با انواع سفر و گردشگری آشنا شوید

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


با انواع سفر و گردشگری آشنا شوید

با انواع سفر و گردشگری آشنا شوید

سفر یکی از قدیمی‌ترین فعالیت‌های بشر است و انسان‌ها از هزاران سال پیش، با اهداف مختلف راهی سفر می‌شدند. در دهه‌های اخیر، سفر به یک فعالیت گسترده تبدیل شده و سالانه بیش از یک میلیارد و 400 میلیون نفر در دنیا سفر می‌کنند.
اما مانند هر رفتار انسانی دیگری، افراد با اهداف و وسایل متفاوتی به سفر می‌روند و به همین دلیل، انواع سفر نیز کاملا متفاوت است. در این مقاله از وبلاگ گردشگری ققنوس قصد داریم زمینه‌ای برای آشنایی با انواع سفر برای شما فراهم کنیم.

[lwptoc]

دسته بندی انواع سفر
دسته بندی انواع سفر

دسته بندی انواع سفر

برای تقسیم و دسته بندی انواع مسافرت، می‌توان از راه‌های مختلفی استفاده کرد و معیارهای متفاوتی را به کار برد. به عنوان مثلا می‌شود با در نظر گرفتن وسیله حمل و نقل، یک دسته بندی از انواع سفر از نظر وسایل نقلیه بدست آورد. طبق آخرین آمارهای ارائه شده توسط سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، سفرهای هوایی پرتکرارترین نوع سفر بوده که 58 درصد از سفرها را به خود اختصاص داده است. سفرهای زمینی (37%)، آبی و دریایی (4%) و ریلی (2%) دیگر انواع و اقسام سفر بوده‌اند.
انواع سفر را می‌شود از نظر تعداد افراد حاضر در سفر و تنهایی و گروهی آن بودن نیز تقسیم کرد. حتی می‌شود میزان هزینه سفر را نیز به عنوان معیار در نظر گرفت و سفرها را به انواع سفر ارزان و گران تقسیم کرد. مقصد نیز از دیگر معیارهای تقسیم بندی سفر است که انواع مسافرت را به انواع مختلفی چون سفر خارجی و تور داخلی تقسیم می‌کند.
اما یکی از مهمترین راه‌های دسته بندی انواع سفر، دسته بندی از طریق هدف و انگیزه سفر است که در این مقاله، از این معیار استفاده خواهیم کرد. برای اینکه سبک‌های مختلف سفر و انواع سفر را بشناسید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

انواع سفر از نظر انگیز و هدف

اهداف و انگیزه‌ها سفر، یکی از مهمترین دلایلی هستند که باعث می‌شوند ماهیت سفر و جنبه‌های مختلف آن تغییر کنند. بدون شک بین کسی که برای کار به سفر می‌رود و کسی که قصد دارد از تعطیلات خود استفاده کند، تفاوت‌های بسیاری است و حتی وسایل، لباس‌ها و چک‌لیست سفر نیز متفاوت خواهد بود.
طبق آمارهای ارائه شده توسط سازمان جهانی گردشگری، سفر به منظور تفریح، استراحت و استفاده از تعطیلات بیش از دیگر انواع سفر طرفدار دارد و 56 درصد سفرهای مردم جهان به این منظور انجام می‌شود. 27 درصد افراد برای بازدید از دوستان و آشنایان، سلامتی، بازدید از اماکن مذهبی و زیارتی و … به سفر می‌روند و 13 درصد سفرها نیز سفرهای کاری افراد است (هدف 4 درصد از افراد برای سفر مشخص نیست).
اما همین تقسیم بندی کلی را نیز می‌توان به دسته‌های کوچکتری از انواع سفر تقسیم کرد که در ادامه آنها را با یکدیگر مرور می‌کنیم. البته لازم به ذکر است که برخی اوقات در یک سفر، ما اهداف مختلفی را دنبال می‌کنیم و ممکن است سفر ما به طور همزمان در چند دسته از موارد زیر قرار بگیرد. همچنین می‌توان اهداف و نمونه‌های دیگری از انواع سفر را نیز بیان کرد، اما ما تنها به همین موارد بسنده کردیم.

سفر فرهنگی
سفر فرهنگی
  • سفر فرهنگی

یکی از مهمترین انواع سفر در ایران و جهان، سفر به منظور بازدید از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی است. بسیاری از افراد به منظور بازدید از موزه‌ها، آثار باستانی و سایت‌های تاریخی به سفر می‌روند و یا راهی شهرها و کشورهای دیگر می‌شوند تا با فرهنگ و سبک زندگی شهروندان این مناطق آشنا شوند. اکثر اوقاتی که ما برای رزرو تور خارجی و داخلی اقدام می‌کنیم، در واقع در حال رزرو یک تور فرهنگی هستیم.

  • سفر مذهبی

اما یکی از قدیمی‌ترین انواع سفر که هزاران سال سابقه دارد، سفرهای مذهبی و زیارتی است. انسان‌های بسیاری برای بازدید از اماکن مقدس و مذهبی راهی سفرهای طولانی و اکثرا سخت و خسته کننده می‌شده‌اند تا علاوه بر کسب ثواب، ایمان خود را نیز محک بزنند. امروزه نیز سفر به مکه و شرکت در مناسک حج یا شرکت در مراسم کوم میلا (Kumbh Mela) از مهمترین انواع سفر مذهبی به شمار می‌روند.

