رم ایتالیا، شهر جاودانه تاریخ

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


رم ایتالیا، شهر جاودانه تاریخ

رم ایتالیا، شهر جاودانه تاریخ

سفر به رم، سفر به اعماق تاریخ است. از دیدن تصاویر رم هم عاشق سفر به این شهر می‌شوید چه برسد به اینکه یک بار بودن در این شهر را تجربه کرده باشید. جاذبه‌های گردشگری فراوان، اهمیت استراتژیک از نظر اقتصادی و سیاسی، وجود بهترین دانشگاه‌های ایتالیا در این شهر، طبیعت جذاب و بسیاری از موارد دیگر باعث شده تا رم به‌عنوان سومین شهر جذاب اروپایی برای سفر شناخته شود.
بدون داشتن اطلاعات سفر به شهری با این همه جذابیت‌های تاریخی، فرهنگی، خوراکی و… باعث سردرگمی خواهد شد. در این مطلب تلاش شده تا به‌صورت مختصر به برخی اطلاعات و نکات اشاره شود که در طول سفر به رم مورد نیازتان خواهد بود. اگر می‌خواهید هوشمندانه‌تر برای سفر خود برنامه‌ریزی کنید، مطالعه این مطلب می‌تواند به شما کمک کند.

[lwptoc]

معرفی شهر رم

شهر رم بزرگ‌ترین شهر در کشور ایتالیا و پایتخت این کشور است. نزدیک به 2 میلیون نفر در این شهر باستانی زندگی می‌کنند که به‌نوعی پرجمعیت‌ترین شهر ایتالیا را تشکیل داده‌اند. شهری سنتی و باستانی و در عین حال مدرن که تنوع جاذبه‌های گردشگری و تفریحات موجود در آن، ممکن است شما را سردرگم کند.
هنوز بر سر زمان دقیق شکل‌گیری این شهر اختلاف نظر وجود دارد. برخی این شهر را متعلق به 6 هزار سال پیش می‌دانند و برخی دیگر ساخت شهر رم را به قرن 8 پیش از میلاد نسبت می‌دهند. در هر صورت جاذبه‌های تاریخی شهر رم نشان از حضور انسان‌ها از چند هزار سال قبل در این منطقه دارد. شاید به همین علت است که معرفی شهر رم به‌صورت کامل کمی دشوارتر از دیگر شهرهای ایتالیا است.
در سال‌های اخیر و به واسطه رشد چشمگیر گردشگری در ایتالیا به‌ویژه در این منطقه، حکومت این کشور تلاش کرده تا با در نظر گرفتن امکانات مختلف برای بهبود و توسعه گردشگری تلاش کند. این اقدامات در بهبود سیستم حمل و نقل شهری و همچنین توسعه فرودگاه رم به‌وضوح مشخص است. اقدامات دیگری مثل کمک به راه‌اندازی هتل‌های رم یا بهبود شرایط جاذبه‌های گردشگری نیز در همین راستا اجرایی شده است.

بهترین زمان سفر به رم

در بسیاری از شهرهای توریستی، آنچه بهترین زمان سفر را مشخص می‌کند، آب و هوا است. در شهر رم هم شرایط به همین صورت است. اگر بخواهید از تمامی جذابیت‌های شهری استفاده کنید، باید آب و هوا را در نظر بگیرید. در غیر این صورت ممکن است شرایط سفر شما آن‌طور که دوست دارید پیش نرود.
استان رم به طور کلی یک منطقه گرمسیر به‌حساب می‌آید که تابستان‌هایی بسیار گرم دارد. حتی خود مردم رم نیز به گرمای اذیت کننده در ظهر تابستان عادت ندارند. اگر در ظهر قدم به خیابان بگذارید از خلوت بودن خیابان‌ها تعجب خواهید کرد. دو ماه جولای و اگوست یعنی از اواسط تیر تا اواسط شهریور، گرمای این منطقه به حداکثر خود می‌رسد. اگرچه زمان خوبی برای سفر به رم نیست؛ اما اگر می‌خواهید هزینه‌های خود در تور رم را کاهش دهید، این بازه زمانی فوق‌العاده است. هم پروازها، هم هتل‌ها و هم فروشگاه‌ها تخفیف‌های فوق‌العاده مناسبی ارائه می‌دهند.
بهترین زمان سفر به رم از نظر آب و هوا، بهار و پاییز است. در این دو فصل هوای این شهر معتدل‌تر است و خبری از گرمای اذیت کننده تابستانی نیست. جشنواره‌های مختلفی در این دو فصل در رم برپا می‌شود که بر جذابیت بیشتر این شهر می‌افزاید. البته ناگفته نماند که زمستان به‌ویژه کریسمس در این شهر نیز دیدنی است. با اینحال در برخی مواقع سرمای هوا ممکن است اذیت کننده باشد. اگر قصد سفر به رم در زمستان را داشتید، حتما آب و هوا را بررسی کنید.

