معرفی انواع هواپیمای مسافربری در ایران

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


معرفی انواع هواپیمای مسافربری در ایران

معرفی انواع هواپیمای مسافربری در ایران

سفرهای هوایی به دلیل راحتی و سرعت بالای خود، محبوبیت بسیار زیادی بین مسافران و گردشگران دارد و یکی از پرطرفدارترین وسایل حمل و نقل به شمار می‌‎رود. اگر شما نیز به دنبال خرید بلیط هواپیما داخلی هستید تا به مقصد خود سفر کنید، بد نیست با انواع هواپیمای مسافربری در ایران آشنا شوید.
هر کدام از انواع هواپیما ویژگی‌های خاصی دارد که باعث می‌شود کیفیت سفر شما تفاوت داشته باشد. بنابراین در این مقاله قصد داریم با معرفی انواع هواپیمای مسافربری در ایران، شما را در خرید بلیط خود راهنمایی کنیم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

[lwptoc]

لیست هواپیماهای مسافربری در ایران

هواپیماهای شرکت ایرباس
هواپیماهای شرکت ایرباس

هواپیماهای شرکت ایرباس (Airbus)

  • هواپیمای ایرباس A300

هواپیمای ایرباس A300 از بزرگترین انواع هواپیمای مسافربری ایران است که با 247 مسافر، توسط شرکت‌های هواپیمایی ماهان، ایران ایر، ایران ایر تور و قشم ایر استفاده می‌شود. تولید این هواپیما از سال 1971 میلادی آغاز شده و تا سال 2007 ادامه یافت. این هواپیما با داشتن دو موتور جت و ظرفیت بالا، یکی از بهترین گزینه‌ها برای پروازهای طولانی خارجی است.

  • هواپیمای ایرباس A310

یکی از پرکاربردترین انواع هواپیمای مسافربری در ایران، هواپیمای ایرباس A310 است. این هواپیمای پهن پیکر در سال 1983 میلادی وارد بازار شد و از آن سال، به یکی از موفق‌ترین هواپیماهای مسافربری تبدیل شد. این هواپیما با ظرفیت 220 مسافر، برای مسافت‌های متوسط تا بلند بسیار مناسب است. اگرچه تولید این هواپیما از سال 1998 میلادی متوقف شده است، اما هنوز یکی از بهترین هواپیماهای مسافربری در ایران است.

 

[sc name=”highlight” text=”هواپیمای ایرباس A300 از بزرگترین انواع هواپیمای مسافربری ایران است که با 247 مسافر، توسط شرکت‌های هواپیمایی ماهان، ایران ایر، ایران ایر تور و قشم ایر استفاده می‌شود” ]

 

  • هواپیمای ایرباس A320

یکی دیگر از انواع هواپیمای مسافربری در ایران، هواپیمای A320 شرکت هواپیماسازی ایرباس است. این هواپیمای از سال 1986 میلادی تا کنون در حال تولید و ارائه خدمات به ایرلاین‌هاست و کشورهای متعددی از آن استفاده می‌کنند. این هواپیما با 150 نفر ظرفیت، یکی از باکیفیت‌ترین هواپیماهای جهان بوده و رکورد فروش بوئینگ 737 را نیز شکسته است. ایران ایر، معراج، کیش ‌ایر، ایران ایر تور، قشم ‌ایر، آسمان و شرکت هواپیمایی آتا از جمله شرکت‌های هواپیمایی ایرانی هستند که از این هواپیما استفاده می‌کنند.

  • هواپیمای ایرباس A330

هواپیمای ایرباس A330 یکی از جدیدترین هواپیماهای مسافربری در ایران است که تولید آن از سال 1992 آغاز شده و هنوز نیز ادامه دارد. این هواپیمای موفق ظرفیت پذیرش 277 مسافر را دارد و می‌تواند تا 11750 کیلومتر مسیر را طی کند. در حال حاضر شرکت هواپیمایی ایران ایر از این هواپیمای تولیدی شرکت ایرباس در ناوگان خود استفاده می‌کند.

