میدان دام آمستردام، مشهورترین میدان هلند

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


میدان دام آمستردام، مشهورترین میدان هلند

میدان دام آمستردام، مشهورترین میدان هلند

اگرچه آمستردام را بیشتر به داشتن کانال‌های آب می‌شناسند اما یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری پایتخت هلند، میدان دام آمستردام است. میدان دام یا دَم (Dam Square) معروف‌ترین میدان آمستردام است که می‌توان گفت شهر آمستردام پیرامون آن شکل گرفته است.
امکان ندارد کسی با تور آمستردام به این شهر سفر کند و قصد داشته باشد از جاهای دیدنی آمستردام بازدید کند، اما سری به میدان دام امستردام نزند.
اگر شما نیز تا انتهای این مقاله از وبلاگ ققنوس با ما همراه باشید، با میدان دام در آمستردام آشنا خواهید شد.

[lwptoc]

تاریخچه میدان دام آمستردام
تاریخچه میدان دام آمستردام

تاریخچه میدان دام آمستردام

پیش از اینکه درباره تاریخچه میدان دام در آمستردام حرفی بزنیم، باید کمی از تاریخچه خود شهر آمستردام صحبت کنیم. حدود سال 1270 میلادی، اهالی روستاهایی که در نزدیکی رود آمستل (Amstel River) سکونت داشتند، یک سد بر روی این رود ساختند. این سد که اولین بار ارتباط بین ساکنین دو طرف رود آمستل را ممکن می‌ساخت، باعث شد تا شهر جدیدی در این نقطه شکل بگیرد. با ترکیب دو نام آمستل و دام (به معنی سد)، نام آمستردام بر روی این شهر گذاشته شد.
اما بخش غربی این سد کمی عریض‌تر از حد معمول ساخته شد تا به عنوان میدان شهر نیز استفاده شود و به همین دلیل، نام این میدان را نیز دام یا دَم گذاشتند. بدین ترتیب میدان دام به عنوان هسته مرکزی شهر انتخاب شد و شهر آمستردام کم کم اطراف آن شکل گرفت.
در ابتدا کشتی‌های تجاری و قایق‌های ماهیگیری تا نزدیکی سد می‌آمدند تا بار خود را خالی کنند یا بارگیری کنند. کم کم در بخش غربی میدان دام آمستردام یک بازار بزرگ به وجود آمد که این محصولات و به ویژه ماهی‌ها را در آن به فروش می‌رساندند.
همچنین در سال‌های بعدی و تاسیس تالار شهر آمستردام (قصر سلطنتی آمستردام)، میدان دام آمستردام علاوه بر یک مرکز تجاری به مرکز اداری نیز تبدیل شد. در سال‌های بعد هلند توسط ارتش فرانسه اشغال شد و لویی ناپلئون (برادر ناپلئون بناپارت) با تغییر کاربری تالار شهر به کاخ سلطنتی، در آن تاجگذاری کرد. بدین ترتیب میدان معروف آمستردام جایگاهی با اهمیت‌تر پیدا کرد و به میدان معروف هلند بدل شد.
در قرن نوزدهم، تغییراتی در کانال‌های آبی آمستردام ایجاد شد و کانال Damrak که بخشی از رود آمستل و در کنار سد آمستردام بود را پر کردند. بدین ترتیب، خیابان Damrak بوجود آمد و میدان دام آمستردام که حالا از تمام جهات با زمین محاصره شده بود، گسترش یافت. از این تاریخ، میدان دام آمستردام به شکل امروزی خود درآمد تا یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری آمستردام و هلند شکل بگیرد. در ادامه عکس میدان امستردام در گذشته را مشاهده خواهید کرد تا با شکل پیشین آن آشنا شوید.

تصویر میدان دام آمستردام در گذشته
تصویر میدان دام آمستردام در گذشته

اما تاریخ هلند با تاریخ میدان دام آمستردام گره خورده است و این میدان شاهد وقایع مختلفی بوده است. یکی از این اتفاقات غم انگیز، به سال 1945 و پایان جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد. روز هفتم ماه می و دو روز پس از تسلیم ارتش آلمان نازی، اهالی آمستردام در میدان شهر جمع شده و در حال جشن و شادی بودند. تعدادی از افسران نیروی دریایی ارتش آلمان که از این اتفاق خشمگین شده بودند، مردم را با مسلسل به رگبار بستند. در این حادثه بین 22 تا 33 نفر کشته و 120 نفر به طور شدید مجروح شدند.
همچنین در سال 1980 میلادی و دقیقا مصادف با تاجگذاری ملکه بئاتریکس (Queen Beatrix)، میدان دام آمستردام محل تظاهرات معترضان هلندی بود. این تظاهرات بزرگترین تظاهرات تاریخ هلند پس از جنگ جهانی دوم بود.