[irp posts=”2040″ name=”هر چه درباره ایتالیا باید بدانید”]

[irp posts=”3710″ name=”راهنمای حمل و نقل عمومی در رم ایتالیا”]

 

جاذبه‌های گردشگری شهر رم

شهر رم مناطق دیدنی زیادی دارد. مطمئنا در یک سفر کوتاه به این شهر نمی‌توانید به تمامی این جاذبه‌های گردشگری سر بزنید. به همین علت بهتر است پس از خرید بلیط هواپیما و نهایی شدن سفر به این شهر تاریخی، اطلاعات خود را در مورد مناطق دیدنی شهر رم بیشتر کنید. تنوع جاذبه‌های گردشگری رم، تمامی سلیقه‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد. کافی است برنامه‌ریزی‌شده عمل کنید تا به آنچه علاقه‌مند هستید سر بزنید.
در ادامه به 5 جاذبه گردشگری مهم رم اشاره می‌کنیم که احتمالا در سفر به این شهر حتما از آنها بازدید می‌کنید.

 

کولوسئوم؛ نماد قدمت شهر رم

شاید معروف‌ترین جاذبه گردشگری رم که احتمالا بارها و بارها تصاویر آن را دیده‌اید، کولوسئوم باشد. این جاذبه گردشگری کاربرد آمفی تئاتر داشته و در مورد معماری شگفت‌انگیز آن بحث‌های بسیار زیادی بین معماران و مورخان وجود دارد. قدمت نزدیک به 2 هزار ساله این بنا باعث شده تا از آن به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین آثار به‌جامانده از روم باستان یاد شود. هم معماری نمای بیرونی و هم داخل آن جذاب و هیجان‌انگیز و نشان‌دهنده عمق فرهنگ مردم روم است.
نکته جالب توجه این است که ورود به کولوسئوم برای رومیان رایگان بوده تا بتوانند از نمایش‌های مختلف لذت ببرند. در کلوسئوم هم نبرد گلادیاتورها و هم نمایش شکار حیوانات برپا می‌شده است. البته ناگفته نماند که از اواسط قرن ششم میلادی به بعد، هیچ مسابقه‌ای در این آمفی تئاتر برپا نشده است. گفته می‌شود نوعی بتن در این بنا به کار ر

کولوسئوم
کولوسئوم

فته که باعث استحکام آن در طول این سال‌ها بوده است.

پانتئون؛ عبادتگاهی دوهزارساله

یکی دیگر از آثار به‌جامانده از حکومت رومیان بر این منطقه، پانتئون است. این بنا حتی از زلزله‌های بزرگی که در استان رم به وقوع پیوسته در امان مانده و یکی از بناهایی است که شکل و شمایل آن شبیه به زمان ساخت آن است. البته در مورد سال ساخت و همچنین نوع کاربرد پانتئون روایت‌های مختلفی وجود دارد.
آنچه مشخص است، از پانتئون برای اجرای آئین‌های مذهبی استفاده می‌شد. معماری باشکوه و جذاب آن هنوز هم در پایتخت ایتالیا خودنمایی می‌کند و به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین عبادتگاه‌های این منطقه شناخته می‌شود. در تور ایتالیا باید حتما سری هم به این جاذبه دوهزارساله بزنید.

