درباره تهران، این پایتخت شلوغ اما دوست داشتنی

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


9 روز فرانسه-ایتالیا (TK2067)

9 روز فرانسه-ایتالیا (TK2067)

11 روز اسپانیا (TK2065)

11 روز اسپانیا (TK2065)

7 روز سوییس (TK2064)

7 روز سوییس (TK2064)

درباره تهران، این پایتخت شلوغ اما دوست داشتنی

درباره تهران، این پایتخت شلوغ اما دوست داشتنی

شهر تهران در آغوش دامنه‌های باشکوه و برفی البرز و در قسمت شمالی ایران، در سال 1165 هجری شمسی به عنوان پایتخت ایران شناخته شده است. تهران با موقعیت استراتژیکی که دارد علاوه بر اینکه مرکز سیاسی ایران شناخته شده، جاذبه‌های مختلفی را نیز در دل خود جای داده است که هویتی مستقل را برای آن ایجاد کرده‌اند.
بازدید از مکان‌های تفریحی تهران همچون کاخ گلستان، بازار بزرگ، میدان آزادی، و کاوش در این کلان‌شهر با تاریخی کهن، بسیار جذاب خواهد بود. موزه‌ها و باغ‌های بی‌نظیری در شهر وجود دارند که از جمله جاهای گردشی تهران شناخته شده و می‌توانید از آنها دیدن کنید. اگر از پیاده‌روی و گشت و گذار در شهر خسته شده‌اید می‌توانید به کافه‌های مدرن و یا چایخانه‌های سنتی آن سری بزنید و لحظاتی را در آرامش و سکوت به تماشای شهر بنشینید.
خلاصه در کلان‌شهری چون تهران دیدنی‌های طبیعی و تاریخی زیادی وجود دارد و همین مسئله ما را بر آن داشته تا اطلاعات شهر تهران و جاذبه‌های آن را موردب ررسی قرار دهیم. سرفصل‌های عنوان شده در این مقاله عبارتند از:

• آشنایی با تهران
• مکان‌های تفریحی تهران
• جاذبه‌های تاریخی شهر تهران
• موزه‌های معروف شهر تهران
• بازارهای شهر تهران
• خیابان ولیعصر، هویت شهر تهران

[ps2id id=’1′ target=”/]

آشنایی با تهران

در این بخش از تهران شناسی بیشتر با این کلان‌شهر ایران آشنا خواهیم شد. شهر تهران، که در قدیم طهران نامیده می‌شد، پایتخت ایران و پرجمعیت‌ترین شهر آن شمار می‌رود. این شهر که مرکز استان تهران بوده و حدود ده میلیون نفر جمعیت دارد در فهرست پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان قرار گرفته و بیست‌وچهارمین شهر از لحاظ جمعیت شناخته شده است.
شهر تهران در کنار رشته‌کوه دماوند و در نزدیکی کوه البرز واقع شده است. تهران آب و هوایی گرم و خشک دارد و هوای آن در تابستان‌ها به چهل درجه و در زمستان‌ها نیز به کمتر از صفر درجه می‌رسد.
شهر تهران یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران و حتی جهان بوده، چراکه پیشینه‌ی بقایای تاریخی‌ای که در این ناحیه یافت شده است به هفت هزار سال پیش بازمی‌گردد. در سال‌های آغازین حکومت سلسله‌ی قاجار، این شهر توسط آقا محمدخان قاجار به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد. در آن زمان تهران تنها دارای پنج میدان اصلی بود و وسعت کمی داشت اما پس از آن به تدریج، دوازده میدان دیگر نیز در آن ساخته شد. البته در دوره‌ی صفویه بود که شاه‌طهماسب صفوی در ابتدا به این شهر و باغات آن علاقه‌مند گردید و شاید همین علاقه موجب شده تا سرنوشت این شهر تغییر کند.

