می‌دانید خلخال کجاست؟

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


می‌دانید خلخال کجاست؟

می‌دانید خلخال کجاست؟

شهرستان خلخال از توابع استان اردبیل است که بر اساس شواهد تاریخی قدمتی بیش از ۲۰۰۰ سال دارد. خلخال از لحاظ موقعیت جغرافیایی اولین شهر استان اردبیل در شرق و مجاورت استان گیلان است،‌ شهرستان کوثر را در شمال خود می‌بیند و از غرب و جنوب به ترتیب با میانه و طارم همسایه است. پیش از اینکه نام خلخال به طور مشخص بر این شهرستان گذاشته شود به منطقه‌ی وسیع‌تری از آذربایجان اشاره داشته است که شامل شهرستان‌های طارم، بخشی از میانه، هیر، اردبیل و غیره نیز می‌شده است.
نام خلخال پس از انقلاب اسلامی برای منطقه‌ی کنونی برگزیده شد. جمعیت شهرستان خلخال مطابق با آخرین سرشماری رسمی در سال ۱۳۹۵ اندکی بیش از ۳۹ هزار نفر گزارش شده است. از آنجاییکه شهرستان خلخال یکی از مناطق طبیعی بکر ایران به شمار می‌آید و پتانسیل‌های آن نسبت به بسیاری از شهر‌های دیگر نادیده گرفته شده است، بر آن شدیم تا این پتانسیل‌های طبیعی و فرهنگی را به شما معرفی کنیم. برای اینکه اطلاعات بیشتری از این شهر زیبا و با سابقه ی‌ تاریخی به دست بیاورید و با جاهای دیدنی خلخال و سوغات خلخال آشنا شوید، از شما دعوت می‌کنیم با ما در این مقاله‌ی کوتاه همراه شوید. سرفصل‌های عنوان‌شده در این مقاله عبارت‌اند از:

• دانستنی‌های عمومی درباره‌ی خلخال
• جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی خلخال
• سوغات خلخال چیست
• فرهنگ بومی خلخال

[ps2id id=’1′ target=”/]

دانستنی‌های عمومی درباره‌ی خلخال

خلخال از لحاظ آب و هوا، تابستان‌هایی معتدل و در مواردی گرم و زمستان‌هایی سرد دارد. از آنجاییکه این منطقه از شرق و جنوب به رشته‌کوه‌های تالش محدود شده است و به‌تدریج از ارتفاع شهرستان در نقاط شمالی و غربی کاسته می‌شود، باعث می‌شود که اقلیم آن متفاوت و متغیر باشد. رود قزل‌اوزن و برخی انشعابات آن از این شهر گذر می‌کنند و چشمه‌های آب گرم معدنی زیادی نیز در خلخال می‌جوشد که از خواص درمانی بالایی برخوردارند و هرساله بازدیدکنندگان زیادی دارند.

؟خلخال در کدام استان قرار دارد
شهر خلخال بعد از اردبیل بزرگ‌ترین شهر استان اردبیل است و طبیعتاً زبان آن‌ها آذری است. بخش قابل‌توجهی از مردم شهر خلخال به کشاورزی، باغداری، دامداری، پرورش زنبور و غیره اشتغال دارند و محصولاتی نظیر گندم و جو، برنج، انواع میوه، گردو، حبوبات و غیره با کیفیتی عالی و به‌وفور در این شهر یافت می‌شوند. برای استفاده از این محصولات نیاز نیست به مراکز خرید شهری سر بزنید، همین‌که در جاده‌های بین‌راهی عبور کنید، دست‌فروشان محلی کنار جاده انواع محصولات باکیفیت را با قیمتی ارزان در اختیار شما قرار خواهند داد.

[ps2id id=’2′ target=”/]

جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی خلخال

یکی دیگر از مواردی که برای سفر به خلخال باید بدانیم، این است که جاهای دیدنی شهر خلخال کجاست؟ در ادامه تعدادی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری خلخال را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

 جاده‌ی خلخال اسالم: جاده‌ی خلخال اسالم نام و تصویری آشنا برای علاقه‌مندان به سفر ایران‌زمین دارد. این‌ جاده رؤیایی و پرپیچ‌وخم که در جنگل‌های انبوه و کوه‌های سترگ ارتفاعات تالش برآمده است تجربه‌ای ماندگار از سفر در جاده‌ را برای مسافران رقم خواهد زد. به‌غیر از زیبایی‌های منحصر به خود جاده، طبیعت اطراف مسیر خلخال اسالم نیز برای مسافرانی که کمی ماجراجوتر هستند مناظر بکر و منحصر به فردی ارائه می دهد.