  • سفر ورزشی

رویدادهای ورزشی چون مسابقات المپیک، جام جهانی فوتبال، دوچرخه سواری تور دو فرانس، تنیس ویمبلدون و … از مهمترین و پرطرفدارترین مسابقات و رویدادهای ورزشی هستند که میلیون‌ها نفر آنها را دنبال می‌کنند. اما برخی از افراد ترجیح می‌دهند بجای تماشای این مسابقات از تلویزیون، خود به محل برگزاری مسابقه سفر کرده و آن را از نزدیک تماشا کنند. این سفر یکی از محبوب‌ترین انواع سفر به شمار می‌رود و اتفاقا درآمد خوبی نصیب مقصد می‌کند.
البته یک نوع دیگر از سفر و گردشگری ورزشی هم وجود دارد و آن مختص افرادی است که خود برای شرکت در فعالیت‌های ورزشی به سفر می‌روند. افرادی که برای اسکی در کوه‌های آلپ به کشورهایی چون سوئیس و ایتالیا سفر می‌کنند را می‌شود در این گروه قرار داد.

کوله‌گردی
کوله‌گردی
  • کوله‌گردی

اما یکی از انواع سفر که چند سالی می‌شود که محبوبیت زیادی در بین جوانان پیدا کرده است، کوله‌گردی (Backpacking) است. در این نوع سفر، افراد تنها با یک کوله راهی سفر می‌شوند و خیلی از اوقات مقصد و هدف مشخصی نیز ندارند، بلکه هدفشان تنها سفر کردن است. گاهی اوقات این سفر با هیچ‌هایکینگ (Hitchhiking) نیز همراه است. در این روش افراد وسیله حمل و نقل تهیه نمی‌کنند بلکه از ماشین‌های گذری استفاده می‌کنند و معمولا نیز هزینه‌ای نمی‌پردازند. خواندن سفرنامه این افراد می‌تواند جذاب باشد.

  • سفر درمانی

یکی دیگر از انواع سفر که از دیرباز انجام می‌شد اما چند سالی است که محبوبیت بیشتری پیدا کرده، سفر درمانی یا گردشگری سلامت است. افراد مختلف به منظور دریافت خدمات درمانی برای درمان بیماری‌ها یا بازیابی سلامت خود، راهی شهرها و مقصدهای مختلف می‌شوند. اما باید بدانید که این نوع از سفر تنها به سفر برای بستری شدن در بیمارستان و انجام عمل جراحی محدود نمی‌شود.
از دیرباز ثروتمندان و اشراف برای استفاده از چشمه‌های آب گرم معدنی سفر می‌کرده‌اند و هنوز نیز این نوع از سفرها طرفداران بسیاری دارد. شهر سرعین در استان اردبیل و یا بوداپست مجارستان، از مهمترین مقصدها برای این نوع از سفر درمانی به شمار می‌روند.

سفر ماجراجویانه
سفر ماجراجویانه
  • سفر ماجراجویانه

اما برخی از افراد نه برای کار و نه برای استراحت سفر می‌کنند، بلکه راهی سفر می‌شوند تا با تجربه هیجان و بالا بردن آدرنالین خون، سبک جدیدی از انواع سفر را رقم بزنند. سفر ماجراجویانه نوع خاصی از سفر است که اگرچه گاهی اوقات با سفر ورزشی اشتراک دارد، اما هدف اصلی آن انجام فعالیت‌های هیجان انگیز است. صخره‌نوردی، قایق‌سواری در رودهای خروشان (رفتینگ)، بانجی جامپینگ و حتی پیاده روی در جنگل‌های ناشناخته می‌تواند از جمله انواع سفر ماجراجویانه باشد. ما انجام این نوع از سفر را بدون آمادگی و تخصص پیشین و همچنین بیمه مسافرتی، به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم.

 

[sc name=”highlight” text=”اما برخی از افراد نه برای کار و نه برای استراحت سفر می‌کنند، بلکه راهی سفر می‌شوند تا با تجربه هیجان و بالا بردن آدرنالین خون، سبک جدیدی از انواع سفر را رقم بزنند” ]

 

  • سفر کاری

اما بعضی اوقات نیز شما نه برای تفریح و تماشای جاذبه‌های گردشگری، بلکه برای انجام امور کاری و حرفه‌ای راهی سفر می‌شوید. قرارهای کاری، شرکت در نمایشگاه‌های تجاری و … از جمله انواع سفر کاری به شمار می‌روند.

طبیعت‌گردی
طبیعت‌گردی
  • طبیعت‌گردی

پس از انقلاب صنعتی و گسترش زندگی شهری و ماشینی، افراد نیاز به رفتن به طبیعت برای تمدد اعصاب و لذت بردن از زیبایی‌ها را بیشتر احساس کردند. تقریبا از همان دوره بود که سفرهای طبیعت‌گردی نیز به یکی از انواع سفر تبدیل شدند و طرفداران آن روز به روز افزایش یافتند. سفر به کوه، جنگل، دریا و کویر از جمله سفرهای طبیعت‌گردی هستند که حتما همه ما آن را تجربه کرده‌ایم.

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.