واتیکان؛ کوچک‌ترین ایالت خودمختار جهان

واتیکان، قلب تپنده مذهب کاتولیک در جهان است. این کشور که از آن به‌عنوان کوچک‌ترین کشور دنیا نیز یاد می‌شود، منطقه‌ای کوچک درون شهر رم ایتالیا است. این منطقه کوچک توسط پاپ اعظم اداره می‌شود. جاذبه‌های گردشگری زیادی در منطقه واتیکان که تقریبا تمام دورتادور آن با دیوارهای بلند محصور شده، وجود دارد.
اگر در ایام کریسمس و تولید حضرت عیسی (ع) به پایتخت ایتالیا سفر کنید، می‌توانید از جشن‌ها و مراسم‌های آئینی جذابی که در کلیسای جامع واتیکان برپا می‌شود، استفاده کنید. همچنین یکی از جاذبه‌های واتیکان میدان سنت پیتر است که گردشگران مختلف در این میدان مرکزی جمع می‌شوند.

سنت پیتر؛ بزرگ‌ترین کلیسای جهان

کلیسای سنت پیتر
کلیسای سنت پیتر

گویی همه‌چیز در رم خاص و تک است. علاوه بر بزرگ‌ترین آمفی تئاتر دنیا، بزرگ‌ترین کلیسای دنیا نیز در شهر رم و در کشور واتیکان واقع شده است. البته دلیل دیگری نیز وجود دارد که باعث شده کلیسای سنت پیتر یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری رم به شمار رود و آن معمار آن است. کلیسای سنت پیتر یکی از مهم‌ترین شاهکارهایی است که از میکل آنژ به یادگار باقی ‌مانده است. هنر معماری را به‌وضوح در جای‌جای این اثر خواهید دید.
البته سنت پیتر فقط یک کلیسا نیست. درون این ساختمان باشکوه، آثار مهمی از هنرمندان ایتالیایی از مجسمه گرفته تا نقاشی قرار داده شده است. شما در واقع با یک کلیسای هنری مواجه هستید که شبیه به موزه، پر است از آثار فاخر هنری. در تور ایتالیا سر زدن به کلیسای سنت پیتر را از دست ندهید.

تروی؛ فواره‌ای پر از آرزو

چشمه آرزوها نامی است که به فواره تروی داده‌اند. معماری منحصربه‌فرد این فواره و ساختمانی که در پشت آن قرار گرفته باعث شده تا فواره تروی هم از نظر گردشگرانی که به رم سفر کرده‌اند، از بهترین جاذبه‌های این منطقه باشد. البته افسانه‌های خاصی که برای آن ساخته شده نیز بر محبوبیت آن افزوده است.
یکی از مهم‌ترین افسانه‌ها که مردم ایتالیا اعتقاد زیادی به آن دارند،‌ انداختن سکه در فواره تروی است. گفته می‌شود هرکس در این چشمه آرزوها سکه یا بیاندازد، حتما دوباره سری به رم خواهد زد. شما هم سکه بیاندازید؛ شاید دوباره مسافر رم شدید!

 

رزرو هتل در رم

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید برای سفر به هر شهری انجام دهید، رزرو هتل یا اقامتگاهی است که چند روز سفر خود را راحت و بی‌دردسر در آن سپری کنید. رم از آن دست شهرهای توریستی است که احتمالا برای اقامت در آن به مشکلی برنمی‌خورید. از هتل‌های لاکچری گرفته تا هاستل‌های ارزان‌قیمت پذیرای گردشگرانی هستند که با خرید بلیط هواپیما، ایتالیا را برای گردش انتخاب کرده‌اند.
علاوه بر هتل‌ها و مکان‌های اقامتی عمومی، یکی از هیجان‌انگیزترین روش‌ها برای سکونت چندروزه در رم، استفاده از خانه‌های قدیمی این شهر است که به‌صورت مبله و چندروزه به گردشگران کرایه داده می‌شود. سایت‌های معتبر زیادی برای اجاره این خانه‌ها وجود دارد. اجاره این خانه‌ها می‌تواند هم‌ سفرتان به رم را خاص‌تر کند و هم کمی در هزینه‌های سفر صرفه‌جویی نماید.