[sc name=”Highlight” text=”جاده‌ی خلخال اسالم نام و تصویری آشنا برای علاقه‌مندان به سفر است که با مناظر بکر و منحصربه فردش در جنگل‌های انبوه و کوه‌های سترگ ارتفاعات تالش واقع شده است.” ]

جاها‌ی دیدنی خلخال
جاها‌ی دیدنی خلخال

 دریاچه‌ی نئور: این دریاچه یکی از جاهای دیدنی خلخال و حومه‌ی آن محسوب می‌شود که در روستای عباس‌آباد واقع شده است. این مکان محافظت‌شده دریاچه‌ای بسیار زیبا و رؤیایی است که در میان کوه‌های ستبر حاشیه تالش قرارگرفته و پذیرای انواع گونه‌های آبی و جانوری منطقه نیز است. از آنجاییکه جاده‌ تا این دریاچه آسفالت شده است توصیه می‌کنیم حتماً به این مکان سر بزنید و از زیبایی‌های بدیع آن بهره ببرید.
 ییلاقات اطراف خلخال: در اطراف شهرستان خلخال ییلاقات زیادی وجود دارد که هرکدام در نوع خود ویژگی‌های خاص و دلپذیری دارند که برای هر گردشگری وسوسه کننده است، به همین علت تورهای متعددی از قبیل گردشگران تورهای داخلی و تور اینکامینگ به این منطقه سفر می‌کنند. برای مثال ییلاق دشته و یا روستاهای برندق، کزج و غیره هرکدام از جاهای دیدنی خلخال و از مناطق بکر طبیعی محسوب می‌شوند که زیبایی‌های زیادی برای ارائه کردن دارند. در این مناطق می‌توانید آبشار‌های زیبا و بکر، معماری‌های سنتی و چشمگیر، رودخانه‌های پر آب، بناهای تاریخی باستانی و غیره را مشاهده کنید. با جستجوی عبارت عکس شهر خلخال در گوگل می‌توانید تصاویر زیبای مناطق گردشگری و سوغات خلخال را مشاهده نمایید.

[irp posts=”2397″ name=”اردبیل را بهتر بشناسید”]
 حمام تاریخی نصر: حمام نصر از جمله‌ بناهای مربوط به دوره‌ی قاجار است که در خیابان غازیلر خلخال واقع شده است. خوشبختانه این اثر در سال ۱۳۸۲ در لیست آثار ملی ایران ثبت شده و تحت حفاظت قرار دارد. در قسمت‌های مختلف این حمام از نقاشی‌ها و گچ کاری‌های زیبایی استفاده شده که آن را بسیار دیدنی کرده است.
از دیگر بناهای تاریخی که از جاهای دیدنی خلخال به‌حساب می‌آیند نیز می‌توان به قلعه‌ی خشتی گیلوان در روستای گیلوان، گورستان تاریخی شمس‌آباد با قدمتی بیش از ۱۳۰۰ سال، پل تاریخی پردیس مربوط به دوران صفویه و غیره اشاره کرد.

[ps2id id=’3′ target=”/]

سوغات خلخال چیست

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد بخش قابل‌توجهی از جمعیت شهرستان خلخال به دلیل روستانشینی به کارهایی همچون کشاورزی، دامداری، باغداری، پرورش زنبورعسل و غیره مشغول هستند. این مسئله باعث شده است که سوغات خلخال نیز محصولاتی مانند فرآورده‌های دامی شیر، سرشیر، پنیر، کره‌ی محلی، میوه‌های تازه نظیر گلابی، انگور، سیب، و از همه مهمتر عسل طبیعی باشد. عسل به‌عنوان اصلی‌ترین سوغات خلخال شناخته می‌شود و در سراسر کشور طرفداران زیادی دارد.

سوغات خلخال
سوغات خلخال

از دیگر سوغات خلخال که بسیار مورد توجه است اما پیدا کردنش به همان میزان دشوار، می‌توان از نان‌ها و شیرینی‌های روغنی مانند تل¬تل و چای چورگی نام برد که عمدتاً در مناطق روستایی و توسط مردم بومی منطقه طبخ می‌شود.

[ps2id id=’4′ target=”/]

فرهنگ بومی خلخال

فرهنگ بومی خلخال به‌شدت متأثر از فرهنگ و آداب و رسوم آذری مناطق ترک‌نشین ایران است. عمده‌ترین گروه‌های غیر آذری که در خلخال ساکن هستند تات‌ها و کرمانج‌ها هستند. بخش دیگری از فرهنگ بومی خلخال و سوغات خلخال در هنر‌های دستی این شهر و روستاهای توابع آن مشهود است. به دلیل رواج دامداری و استفاده از پشم حیوانات در نخ‌ریسی و همچنین نوغانداری، بافتن شال و جاجیم‌های ابریشمی، گلیم و لباس‌های پشمی و کرکی و از همه مهم‌تر و نفیس‌تر مسند رواج دارد.

خلخال شهر بی‌پیرایه و در عین حال رؤیایی‌ است. در این شهر شاید خبری از مجتمع‌های خرید بزرگ و بی‌سروته، تفریحات گران و عجیب و غریب، رستوران‌های گران و کافه‌های مدرن خبری نباشد اما تا دلتان بخواهد نماد‌های فرهنگ بومی خلخال، طبیعت کم‌نظیر آن، تنوع سوغات خلخال و آرامش طبیعت آن شما را مسحور خواهد کرد. اگر به دنبال سفری ارزان، لذت‌بخش و آرامش‌دهنده هستید حتماً به شهر خلخال و روستاهای اطراف آن سفر کنید.

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.