[sc name=”Highlight” text=”تهران که در گذشته طهران نامیده می‌شد با جمعیت 10 میلیون نفری خود، بیست و چهارمین شهر پرجمعیت جهان شناخته شده است.” ]

آشنایی با تهران
آشنایی با تهران

تهران امروز، مرکز سیاسی، اقتصادی و تجاری ایران محسوب می‌شود و ساختمان دولت، ساختمان مجلس و بسیاری از مراکز قانونی مهم در این شهر قرار دارند و همین مسئله سبب شده تا وضعیت تهران از اهمیت بیشتری برخوردار باشد. زبان گویشی مردم تهران فارسی است اما در طی سالیان متفاوت با مهاجرت‌های مردم مناطق مختلف به این شهر، اندکی لهجه‌ی مردم شهر تغییر کرده است، فرهنگ مردم تهران نیز به همین دلیل آمیزه‌ای از فرهنگ‌های مختلف تمام ایران است.

 

[irp posts=”2353″ name=”نقشه‌ تهران + دانلود رایگان”]

[irp posts=”2208″ name=”آب و هوای تهران را پیش‌بینی کنید”]

غذاهای سنتی شهر تهران، قورمه‌سبزی و قیمه هستند که تقریباً در تمام نواحی دیگر ایران نیز رواج یافته‌اند. تهران امروز دیگر سوغاتی‌های سنتی زیادی ندارد اما همچنان سیب دماوند، لواشک‌های ترش دربند و مناطق ییلاقی، توت و فرش‌های شمیران آن معروف هستند. در حال حاضر شهر تهران دارای 22 ناحیه‌ی مختلف است و با نگاهی به نقشه اماکن تهران می‌توان دید که بزرگراه‌ها و اتوبان‌های زیادی مانند شریان‌هایی جاری تمام این کلان‌شهر تاریخی را به یکدیگر متصل کرده‌اند.

[ps2id id=’2′ target=”/]

مکان‌های تفریحی تهران

تهران به چه چیزی معروف است؟

تهران جاذبه‌های تفریحی و جذاب زیادی دارد که می‌تواند گردشگران را بسیار سرگرم کند. اگرچه در گذشته میدان آزادی به عنوان نماد شهر تهران شناخته می‌شد اما در تهران امروز برج میلاد نماد تهران است. ساخت این برج مخابراتی یازده سال زمان برده است. در طبقه‌ی آخر برج میلاد رستوران گردانی وجود دارد که بسیار لوکس است. از ارتفاع بلند بالای برج می‌توان تمام شهر تهران را دید. در سالن‌های برج میلاد اغلب کنسرت‌ها و همایش‌های هنری و فرهنگی مختلفی برگزار می‌شود.
علاوه بر برج میلاد، اخیراً نام تهران با بنای مدرن دیگری نیز تداعی می‌شود. این سازه‌ی مدرن پل طبیعت نام دارد که در بین گردشگران و مردم بومی تهران بسیار محبوب بوده و به سمبلی برای این شهر تبدیل شده است. پل طبیعت، سازه‌ای چندطبقه است که دو پارک آب و آتش و پارک جنگلی طالقانی را به یکدیگر متصل می‌کند. این پل از روی اتوبان مدرس رد شده است. با گذر از روی پل طبیعت می‌توانید به یکی از مراکز تفریحی تهران برسید که جاذبه‌های بسیار زیادی دارد. پارک آب و آتش به دلیل نوع معماری و ساخت متفاوتی که دارد به مکانی برای تفریح مردم تهران تبدیل شده است.

