قلعه سنت آنجلو رم، از مقبره امپراتور تا اقامتگاه پاپ

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


9 روز فرانسه-ایتالیا (TK2067)

9 روز فرانسه-ایتالیا (TK2067)

11 روز اسپانیا (TK2065)

11 روز اسپانیا (TK2065)

7 روز سوییس (TK2064)

7 روز سوییس (TK2064)

قلعه سنت آنجلو رم، از مقبره امپراتور تا اقامتگاه پاپ

قلعه سنت آنجلو رم، از مقبره امپراتور تا اقامتگاه پاپ

قلعه سنت آنجلو یکی از مهمترین جاهای دیدنی رم است که در حاشیه رود زیبای تیبر (Tiber) و در نزدیکی واتیکان و کلیسای سن پیتر واقع شده است. این بنای مدور بزرگ و رفیع، نمادی از شکوه دوران امپراتوری روم باستان است که نزدیک به 1900 سال سرپا ایستاده و تاریخی طولانی را در سینه خود پنهان کرده است.
قلعه سنت آنجلو در رم از زمان تاسیس تا کنون، کاربردهای متفاوتی داشته است و امروزه میزبان موزه ملی قلعه سنت آنجلو است که تاریخ این بنای شگفت انگیز را برای شما توضیح می‌دهد.
در این مقاله قصد داریم تاریخ این اثر بسیار زیبا و رویدادهایی که در آن اتفاق افتاده است را برای شما توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله از وبلاگ ققنوس همراه ما باشید.

[lwptoc]

تصویر بازسازی شده از قلعه سنت آنجلو یا مقبره هادریان

تاریخچه قلعه سنت آنجلو

(Castel Sant’Angelo) بنایی است که در شمال شرق شهر باستانی رم و حاشیه رود تیبر بنا شده است و تاریخ ساخت آن به سال‌های 130 تا 139 میلادی بازمی‌گردد. این بنا به دستور امپراتور هادریان (Hadrian) و به عنوان مقبره‌ای برای خودش و بازماندگانش ساخته شد و پس از مرگش در سال 138 میلادی، خاکستر جسدش را در این بنا قرار دادند. بعدا نیز خاکستر همسر و فرزند هادریان و 9 امپراتور بعدی امپراتوری روم نیز در این بنا قرار داده شد.
البته در رم از زمان ساختش تا به امروز تغییرات بسیاری کرده است. نمای قلعه‌ی سنت آنجلو در دوران اوج خود تزئینات مختلفی داشته است که اگرچه در طول زمان از بین رفته‌اند، اما هنوز جای آنها بر روی بدنه این بنا مشخص است. همچنین بر بالای قلعه یک فضای سبز زیبا وجود داشته است و مجسمه طلایی هادریان که بر یک ارابه چهاراسبه سوار بوده، بر فراز آن می‌درخشیده است.
علاوه بر این، هادریان دستور داد دقیقا در مقابل قلعه پلی ساخته شود تا دسترسی از مرکز شهر به آن راحت‌تر باشد. این پل در ابتدا با نام پل آئلیان (Aelian Bridge) شناخته می‌شد و الان نام پل سنت آنجلو را بر آن نهاده‌اند.

