گرگان، نگین فراموش‌شده شمال

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


9 روز فرانسه-ایتالیا (TK2067)

9 روز فرانسه-ایتالیا (TK2067)

11 روز اسپانیا (TK2065)

11 روز اسپانیا (TK2065)

7 روز سوییس (TK2064)

7 روز سوییس (TK2064)

گرگان، نگین فراموش‌شده شمال

گرگان، نگین فراموش‌شده شمال

گرگان که مرکز استان گلستان بوده و در بخش جنوبی این استان واقع‌شده است، 1615 کیلومترمربع مساحت دارد و سه منطقه آب و هوایی جلگه‌ای، کوهستانی و کوه‌پایه‌ای را در خود جای‌داده است. جمعیت شهر گرگان 480.541 نفر بوده که با تراکم 259 نفر برای هر کیلومترمربع، بیش از سه برابر تراکم نسبی جمعیت را داراست.
برای دیدن موقعیت جغرافیایی گرگان نقشه استان گلستان یک راهنمای خوب است که شهرستان‌های آق‌قلا، بندر ترکمن، استان سمنان، شهرستان علی‌آباد و کردکوی را به‌عنوان همسایگان گرگان مشخص می‌کند. تمدن بشری در این منطقه پیشینه 6 هزار ساله دارد و با مهاجرت قوم آریایی به هیرکانا یا همان گرگان امروزی آغاز شده است.
در زمان صفویان و برای چندین سال، لقب دارالمؤمنین را به این منطقه داده بودند. تا سال 1316 به گرگان، استرآباد می‌گفتند و تا سال 1376 این شهر بخشی از استان مازندران بوده و استانی به نام گلستان وجود نداشته است. لهجه مردم گرگان فارسی است و در کنار آن در روستاها و مناطق حاشیه‌ای ساکنان به لهجه‌های گرگانی، سیستانی، مازندرانی و ترکمنی نیز صحبت می‌کنند. علاوه بر آب و هوای مطلوب، دیدنی‌های گرگان نیز یکی از علل جذب مسافران بسیار در طول سال مخصوصاً در فصول گرم است. پارک جنگلی ناهار خوران گرگان یکی از این جاذبه‌هاست که در ادامه به طور مختصر به تشریح آن خواهیم پرداخت. همچنین برخی دیگر از مناطق دیدنی گرگان را معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
سرفصل‌های عنوان شده در این مقاله عبارتند از:
• زیبایی‌های ناهار خوران گرگان
• سایر دیدنی‌های گرگان

[ps2id id=’1′ target=”/]

زیبایی‌های ناهار خوران گرگان

ناهار خوران گرگان
ناهار خوران گرگان

پارک جنگلی ناهار خوران در فاصله 8 کیلومتری شهر قرار دارد و قدیمی‌ترین تفرجگاه استان گلستان است. کوهپایه‌ای بودن این جنگل موجب هوای مطبوع و ملایم آن بوده و با 300 هکتار مساحت یکی از زیباترین دیدنی‌های گرگان است. در سال 1338 شهرداری اقدام به ساخت 168 هکتار از آن به هدف ایجاد تفریحگاه برای مردم گرگان نموده که در حال حاضر یکی از پر رفت و آمد‌ترین مناطق این شهر است. تپه باباطاهر که در این منطقه واقع شده، برای پیاده‌روی و تماشای مناظر اطراف مورداستفاده قرار می‌گیرد.
در بخش پارادایز رستوران‌ها، هتل‌ها، شهربازی و بازارچه وجود دارد که می‌تواند بازدیدکنندگان را ساعت‌ها به خود مشغول کند. مردم گرگان نیز گاها برای خرید و گردش به بازار پارادایز مراجعه می‌کنند و تنها مختص گردشگران نیست. چشمه‌ها و رودهایی که در سطح پارک جنگلی جاری هستند زیبایی آن را دوچندان کرده است. رودخانه زیارت که منبع تأمین آب شهر گرگان نیز هست، یکی از این رودهاست. سفید چشمه نیز مشهورترین چشمه موجود در ناهار خوران است که صدای جوش و خروش و جریان آن هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد. ناهمواری موجود در سطح ناهار خوران گرگان یکی از جاذبه‌هایی است که طبیعت گردان و کوهنوردان را به خود جلب می‌کند. کمپ‌های اقامتی یک یا دو روزه و چادرهای رنگارنگ این افراد پدیده‌ای است که زیاد با آن مواجه خواهید شد. اقامت در نزدیکی چشمه‌ها و پیاده‌روی در سطح جنگل یک تجربه تکرار نشدنی است جنگلی که مناظر زیبا و خاص آن را هیچ کجای دیگر نخواهید یافت.

