجه کنید، خواهید دید که دوازده خیابان مختلف به صورتی کاملا متقارن به این میدان منتهی می‌شوند و شکلی شبیه به یک ستاره را می‌سازند و یکی از این خیابان‌ها، خیابان معروف شانزلیزه (Champs-Élysées) است. همین موضوع یکی از دلایل اهمیت جایگاه طاق پیروزی در شهر پاریس است.
اما برگردیم به خود طاق پیروزی پاریس فرانسه و اهمیت این بنای یادبود. اگر به پلان طاق نگاه کنید، خواهید دید که این بنا 50 متر ارتفاع و 45 متر طول و 22 متر عرض دارد و محور اصلی آن در امتداد جنوب غربی به شمال شرقی است.

تاریخچه طاق پیروزی پاریس

تاریخچه طاق پیروزی پاریس

حال که درباره موقعیت و ظاهر بنا مطلع شدید، بد نیست نگاهی به تاریخچه آن نیز داشته باشیم. در سال 1806 میلادی، ناپلئون بناپارت که توانسته بود در نبرد بزرگ استرلیتز (Battle of Austerlitz) به پیروزی برسد و دو قدرت روسیه و اتریش را شکست دهد، دستور داد بنای طاق یادبود پیروزی در پاریس ساخته شود.
ناپلئون هم به دنبال این بود که پاریس را به عنوان مهمترین و برجسته‌ترین شهر دنیا معرفی کند و هم نمادی از شکوه این کشور و شجاعت و دلیری سربازانش به یادگار بگذارد. برای این کار، جای خالی یک نماد بزرگ و شکوهمند در قلب پاریس خالی بود و ساخت طاق پیروزی در پاریس، مناسب‌ترین انتخاب برای این هدف به نظر می‌رسید.
بنای کنونی از طاق‌های رومی چون طاق تیتوس و طاق کنستانتین رم ایتالیا الهام گرفته است. سنت ساخت طاق‌های پیروزی در آن زمان بسیار رواج داشته است و امپراتوران رومی پس از کسب پیروزی یا دستاوردهای مهم، دستور ساخت طاقی را می‌داده‌اند که تصاویر و توضیحات مرتبط بر روی آن نقش می‌بسته است. البته بد نیست بدانید که بر اساس یکی از طرح‌های اولیه، قرار بوده این بنا به شکل یک فیل بزرگ باشد که با آن موافقت نشد.

 

[sc name=”highlight” text=”بنای کنونی طاق پیروزی پاریس از طاق‌های رومی چون طاق تیتوس و طاق کنستانتین رم ایتالیا الهام گرفته است” ]

 

نمای داخلی
تزئینات داخل طاق

ساخت این بنا در همان سال 1806 میلادی آغاز شد اما عملیات گودبرداری و ساخت پی آن بیش از دو سال به طول انجامید و سال 1810 به مناسبت ورود ناپلئون و همسرش، تنها یک ماکت چوبی از طاق پیروزی پاریس ساخته شده بود.
اما با شکست ناپلئون در نبرد واترلو (Battle of Waterloo) و برکناری وی از قدرت، عملیات ساخت طاق نصرت پیروزی پاریس متوقف شد و تکمیل آن تا سال 1836 میلادی به تعویق افتاد. اگرچه در طول زمان افراد متعددی بر روی این بنا کار کردند، اما ژان شالگرین (Jean Chalgrin) و لویی هریکارت (Louis Héricart) را می‌توان به عنوان معمار طاق پیروزی پاریس شناخت.
همچنین اگر به این اثر دقت کنید، سنگ نگاره‌های مختلفی را می‌بینید که سربازان و جوانان فرانسوی را در طول جنگ و پس از پیروزی نشان می‌دهد تا نشانی از شجاعت و دلاوری آنان در میدان نبرد باشد. همچنین در بخش درونی این طاق، نام 660 نفر نقش بسته است که شامل نام سربازان و ژنرال‌های ارتش امپراتوری اول فرانسه و همچنین تعدادی از چهره‌های تاثیرگذار در انقلاب فرانسه است. اگر به این نام‌ها توجه کنید، خواهید دید که زیر برخی از آنها خط کشیده شده است. این بدین معنی است که این افراد در نبرد جان خود را از دست داده‌اند.
از زمان ساخت این بنا و خیابان شانزلیزه به محل رژه ارتش فرانسه پس از پیروزی در نبردهای مختلف تبدیل شده است. به عنوان مثال نیروهای فرانسه پس از پایان جنگ جهانی اول در سال 1919 و جنگ جهانی دوم در سال 1944، در اطراف طاق پیروزی پاریس رژه رفتند. البته این بنا شاهد وقایع تلخی هم بوده است. نیروهای آلمان دو بار (سال‌های 1871 و 1940) موفق به اشغال فرانسه شدند و در خیابان‌های پاریس، به ویژه در اطراف طاق پیروزی و خیابان شانزلیزه رژه رفتند.
همچنین هر ساله در تاریخ 14 جولای که سالگرد حمله به زندان باستیل در جریان انقلاب فرانسه و روز ملی فرانسه است، نیروهای فرانسه در کنار طاق پیروزی پاریس و خیابان شانزلیزه رژه می‌روند.
علاوه بر این، محل آرامگاه یک شهید گمنام متعلق به جنگ جهانی اول است که در سال 1920 میلادی در کنار این بنا به خاک سپرده شد. همچنین در سال 1923 میلادی، یک شعله جاودان نیز به یاد تمام کشته شدگان جنگ جهانی اول ساخته شد که از آن تاریخ تا کنون، هیچگاه خاموش نشده است و هر ساله در مراسم خاصی، سوخت آن توسط کهنه سربازان جنگ‌های جهانی تمدید می‌شود.

نمای هوایی

بازدید از طاق پیروزی پاریس

طاق پیروزی پاریس در کنار بناهایی چون برج ایفل و کاخ ورسای، از مهمترین جاهای دیدنی پاریس هستند و سالانه گردشگران بسیاری از آنها بازدید می‌کنند. ما نیز به شما توصیه می‌کنیم در سفر به پاریس، بازدید از این بنا را فراموش نکنید.
برای رسیدن به این بنای زیبا، می‌توانید از متروی پاریس و خط‌های 1، 2 و 6 استفاده کنید و در ایستگاه میدان شارل دوگل پیاده شوید. البته توصیه می‌کنیم برای رسیدن به میدان، حتما از زیرگذر استفاده کنید زیرا عبور از عرض خیابان‌های شلوغ اطراف می‌تواند خطرساز باشد.
بازدید از طبقه اول طاق پیروزی پاریس رایگان است، اما پیشنهاد می‌کنیم به همین بسنده نکرده و به بالای آن نیز بروید. برای بالا رفتن از طاق پیروزی پاریس یا می‌توانید از 284 پله بالا بروید یا از آسانسور استفاده کنید. البته برای رفتن به طبقه بالا باید بلیتی به مبلغ 13 یورو خریداری کنید.
برای بازدید از طاق پیروزی می‌توانید همه روزه از ساعت 10 به آن مراجعه کنید و این بنا در ماه‌های آپریل تا سپتامبر تا ساعت 23 و در ماه‌های اکتبر تا مارس تا ساعت 22 میزبان گردشگران است.

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.