پل طبیعت
پل طبیعت

اوضاع تهران برای علاقه‌مندان به ورزش‌ و هیجان بسیار عالی است. پیست اسکی دیزین، یکی دیگر از مکان‌های تفریحی تهران است که در فصل زمستان می‌توانید برای انجام ورزش مفرح اسکی به آنجا بروید. تابستان‌ها نیز ورزشکاران برای اسکی روی چمن به این منطقه می‌روند. پیست اسکی دیزین، یکی از جاهای گردشی تهران است که قدمتی 50 ساله دارد و در طول زمان امکانات و تجهیزات پیشرفته‌ و متعددی به آن افزوده شده و چندین تله‌کابین دارد. در پیست اسکی دیزین چند هتل و اقامتگاه نیز برای اسکان شبانه موجود است. یکی دیگر از مکان‌های جذاب برای ورزش دوستان، دریاچه‌ی چیتگر است. این دریاچه در قسمت غربی تهران و در منطقه‌ی 22 قرار گرفته است. در این دریاچه می‌توان قایق‌رانی کرد یا دیگر ورزش‌های آبی را امتحان کرد.باغ وحش ارم یکی دیگر از جاذبه‌های شهر تهران است که در بین لیست اماکن دیدنی تهران قرار می‌گیرد. این باغ وحش نیز در غرب تهران قرار گرفته است و انواع حیوانات مختلف را می‌توان در آنجا مشاهده کرد. برای مشاهده‌ی پرندگان، می‌توان به باغ پرندگان تهران نیز سری زد. این باغ در قسمت شرقی تهران واقع شده است و صدها پرنده در محیط‌های روباز و سربسته در این پارک نگهداری می‌شوند. باغ پرندگان بزرگترین اقامتگاه پرنده‌ها در تمام خاورمیانه بوده و در میان پارک جنگلی لویزان قرار گرفته است. برای دیدن دایناسورهای بزرگ و با اندازه‌ی طبیعی، می‌توان به پارک ژوراسیک تهران رفت. در این پارک آموزشی، ماکت انواع مختلف دایناسورها ساخته شده و این ماکت‌ها توانایی حرکت و تولید صداهای مختلف را دارند.

[sc name=”Highlight” text=”با نگاهی گذرا به نقشه توریستی تهران، می‌توان جاذبه‌های تفریحی متعددی را در این شهر یافت که از جمله آنها می‌توان به پیست اسکی دیزین، پل طبیعت، پارک آب¬وآتش، باغ پرندگان و غیره اشاره کرد.” ]

[ps2id id=’3′ target=”/]

جاذبه‌های تاریخی شهر تهران

برج آزادی
برج آزادی

برج آزادی به عنوان نماد سنتی و قدیمی شهر تهران شناخته شده که قدمت زیادی داشته و در هر عکس شهر تهران می‌توانید آن را ببینید. این سازه‌ی عظیم و باشکوه که در میدان آزادی و بخش غربی شهر تهران واقع شده است در سال 1349 و با الهام از سبک‌های معماری پیش از اسلام و پس از اسلام ایران ساخته شده است. ارتفاع برج آزادی تقریباً 50 متر است.
یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی تهران، کاخ موزه سعدآباد است. این مجموعه حدود 180 هکتار وسعت دارد و در دامنه‌ی کوه البرز واقع شده است. به دلیل آب‌وهوای مناسب، به عنوان محل سکونت اعضای خاندان پهلوی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در حال حاضر قسمت‌های مختلف این مجموعه به موزه تبدیل شده و می‌توان از مکان‌های مختلف و اتاق‌های کاخ‌های مجموعه سعدآباد دیدن کرد.
کاخ گلستان تهران نیز از دیدنی‌های تاریخی و جذاب برای گردشگران است و معمولاً در عکس‌های تهران دیده می‌شود. این کاخ شامل بناهای متعددی است که هر کدام در زمان متفاوتی ساخته شده است. ساخت این مجموعه از دوران صفوی آغاز شده است و به تدریج در دوره‌ی قاجاریه تحت تأثیر معماری اروپایی تکمیل گردید. تالار مرکزی این کاخ در شمال این مجموعه قرار گرفته است و محل نخستین موزه‌ی ایران است. دیگر تالار مشهور کاخ گلستان، تالار آیینه نام دارد. تمام بخش درونی این تالار، آیینه‌کاری شده و منظره‌ای حیرت‌آور را به وجود آورده است. آیینه‌کاری‌های این تالار حدوداً 5 سال طول کشیده است.

