یاسوج، بهشت طبیعت ایران

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


9 روز فرانسه-ایتالیا (TK2067)

9 روز فرانسه-ایتالیا (TK2067)

11 روز اسپانیا (TK2065)

11 روز اسپانیا (TK2065)

7 روز سوییس (TK2064)

7 روز سوییس (TK2064)

یاسوج، بهشت طبیعت ایران

یاسوج، بهشت طبیعت ایران

یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران است. در نقشه یاسوج در شمال شرقی این استان و در دامنه‌ی قله‌ی دنا و در ارتفاع ۱۸۷۰ متری از سطح دریا قرار دارد. نقشه یاسوج تا سال ۱۳۵۵ بخشی از نقشه استان فارس بود و پس از آن از این استان جدا شد و تبدیل به مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد شد. شهر یاسوج به خاطر رودخانه‌ی بشار دارای طبیعت بسیار زیبایی است و هر ساله افراد زیادی برای یاسوج گردی به این منطقه می‌روند. جمعیت یاسوج بر اساس آخرین سرشماری‌ها حدود ۱۴۰ هزار نفر است که مانند دیگر نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد، بیشتر لر هستند. برای آشنایی بیشتر با این شهر و دیدنی‌های یاسوج، در ادامه‌ی مطلب همراه ما باشید.
سرفصل‌های عنوان شده در این مقاله عبارتند از:

• سوغات یاسوج
• آب و هوای یاسوج
• دیدنی‌های یاسوج

[ps2id id=’1′ target=”/]

سوغات یاسوج

گبه - یاسوج
گبه

یاسوج منطقه‌ای طبیعی و بسیار زیبا است که دارای جمعیت عشایر زیادی بوده و بیشتر سوغات یاسوج متعلق به عشایر این منطقه است که سوغات مختلفی را با پشم دام خود درست می‌کنند. از جمله سوغات یاسوج می‌توان به جاجیم، چنته و گبه اشاره کرد. یک سری از مواد خوراکی هم به عنوان سوغات یاسوج به شمار می‌روند، مانند عسل کوهی، گیاهان دارویی، انگور، گردو، نان توک و نان بلوط.

[ps2id id=’2′ target=”/]

آب و هوای یاسوج

یاسوج در منطقه‌ای سردسیر واقع شده و آب و هوای آن معتدل و سرد است. سردی هوای یاسوج در زمستان خیلی مشهود است و مردم یاسوج در این فصل شاهد بارش زیاد برف و باران در این منطقه هستند. در زمستان سرتاسر شهر و کوهستان اطراف آن از برف سفیدپوش شده، که منظره‌ی جذابی را ایجاد می‌کند.

[ps2id id=’3′ target=”/]

دیدنی‌های یاسوج

با اینکه یاسوج قدمت زیادی دارد اما آثار تاریخی زیادی ندارد و دیدنی‌های یاسوج بیشتر طبیعی هستند و بیشتر افراد دوستدار طبیعت هستند که عازم یاسوج گردی می‌شوند. در ادامه به بررسی چند مورد از دیدنی‌های یاسوج می‌پردازیم:
 آبشار یاسوج: یکی از دیدنی‌های یاسوج، آبشار یاسوج است که در سه کیلومتری این شهر قرار دارد و نزدیک‌ترین آبشار به آن است. آبشار یاسوج در تنگه‌ی یاسوج قرار دارد و در فصل بهار و تابستان بسیار زیبا و دیدنی است و علاوه بر مردم یاسوج، و گردشگران داخلی و گردشگران خارجی تور اینکامینگ زیادی به این منطقه می‌روند. باغ‌های سرسبز و زیبایی در اطراف این آبشار وجود دارند و گونه‌های گیاهی و جانوری متنوع این منطقه که باعث شده است به نقطه‌ای ایده‌آل برای دوستداران طبیعت تبدیل شود.

[sc name=”Highlight” text=”آبشار یاسوج در تنگه‌ی یاسوج قرار دارد و در فصل بهار و تابستان بسیار زیبا و دیدنی است و مردم یاسوج و گردشگران زیادی به این منطقه می‌روند.” ]

 تنگه تامرادی: تنگه تامرادی در ۵۰ کیلومتری غرب نقشه یاسوج قرار دارد و نسبتاً از شهر دور است. این محل دارای آبشار و چشمه‌های زیبایی است که مانند آبشار یاسوج دوستداران طبیعت را به خود جذب می‌کند .بهترین زمان برای بازدید از آن، فصل بهار و تابستان است که هوا خنک است. آبشار ۵۰ متری این محل جاذبه‌ی اصلی آن است و همچنین در نزدیکی این محل مقبره‌ای مربوط به دوران هخامنشیان قرار دارد. گفته می‌شود این تنگه محل نبرد سردار هخامنشی، آریوبرزن، با سپاه اسکندر بوده است.
 تنگه مهریان: تنگه مهریان در یک کیلومتری جاده‌ی یاسوج اصفهان قرار دارد. این تنگه دارای رودی زیبا است که از میان دره‌ای نه چندان عمیق می‌گذرد و درختان سرسبزی در هر دو سوی این رود سر برآورده‌اند. در این تنگه درختان زیاد و متنوعی مانند کاج، بلوط، چنار، سپیدار، افرا، انگور وحشی و بنه رشد کرده‌اند. این تنگه در زمستان هم مکانی زیبا است و مخصوصاً علاقه‌مندان به اسکی را به خود جذب می‌کند.