جاذبه‌های گردشگری اطراف میدان دام آمستردام
جاذبه‌های گردشگری اطراف میدان دام آمستردام

جاذبه‌های گردشگری اطراف میدان دام آمستردام

بدون شک میدان دام آمستردام به نوبه خود یک جاذبه گردشگری شگفت انگیز است. خیل شهروندان و گردشگران مختلفی که در این میدان حضور دارند و در حال تردد هستند باعث شده تا میدان دام محلی جذاب برای گشت و گذار در تور آمستردام باشد. اما در اطراف این میدان نیز جاذبه‌های گردشگیر شفت انگیزی قرار گرفته است که هر یک می‌تواند ساعت‌ها شما را مشغول سازد. در ادامه با تعدادی از این جاذبه‌ها آشنا خواهیم شد.

 

[sc name=”highlight” text=”خیل شهروندان و گردشگران مختلفی که در این میدان حضور دارند و در حال تردد هستند باعث شده تا میدان دام محلی جذاب برای گشت و گذار در تور آمستردام باشد” ]

 

کاخ سلطنتی آمستردام
کاخ سلطنتی آمستردام
  • کاخ سلطنتی آمستردام:

کاخ سلطنتی آمستردام را می‌توان از مهمترین جاذبه‌های گردشگری و شاخص‌ترین بنای تاریخی هلند دانست. این ساختمان ابتدا به عنوان تالار شهر آمستردام ساخته شد اما آنگونه که پیشتر گفتیم، بعدها به کاخ سلطنتی تبدیل شد. قصر سلطنتی آمستردام امروزه یکی از سه قصر سلطنتی هلند است اما پادشاه و خاندان سلطنتی در آن سکونت ندارند و تنها برای مراسم‌های رسمی از آن استفاده می‌کنند. بدین ترتیب شما در اکثر روزهای سال می‌توانید از آن بازدید کنید. این ساختمان در غرب میدان دام آمستردام واقع شده است.

کلیسای جدید
کلیسای جدید
  • کلیسای جدید (Nieuwe Kerk):

کلیسای جدید آمستردام  کلیسایی است که در قرن 15 میلادی در گوشه شمال غربی میدان دام و کنار ساختمان قصر سلطنتی ساخته شده است. این کلیسا به مذهب پروتستان تعلق دارد اما امروزه دیگر از آن به عنوان یک کلیسا استفاده نمی‌شود. این ساختمان امروزه به یک مرکز فرهنگی تبدیل شده که در آن گالری و موزه وجود دارد. البته بر اساس قانون اساسی هلند، بخشی از مراسم تاجگذاری هلند باید در این کلیسا انجام شود.

موزه مادام توسو
موزه مادام توسو
  • موزه مادام توسو (Madame Tussauds):

مادام توسو  نام آشنایی برای گردشگران بین‌المللی است. این مجموعه، زنجیره‌ای از موزه‌ها است که مجسمه‌های مومی از چهره‌ها و شخصیت‌های مطرح را به نمایش می‌گذارند. اولین شعبه این موزه در سال 1835 میلادی و در لندن افتتاح شد و شعبه آمستردام، اولین شعبه این موزه خارج از انگلستان بود. این ساختمان در جنوب میدان واقع شده و مجسمه چهره‌هایی چون پادشاه و ملکه هلند، هنرپیشگان سینما، ورزشکاران و … را به نمایش گذاشته است.

یادمان ملی آمستردام
یادمان ملی آمستردام
  • یادمان ملی آمستردام:

در بخش شرقی میدان دام آمستردام، یک ستون سنگی 22 متری قرار گرفته که از مهمترین یادمان‌های ملی کشور هلند به شمار می‌رود. این ستون سنگی و مجسمه‌های آن در سال 1956 میلادی افتتاح شده و یادبودی است برای آن دسته از شهروندان و نظامیان هلندی که در جنگ جهانی دوم کشته شده‌اند. هر سال روز 4 ماه می، مراسمی ویژه در این مکان برگزار می‌شود.

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.