 

حمل و نقل عمومی در رم

حمل و نقل عمومی در رم
حمل و نقل عمومی در رم

وسایل حمل و نقل عمومی متنوعی در رم فراهم شده تا مردم این شهر و به‌ویژه گردشگرانی که خودرو شخصی ندارند، به‌راحتی در شهر جابه‌جا شوند. تقریبا وسایل حمل و نقل عمومی سراسر شهر رم را تحت پوشش قرار می‌دهند. کافی است مقصد خود را مشخص کنید تا بتوانید نوع رسیدن به مقصد را با استفاده از وسایل مختلف تعیین نمایید. خوشبختانه اپلیکیشن‌های خوبی در این زمینه وجود دارد که می‌توانند به شما در این امر کمک کنند.
اتوبوس و تراموا در کنار قطار شهری، از بهترین و محبوب‌ترین وسایل حمل و نقل در رم هستند. استفاده از این وسایل به کاهش هزینه‌های سفر به رم نیز کمک کرده و دستتان را برای استفاده بهتر از بودجه سفر باز نگه می‌دارد. کرایه کردن دوچرخه و اسکوتر نیز از جمله روش‌هایی است که می‌تواند برای گشت زنی در شهر مناسب باشد. هم ورزش می‌کنید و هم هرجایی که دلتان می‌خواهد را با کمترین هزینه می‌گردید. البته کرایه تاکسی و استفاده از تاکسی اینترنتی نیز گزینه‌های پیش روی شماست که هزینه بیشتری در بر دارد.
برای اینکه در هزینه‌های حمل و نقل صرفه‌جویی کنید، بهتر است یکی از کارت‌های پرداخت را تهیه کنید. با تهیه این کارت‌ها در طول سفر هزینه‌های شما به علت تخفیف‌های ارائه‌شده کاهش پیدا می‌کند. می‌توانید از بین بلیط‌های یک‌روزه B.I.G، سه‌روزه B.T.I و هفت‌روزه C.I.S یکی را انتخاب کرده و در مدت زمانی که در رم هستید، با خیال راحت از وسایل حمل و نقل استفاده کنید.

 

غذاهای خوشمزه رم که نباید از دست بدهید

یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های سفر به رم، سر زدن به رستوران‌ها و غذاخوری‌های خیابانی این شهر و بهره بردن از غذاهای خوشمزه‌ای است که تنها در رم پیدا می‌شود. اصولا در تور ایتالیا تنها صبحانه بر روی خدمات تور ارائه می‌شود تا هر طور که دوست دارید برای سر زدن به رستوران‌ها برنامه‌ریزی کنید. پس بهتر است حتما کمی در مورد بهترین غذاهایی که می‌توانید در رم امتحان کنید، اطلاعات به دست آورید.
از دیدگاه کاربران سایت تریپ ادوایزر بهترین رستوران در سراسر شهر رم، وولیو Vulio است. این رستوران به ساندویچ‌های خوشمزه‌اش شهرت دارد. رنج قیمتی غذاها در آن مناسب است و از بودن در محیط آن نیز لذت خواهید برد. علاوه بر این، رستوران Pizza E Mozzarella از جمله محبوب‌ترین رستوران‌هایی است که پیتزاهای خوشمزه و متنوعی ارائه می‌کند. شاید برایتان جالب باشد که یک سینی از انواع پیتزا در پیش رویتان قرار گیرد. امکانی که در این رستوران فراهم شده است. سومین رستوران پرطرفدار نیز از دیدگاه کاربران تریپ ادوایزر، پان دیوینو PanDivino است. در این رستوران نیز انواع غذاها از کباب گرفته تا پیتزا سرو می‌شود. البته پان دیوینو نوعی فروشگاه با سبک و سیاق غذاخوری‌های خیابانی است.