پل و قلعه سنت آنجلو رم

در ابتدای قرن پنجم میلادی و با افزایش حملات اقوام مهاجم به رم، اینجا به یک قلعه نظامی تبدیل شد تا از این شهر دفاع کند. در این دوران بسیاری از تزئینات این بنا تخریب شد و با فتح آن توسط اقوام مهاجم، بخش‌های مختلف و تزئینات آن غارت شد.
اما نام این قلعه نیز از همین دوران نشات گرفته است. در سال 590 میلادی و اوج بیماری طاعون در رم، پاپ گریگوری اول (Pope Gregory I) فرشته مقدس میکائیل را بر بالای این برج می‌بیند که در حال نهادن شمشیر خود در غلاف است. وی این الهام را به عنوان پایان طاعون تعبیر می‌کند و پس از چندی شهر رم از شر این بیماری نجات می‌یابد. بدین ترتیب مجسمه‌ای با همان شمایل از میکائیل بر بالای قلعه نصب شده و نام قلعه سنت آنجلو (به معنی فرشته مقدس) را بر آن می‌نهند.
به دلیل نزدیکی قلع به واتیکان و کلیسای سن پیتر، این قلعه اهمیت زیادی برای واتیکان داشته است و در سال 1277 میلادی پاپ نیکولاس سوم (Pope Nicholas III) دستور دیواری بین کلیسای سن پیتر و قلعه کشیده شود. این دیوار 800 متری در واقع گذرگاهی مخفی است تا پاپ در صورت بروز خطر بتواند به این محل پناه ببرد. تا کنون دوبار در طول تاریخ این اتفاق افتاده است و پاپ از ترس مهاجمان، از طریق این گذرگاه به داخل قلعه فرار کرده است.

 

[sc name=”highlight” text=”در ابتدای قرن پنجم میلادی و با افزایش حملات اقوام مهاجم به رم، قلعه سنت آنجلو به یک قلعه نظامی تبدیل شد تا از این شهر دفاع کند” ]

 

مجسمه فرشته مقدس میکائیل

همچنین بین سال‌های 1534 تا 1549 میلادی، پاپ پل سوم (Pope Paul III) یک مجموعه مسکونی در این قلعه احداث کرد تا در صورت لزوم، پاپ بتواند در مکان مناسبی زندگی کند.
البته قلعه سنت آنجلو رم روزهای سیاهی را هم به خود دیده است و از دوران قرون وسطی تا اواخر قرن نوزدهم میلادی به عنوان زندان نیز کاربرد داشته است و شاهد اعدام قربانیان با گیوتین و یا سوزاندن آنها بوده است.
اما این بنا در سال 1901 به موزه تبدیل شده و امروزه یکی از مهمترین دیدنی‌های ایتالیا در کنار پانتئون رم، کلیسای سن پیتر و کولوسئوم است.

منظره رم از بالای قلعه سنت آنجلو

بازدید از قلعه سنت آنجلو

همانگونه که گفتیم، این اثر زیبا امروزه به موزه و یک جاذبه تاریخی تبدیل شده است و با ارتفاع 48 متری خود از نقاط مختلف شهر رم قابل دیدن است. برای بازدید از موزه قلعه سنت آنجلو می‌توانید روزهای سه شنبه تا یکشنبه از ساعت 9 تا 19:30 به آن مراجعه کنید و با خرید بلیتی به قیمت 14 یورو وارد آن شوید.
بعد از اینکه وارد شدید، یک سطح شیبدار وجود دارد که به وسیله آن می‌توانید از شش طبقه این قلعه بالا رفته و خود را به بالای آن برسانید. در انتهای آن اتاقی قرار دارد که در گذشته محل نگهداری خاکستر امپراتوران روم باستان بوده است.
علاوه بر این، در حیاط قلعه نیز نمایشگاهی از سلاح‌ها و ادوات جنگی قرون وسطی قرار گرفته است که می‌توانید از آنها بازدید کرده و با نحوه کار آنها آشنا شوید. همچنین در تعدادی از اتاق‌های این موزه نیز نقاشی‌ها و مجسمه‌هایی از دوران رنسانس قرار داده شده است.
در نهایت اگر به بالای سقف قلعه بروید، می‌توانید یکی از بهترین منظره‌های ممکن از شهر زیبای رم را مشاهده کنید. از این نقطه به راحتی می‌توانید جاذبه‌های مهمی چون پانتئون، بنای یادبود ویکتور امانوئل دوم، کلیسای سن پیتر و … را پیدا کنید. همچنین در بالای قلعه یک کافه دوست داشتنی وجود دارد که به شما این امکان را می‌دهد تا با سفارش یک فنجان قهوه، لذت بیشتری از این منظره زیبا ببرید.

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.