عمارت مسعودی
عمارت مسعودی

یکی دیگر از جاهای گردشی تهران عمارت مسعودیه است که قدمت آن به دوران قاجاریه بازمی‌گردد. بنای عمارت مسعودیه که از نظر معماری بسیار پر اهمیت است، در تاریخ 1295 قمری به دستور ظل‌السلطان ساخت شد. سرای روشن نیز یکی دیگر از ساختمان‌های قدیمی و زیبا در شهر تهران است. این بنا در تاریخ 1311 ساخته شده و مدل معماری آن نزدیک به معماری‌های اروپای دوران رنسانس و سبک گوتیک است. محققان بیان می‌کنند که این ساختمان احتمالاً اولین مرکز خرید تجاری در تهران بوده است. اگر قصد دیدن معماری شهر تهران را دارید، در نزدیکی سرای روشن، کوچه‌ای قدیمی وجود دارد که در گذشته از مراکز تجارت در تهران بوده است. این محل، کوچه مروی نام داشته و مهاجران عرب زبان در آن داد و ستد می‌کردند. هنوز هم می‌توان محصولاتی مانند چای و قهوه را از این کوچه خریداری کرد. در شرق شهر تهران عمارت دیگری نیز وجود دارد که از دوران قاجار به‌جامانده و عمارت ارباب هرمز نام دارد. عمارت ارباب هرمز 900 متر مساحت داشته و در این بنا معماری سنتی و مدرن ایران تلفیق شده‌ است.

[ps2id id=’4′ target=”/]

موزه‌های معروف شهر تهران

در لیست جاذبه‌های تهران موزه‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید از آنها دیدن کنید. یکی از زیباترین موزه‌های تهران، موزه‌ی فرش است. این موزه در شمال پارک لاله قرار داشته و بیش از 150 فرش مختلف در آن به نمایش گذاشته شده است. اطلاعات مختلفی نیز درباره‌ی فرش‌ها در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. علاوه بر فرش، در این موزه از گلیم‌های مختلف ایرانی نیز نگهداری می‌شود. قدیمی‌ترین فرشی که در موزه وجود دارد مربوط به قرن نهم هجری قمری است.

[irp posts=”3330″ name=”گردشگری در استان تهران”]

[irp posts=”2764″ name=”کاخ گلستان تهران، نگین گردشگری پایتخت”]

یکی دیگر از موزه‌های بسیار جذاب و معروف تهران، موزه‌ی هنرهای معاصر است. این موزه دارای اعتبار جهانی زیادی بوده و آثار مختلفی در آن نگهداری می‌شود. آثار هنرمندان بنامی مانند پیکاسو، پولاک و رنوار نیز در این موزه دیده می‌شود. این موزه نیز در نزدیکی پارک لاله قرار گرفته و نه گالری مختلف دارد. در حیاط ساختمان موزه نیز مجسمه‌های معروفی نمایش داده شده‌اند.
در محوطه‌ی کاخ سعدآباد نیز موزه‌های مختلفی قرار گرفته است که یکی از آن‌ها موزه‌ی برادران امیدوار است. این دو برادر در طول چندین دهه به مناطق مختلف دنیا سفر کرده‌اند و با فرهنگ مردم آن دیار آشنا شده‌اند و وسایل سنتی متفاوتی را به ایران آورده‌اند که در این موزه نمایش داده شده است. همچنین برادران امیدوار مجموعه‌ای عکس از نقاط مختلفی که به آن سفر کرده‌اند دارند که می‌توانید آنها را در این موزه مشاهده کنید.
موزه دیگری که در مجموعه‌ی کاخ سعدآباد قرار گرفته است، موزه هنرهای زیبای ایران است. این موزه در جنوب مجموعه قرار گرفته و محل آن کاخی به نام کاخ اسود است که دیوارهای آن سیاه است. بنای موزه‌ی هنرهای زیبا سه‌طبقه دارد. در طبقه‌ی اول نقاشی‌های هنرمندان بزرگ ایران مانند سهراب سپهری و فرامرز پیل آرام قرار گرفته و در مجموع حدود 20 نقاشی از این هنرمندان در طبقه‌ی اول موجود است. در طبقه‌ی دوم ساختمان، نقاشی‌های هنرمندان خارج از ایران را می‌بینیم که در بین آن‌پها می‌توان آثاری از هنرمندان مشهوری مانند سالوادور دالی و ژول برتون را نیز مشاهده کرد. طبقه‌ی آخر بنا نیز به آثار هنری هنرمندان ایرانی در دوره‌های صفویه تا قاجار می‌پردازد. چندین اثر از نقاش معروف ایرانی، کمال‌الملک نیز در این موزه دیده می‌شود.