[irp posts=”2422″ name=”طبیعت ایران؛ بهشت طبیعت‌گردی”]

 منطقه‌ی دنا: از زیباترین و پربازدیدترین مناطق یاسوج، منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی دنا است که هم مردم یاسوج و هم گردشگران خارجی بسیاری را به خود جذب می‌کند. این منطقه کاملاً کوهستانی است و رودهای ماربر و بشار آن را احاطه کرده‌اند. کوهستان دنا منبع آب بسیاری از رودهای منطقه است. این منطقه دارای تنوع گیاهی و جانوری خوبی است و گیاهان دارویی زیادی در این منطقه رشد می¬کنند. ازجمله گونه‌های گیاهی دنا می‌توان به این موارد اشاره کرد: زالزالک، ارژن‌، بلوط، بن‌ و کیکم‌‌. از گونه‌های جانوری این منطقه هم می‌توان به انواع‌ عقاب، شاهین‌، کبک، خرس‌های‌ قهوه‌ای‌ بزرگ، انواع ‌گربه‌های‌ وحشی‌، گرگ و پلنگ‌ اشاره کرد که نمایانگر تنوع جانوری منطقه است.

 

دنا - یاسوج
دنا

 پیست اسکی کاکان: یکی از بهترین پیست‌های اسکی در جنوب ایران که تا اواسط بهار مشغول فعالیت است، پیست اسکی کاکان است که با نام دنا نیز شناخته می‌شود. این پیست در ۱۸ کیلومتری یاسوج قرار دارد و در ارتفاع ۱۵۰۰ متری از سطح دریا است. گردشگران زیادی به این پیست مراجعه می‌کنند، به این دلیل امکانات زیادی برای ارائه به آنها در این منطقه در نظر گرفته شده است. ازجمله امکانات این پیست می‌توان به تله اسکان بشقابی، رستوران، پیست کوب و انواع تجهیزات اسکی اشاره کرد. همچنین کلاس‌های آموزش اسکی برای علاقه‌مندان هم برگزار می‌شود.
 سد شاه قاسم: سد شاه قاسم که در ۵ کیلومتری یاسوج قرار دارد، یکی از سدهای خاکی جنوب کشور است. در اطراف این سد منظره‌ای سرسبز و چشم‌نواز قرار دارد و خود سد هم اغلب اوقات پر آب است که باعث شده محل مناسبی برای قایق‌سواری و تفریح‌های آبی باشد. امامزاده شاه قاسم هم در این منطقه قرار دارد که گفته می‌شود از نوادگان امام چهارم شیعیان است.
 پارک جنگلی: پارک جنگلی در شمال شهر یاسوج قرار دارد و حدود ۸۰ کیلومتر مربع وسعت دارد. این پارک، محلی ایده‌آل برای طبیعت‌گردی و لذت بردن از سکوت و آرامش طبیعت است و از آنجا می‌توانید شهر یاسوج را هم ببینید. این منطقه دارای درختان متنوعی مانند بلوط، بادام‌کوهی، ارزن، کیکم و بنه است.
 تنگه گنجه‌ای: تنگه گنجه‌ای در ۱۳ کیلومتری یاسوج، بعد از روستای گنجه‌ای در مسیر یاسوج-سی‌سخت قرار دارد. این تنگه دارای درختان چنار بسیار بلند و چشمه‌های بسیاری است که منظره‌ای زیبا را برای گردش و تفریح مهیا کرده‌اند. امکانات رفاهی مانند سرویس بهداشتی و سکوهایی برای نشستن هم در این مکان تعبیه‌شده‌اند. بهترین زمان برای گردش در این ناحیه، فصل بهار و تابستان است.
 قلعه یاسوج: استان کهگیلویه و بویراحمد و یاسوج دارای چند قلعه است. قلعه دیشموک یکی از چند قلعه یاسوج است که شاید مهم‌ترین آنها نیز باشد که 250 مترمربع مساحت دارد و در ۲۵ متری از سطح زمین واقع شده است. زیر این قلعه بقایایی از دوران ساسانیان وجود دارد که قدمتشان حتی از خود قلعه هم بیشتر است. چند نمونه دیگر از قلعه یاسوج می‌توان به قلعه مانگشت، قلعه رئیسی، دژ سلیمان و قلعه دختر اشاره کرد.

یاسوج در منطقه‌ای با قدمت تاریخی فراوان قرار دارد که متأسفانه آثار زیادی از آن دوران باقی نمانده است اما خوشبختانه همچنان دارای طبیعت بسیار زیبا و چشم‌نواز است که گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. افرادی که برای یاسوج گردی می‌روند، اغلب تمایل دارند تا ساعاتی را در دامان طبیعت بگذرانند. بهترین زمان برای سفر به این شهر، فصل بهار و تابستان است، اما اگر از علاقه‌مندان اسکی روی برف هستید، بهتر است حتماً در زمستان به این شهر سفر کنید و سری به پیست اسکی دنا بزنید. جمعیت یاسوج بیش‌تر لر هستند و بیش‌تر سوغات یاسوج متعلق به عشایر این منطقه است.

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.