غذاهای رم
غذاهای رم

از بین غذاهای خوشمزه‌ای که در تمامی رستوران‌های رم عرضه می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم پیتزا مارگاریتا را از دست ندهید. نوعی پنیر خاص به نام موتزارلا به همراه ریحان و گوجه در طبخ این غذا استفاده می‌شود که طعم و عطر خاصی به آن بخشیده است. علاوه بر این نوع پیتزا، خوردن دسرهای ایتالیایی نیز از بهترین گزینه‌هایی است که نباید در سفر به رم از دست بدهید.

 

مراکز خرید رم

برخی رم را شهری ایده‌آل برای خرید به‌ویژه خرید لباس می‌دانند. رم یکی از مهم‌ترین شهرهای اروپایی فعال در زمینه مد و پوشاک است. بوتیک‌های زیادی در مراکز خرید این شهر، خاص‌ترین لباس‌های طراحی‌شده توسط هنرمندان ایتالیایی و دوخته‌شده با بهترین پارچه‌ها را عرضه می‌کنند. البته این تمامی آنچه از مراکز خرید رم انتظار دارید نیست؛ خرید کالاهای مختلف ایتالیایی و برندهای معتبر خارجی از کیف و کفش گرفته تا وسایل الکترونیکی در پاساژهای مختلف رم امکان‌پذیر است.
سبک و سیاق مراکز خرید رم ویژه و مختص پایتخت کشور ایتالیا است. قطعا اگر به مرکز خرید ایتالی Eataly بروید، بهتر منظور از سبک خاص مراکز خرید این شهر متوجه می‌شوید. ایتالی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز خرید ایتالیا شناخته می‌شود که به سبک بازارهای ایتالیایی ساخته شده است. البته مراکز خرید مدرنی چون ریناسنته La Rinascente نیز طرفداران زیادی دارند و می‌توانید در آن‌ها به برندهای معتبر جهانی دسترسی داشته باشید. بسته به کالایی که قصد خرید دارید، می‌توانید از بین مراکز خرید رم، انتخاب کرده و به آن سر بزنید.

 

خرید تور رم

خرید بلیط هواپیما به مقصد رم یا خرید تور رم می‌تواند سرآغاز سفری خاطره‌انگیز به ایتالیا باشد. از جاذبه‌های گردشگری گرفته تا رستوران‌ها و مراکز خرید، شما را به وجد می‌آورند. اگر بخواهید سفر خود را در زمان‌های خاص انجام دهید، باید در مورد خرید بلیط هواپیما یا تور ایتالیا دقت ویژه‌ای داشته باشید. برای مثال در ایام کریسمس اوج سفر به رم اتفاق می‌افتد، در نتیجه رزرو هتل و حتی خرید بلیط هواپیما به مقصد رم نیز با چالش مواجه خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم حتما با برنامه‌ریزی عمل کنید تا دقیقا در همان زمانی که دوست دارید، در رم باشید.

منظره رم
منظره رم

در این مطلب تلاش شد به معرفی شهر رم پرداخته شده و به برخی نکات در مورد سفر به این شهر باستانی اشاره شود. فرقی نمی‌کند به هدف گردش به ایتالیا سفر می‌کنید یا برای شرکت در نمایشگاه و عقد قرارداد با شرکت‌های بزرگ راهی این کشور می‌شوید، درهرصورت آشنایی با رم می‌تواند به شما در این سفر کمک کند.
اگر تجربه‌ای از سفر به رم دارید که در این مطلب به آن اشاره نشده، حتما با ما و خوانندگان در میان بگذارید. تجربیات شما می‌تواند به همه ما برای سفری بهتر به رم کمک کند. علاوه بر این می‌توانید از قسمت نظرات، تجربیات دیگر ایرانی‌هایی که به رم سفر کرده‌اند را بخوانید و خود را برای تور گردشگری جذاب آماده کنید. راستی چمدانتان را بسته‌اید؟

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.