[sc name=”Highlight” text=”موزه‌های متعددی در شهر تهران وجود دارد که به عنوان اماکن دیدنی تهران شناخته شده و علاقه‌مندان به حیطه‌های مختلف مانند هنر، کلکسیون‌های تمبر و سکه و علاقه‌مندان به تاریخ می‌توانند از آن‌ها دیدن کنند.” ]

موزه جواهرات ملی نیز از دیگر موزه‌های محبوب در میان گردشگران است. این موزه در مرکز تهران و در خیابان فردوسی قرار گرفته و خزانه‌ای برای نگهداری جواهرات گران‌بها است. این جواهرات در بخش‌های مختلفی تقسیم‌بندی شده‌اند و از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به الماس کوه نور، کره جواهر و تخت طاووس اشاره کرد.
یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شهر تهران، موزه سینما و عمارت باغ فردوس است. این موزه در سال 81 تأسیس شد و نخستین کسی که مدیریت این مجموعه را به عهده گرفت، عزت‌الله انتظامی بود. در این موزه مجموعه‌ای غنی از وسایل قدیمی و جدید مربوط به سینما، و دوربین‌های مختلف عکاسی و فیلم‌برداری نمایش داده شده است. همچنین تندیس‌ها و جوایزی که در طول دوران سینمای ایران به هنرمندان داده شده نیز در این موزه وجود دارد. ساختمان موزه‌ی سینما بسیار زیباست و از نظر معماری ارزش زیادی دارد، بنای این ساختمان به دوران قاجاریه بازمی‌گردد. در محل موزه سینما دو کافه نیز وجود دارد که معمولاً اهل ادب و هنر در آنجا به‌ معاشرت می‌پردازند. اغلب موزه‌های تهران در ایام نوروز باز هستند و گردشگران زیادی به آنها مراجعه می‌کنند. معمولاً ساعت کاری موزه‌های تهران در ایام نوروز از 9 صبح تا 19 عصر است.

 

[ps2id id=’5′ target=”/]

بازارهای شهر تهران

در مورد تهران می‌توان گفت که برای سال‌هاست به عنوان مرکز تجاری ایران شناخته شده و بازارهای قدیمی و مدرن متعددی را داراست. یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین بازارهای شهر تهران، بازار بزرگ نام دارد که از چندین بازار کوچک‌تر تشکیل‌شده و معمولاً هرکدام از این بازارها بورس فروش نوع خاصی از کالا هستند. این بازار قدیمی سرپوشیده است و در دوران سلطنت صفویه ساخته شده است و در گوشه‌کنار آن می‌توان رستوران‌ها و کبابی‌های سنتی و قدیمی را دید. این بازار معمولاً تا عصر باز است و از ساعت شش صبح تا شش بعد از ظهر می‌توان به آن مراجعه کرد.
یکی دیگر از بازارهای قدیمی در تهران که جنبه‌ی گردشگری پیدا کرده است، بازار تجریش تهران است که در گذشته در کنار امامزاده‌ صالح تشکیل می‌شد. این بازار در شمال شهر تهران و منطقه شمیرانات قرار گرفته است. در بازار تجریش می‌توانید ادویه‌، خشکبار و مواد مختلفی خریداری کنید. بازار تجریش یکی از مناطقی است که هویت خاص تهران به آن وابسته است. خیابان لاله‌زار نیز از خیابان‌های قدیمی شهر تهران است که در دوران قاجاریه رونق گرفت و به آن شانز‌لیزه‌ تهران می‌گفتند. تمام سینماها، کافه‌ها و مراکز تفریحی مختلف تهران در این خیابان بود. البته در حال حاضر این منطقه دیگر رونق گذشته را از دست داده و در حال از بین رفتن است.
علاوه بر بازارهای قدیمی، مراکز خرید مدرن نیز در تهران وجود دارند. یکی از لوکس‌ترین مراکز خرید شهر تهران، در خیابان زعفرانیه و در شمال تهران قرار گرفته است. این بازار، مرکز خرید پالادیم نام دارد و انواع مختلف محصولات از برندهای معروف جهان را می‌توان از این مرکز خرید خریداری کرد. مرکز خرید پالادیم امکانات دیگری نظیر استخر، باشگاه ورزشی، رستوران‌های متعدد و شهربازی نیز در خود دارد. یکی دیگر از مراکز خرید، که به دلیل وسعت و تنوع محصولی که دارد بسیار معروف شده است، مجتمع تجاری کوروش است. این مجتمع تجاری در غرب تهران قرار گرفته و دارای مغازه‌های متعددی است. علاوه بر مغازه‌ها و هایپرمارکت¬ها، این مجتمع دارای سالن‌های متعدد سینما، شهربازی و رستوران نیز است. سینمای مجتمع تجاری کوروش با داشتن دوازده سالن مجزا، یکی از بزرگ‌ترین سینماهای کشور بوده و یکی از جاذبه‌های تهران به شمار می‌رود. یکی دیگر از بازارهای غرب تهران، مرکز خرید تیراژه است. این مجتمع تجاری دارای سه‌طبقه‌ فروشگاه است و یک طبقه‌ی آن شهربازی سرزمین عجایب و طبقه‌ی دیگر نیز فروشگاهی برای فروش مبلمان و وسایل منزل است. همچنین رستوران‌های زنجیره‌ای معروف و متعددی هم در این مرکز خرید شعبه دارند. مرکز خرید سام سنتر یکی دیگر از مراکز خرید مدرن و مجلل در تهران است که در شمال این شهر، و در خیابان فرشته قرار دارد. در این مجتمع تجاری، فروشگاه‌های مختلفی از برندهای معروف جهانی شعبه دارند. همچنین رستوران‌های لوکس و مجللی در طبقه‌ی آخر این مرکز خرید قرارگرفته‌اند.