[sc name=”Highlight” text=”پارک جنگلی ناهار خوران گرگان با مساحتی حدود 300 هکتار یکی از قدیمی‌ترین تفرجگاه‌های استان گلستان بوده و یکی از زیباترین دیدنی‌های گرگان به شمار می‌رود.” ]

[ps2id id=’2′ target=”/]

سایر دیدنی‌های گرگان

 النگ دره: در نزدیکی ناهار خوران گرگان بوده و در جنوب غربی شهر واقع شده است. این پارک جنگلی 185 هکتاری در دسته جنگل‌های انبوه قرارگرفته و برای پاییزهای رنگارنگ و بی‌نظیرش شهرت دارد. مسیر چوبی ساخته شده در دل این جنگل محیطی رؤیایی و چشم‌نواز را برای پیاده‌روی و عکاسی فراهم کرده است. رودخانه قلاشی از دل النگ دره عبور کرده و باعث طنین‌انداز شدن صدای آب در میان طبیعت بکر آن است.

 قرق: این پارک جنگلی محل نگهداری گونه¬ی رو به انقراض گوزن قرمز ایرانی است. محدوده‌ای از این فضای سبز طبیعی را برای زندگی گوزن‌ها حصار کشی کرده‌اند تا علاوه بر مراقبت از آنها، امکان بازدید برای گردشگران مهیا باشد. در ماه‌های شهریور و مهر که موعد جفت‌گیری این حیوانات است می‌توان صدای بلند گوزن‌های نر را در دل درختان انبوه جنگل شنید. شنیدن صداهایی که شما را به یاد فیلم‌های حیات‌وحش از بخش‌های استوایی می‌اندازد بدون شک یک تجربه بی‌نظیر است. پارک جنگلی قرق گرگان یک منطقه جلگه‌ای با دمایی بین 4 تا 27 درجه سانتی‌گراد ‌است که به علت همین تعادل در تمامی فصول سال برای بازدید و حتی اقامت یک یا چند روزه در دل طبیعت مناسب است. امکانات در نظر گرفته شده توسط شهرداری در این پارک آن را به محل مناسبی برای اقامت مذکور بدل کرده است تا از نظر رفاهی برای مسافران و طبیعت گردان مشکلی ایجاد نشود.

[irp posts=”2389″ name=”چرا باید به ماسوله سفر کنیم؟”]
 جنگل شصت کلاً: این منطقه دارای آبشارها و رودخانه‌هایی است که به علت سختی دسترسی، بکر و دیدنی هستند. آبشار باران کوه یکی از این جاذبه‌های بی‌نظیر گرگان است که در انتهای جنگل قرارگرفته است. غارهای کوچکی که زیر صخره‌های سبز و پوشیده از خزه پنهان‌شده‌اند تجربه رازآلود اکتشاف در جنگل را به بازدیدکنندگان اهدا می‌کند. در بخش‌های کم‌نور شصت کلاً می‌توان انواع قارچ‌های زیبا و رنگارنگ را دید. حیوانات وحشی مانند یوزپلنگ و خرس نیز در این ناحیه مشاهده شده است.
 بازار نعل‌بندان: یکی دیگر از جاذبه‌های شهر گرگان بازار محلی نعل‌بندان در مرکز شهر است که از قلب‌های تپنده اقتصاد آن تلقی می‌گردد. با قدم زدن در این بازار به راحتی می‌توان با زوایای مختلف فرهنگ مردم گرگان آشنا شد. در کل حدود 150 مغازه در این بازار قرار دارد که به فروش اقلام مختلف می‌پردازند. خوراکی‌های محلی و خانگی انواع نان و شیرینی سنتی باکیفیت و ترشیجات مخصوص شمالی را می‌توان در این منطقه پیدا کرد. صنایع‌دستی گرگان نیز از دیگر کالاهایی است که گردشگران را به این بازار می‌کشاند.
 روستای زیارت: روستای زیارت که از توابع گرگان است دارای طبیعتی زیبا و مسحورکننده است که از جمله آن می‌توان به آبگرم زیارت، آبشارها و تفرجگاه‌های متعدد اشاره کرد. سوغات آن صنایع‌دستی و خوراکی‌هایی مانند عسل است. این روستا در 7 کیلومتری جنوب شهر واقع شده و نوع زندگی ساکنان آن با فرهنگ مردم گرگان اختلاف چندانی ندارد. مهمان دوستی مردم این ناحیه باعث شده خانه‌های بوم گردی زیادی در آن احداث گردیده و مورد استفاده مسافران قرار گیرد.
 سد نومل: این سد که با نام کوثر نیز شناخته می‌شود در 15 کیلومتری جنوب شرقی گرگان قرار دارد. گردشگران و مردم گرگان از دریاچه سد برای گذراندن روزهای تعطیل در حاشیه آن و ماهیگیری استفاده می‌کنند و یکی از مناطق زیبا برای بازدید است.

همان‌طور که بیان شد گرگان یکی از شهرهای توریستی و زیبای کشور است که دارای جاذبه‌های طبیعی متعدد است. با اینکه مناطق زیبای زیادی در گرگان وجود دارد اما متأسفانه این شهر مورد کم‌لطفی گردشگران و ایران‌گردان قرارگرفته و از دید عموم دور مانده است. معرفی دیدنی‌های گرگان و آشنایی با آنها موجب احیای هرچه بیشتر گردشگری در این منطقه خواهد بود.

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.