هواپیماهای شرکت بوئینگ
هواپیماهای شرکت بوئینگ

هواپیماهای شرکت بوئینگ (Boeing)

 

  • خانواده بوئینگ 747

اولین هواپیمای بوئنیگی که قصد داریم در معرفی انواع هواپیمای مسافربری ایران به شما معرفی کنیم، خانواده هواپیماهای بوئینگ 747 است. بوئینگ 747 یک هواپیمای بزرگ پهن پیکر برای مسافت‌های طولانی است که از سال 1968 میلادی تا حال، تولید آن ادامه دارد. همین بازه طولانی تولید نشان از موفقیت و اهمیت این هواپیما در ناوگان‌های هواپیمایی ایرلاین‌های مختلف است. در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی ایران ایر و ماهان از انواع مختلف این هواپیما در ناوگان خود استفاده می‌کنند.

  • بوئینگ ۷۳۷

هواپیمای بوئینگ 737 یک هواپیمای با عرض کم است که از سال 1966 وارد بازار شده و تولید آن همچنان هم ادامه دارد. این هواپیما یکی از محبوبترین هواپیماهای جهان است که کیفیت بسیار بالایی دارد و در ابعاد مختلفی با ظرفیت 85 تا 215 مسافر تولید شده است. باورکردنی نیست اگر بدانید که تا انتهای سال 2019، بیش از 10 هزار نوع از این هواپیما تولید شده و هم اکنون در حال پرواز در سرتاسر جهان هستند. شرکت‌های هواپیمایی ایران ایر، آسمان، تابان و کیش ایر از جمله استفاده کنندگان این هواپیما در ایران بوده‌اند.

هواپیماهای شرکت مک‌دانل داگلاس
هواپیماهای شرکت مک‌دانل داگلاس

هواپیماهای شرکت مک‌دانل داگلاس (McDonnell Douglas)

شرکت ساخت هواپیمای مک‌دانل داگلاس یکی دیگر از تولید کنندگان معتبر صنایع هوا و فضا است که در سال 1967 از ادغام دو شرکت McDonnell Aircraft و Douglas Aircraft Company بوجود آمد و در سال 1997، توسط شرکت بوئینگ خریداری شد. سری هواپیماهای MD-80 از جمله موفق‌ترین هواپیماهای مسافربری این شرکت هستند که چند نوع از آن نیز در زمره انواع هواپیمای مسافربری ایران فعالیت دارند و یکی از بیشترین تعداد هواپیماهای مسافربری در ایران را به خود اختصاص می‌دهند.
در حال حاضر شرکت‌های ایران ایر، ایران ایر تور، کیش ایر، تابان و زاگرس از انواع MD-82، MD-83 و MD88 این شرکت ساخت و تولید هواپیما استفاده می‌کنند.

هواپیمای فوکر 100
هواپیمای فوکر 100
  • هواپیمای فوکر 100 (Fokker 100)

فوکر یک شرکت تولید هواپیما است که از سال 1912 میلادی شروع به کار کرده است و امروزه در کشور هلند به فعالیت خود ادامه می‌دهد. هواپیمای فوکر 100 یکی از معروف‌ترین تولیدات این شرکت است که بین سال‌های 1986 تا 1997 میلادی، 283 فروند از آن تولید شده است. این هواپیما که می‌تواند از 85 تا 109 مسافر را در خود جای دهد، از جمله انواع هواپیماهای فعال در ایران است و هم اکنون شرکت‌های ایران ایر، آسمان، کیش ایر و قشم ایر از آن استفاده می‌کنند.

هواپیمای ATR72
هواپیمای ATR72
  • هواپیمای ATR72

هواپیمای ATR72 از جمله کوچکترین هواپیماهای مسافربری در ایران است که می‌تواند بین 72 تا 78 مسافر را در خود جای دهد. این هواپیما از سال 1988 میلادی توسط شرکت ایتالیایی فرانسویATR تولید می‌شود و در حال حاضر بیش از 1000 فروند از آن در حال پرواز هستند. این هواپیما برخلاف هواپیماهایی که تا پیش از این معرفی کردیم، به موتور جت مجهز نیست و دو موتور ملخی دارد. در حال حاضر ایران ایر و آسمان از مهمترین شرکت‌هایی هستند که از این هواپیما در ناوگان خود استفاده می‌کنند.

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.