[ps2id id=’6′ target=”/]

خیابان ولیعصر، هویت شهر تهران

خیابان ولیعصر
خیابان ولیعصر

هر زمان که صحبت از تهران و حال و هوای خاطره‌انگیزش می‌شود، نام خیابان ولیعصر نیز به عنوان یکی از نمادهای هویتی شهر تهران دیده می‌شود. این خیابان که به درختان چنار بلندش معروف است، بلندترین خیابان خاورمیانه است و از جاذبه‌های تهران به حساب می¬آید. درخت‌های چنار خیابان ولیعصر که در سال 1318 در اطراف آن کاشته شده‌اند، در آن زمان بیش از 60 هزار درخت بودند اما در حال حاضر تعداد درختان این خیابان به هشت هزار درخت، کاهش یافته است. شاید به دلیل وجود این درختان، بتوان تهران را شهر چنارها نامید.
خیابان ولیعصر هجده کیلومتر طول دارد و از میدان تجریش در شمال تهران تا میدان راه آهن در جنوب آن کشیده شده است. این خیابان در سال 1300 ساخته شد و به تدریج اطراف آن رونق فراوان گرفت. مردم به مرور در اطراف این خیابان خانه‌سازی کردند و بسیاری از کافه‌های محبوب در این خیابان ساخته شد. در حال حاضر بسیاری از مراکز مهم و مناطق معروف شهر، در این خیابان قرارگرفته‌اند. برای مثال خیابان انقلاب، تقاطع معروفی با خیابان ولیعصر دارد و مرکز فرهنگی شهر تهران در آن ناحیه شکل گرفته است. در این تقاطع و اطراف آن دانشگاه‌های مختلفی ساخته شده‌اند، به همین دلیل خیابان انقلاب پر از کتاب‌فروشی و مراکز فرهنگی متعدد است. تئاتر شهر تهران نیز در چهارراه ولیعصر قرار گرفته است. همچنین مراکز اقامتی تهران و هتل‌های زیادی در این ناحیه قرار دارند.

شهر تهران برای اغلب مردم ایران، شهری است که و خیابان‌ها و کوچه‌پس‌کوچه‌های آن مملو از خاطرات قدیمی و دل‌انگیز است. این شهر برای هر سلیقه‌ای جاذبه‌های خاص خودش را دارد و تمام افراد از گذراندن وقت در این شهر لذت خواهند برد. در واقع فرهنگ تهران عصاره‌ای از فرهنگ تمام مردم ایران است.

اشتراک گذاری این پست