چرا باید به تایلند سفر کنیم؟

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


چرا باید به تایلند سفر کنیم؟

چرا باید به تایلند سفر کنیم؟

کشور تایلند در مرکز سرزمین اصلی جنوب شرقی آسیا قرار دارد. با نگاه به نقشه تایلند می‌بینید که این کشور کاملاً در منطقه‌ی گرمسیری قرار دارد، اما دارای اکوسیستم متنوعی است که شامل مناطق تپه‌ای جنگلی در شمال، زمین‌های حاصلخیز برنج در دشت‌های مرکزی، فلات پهناور شمال شرقی و ساحل ناهموار حاشیه‌ی شبه‌جزیره‌ی باریک جنوبی است.
کشور تایلند مکانی محبوب برای مسافرت، گردش و تفریح است و شاید معروف‌ترین منطقه‌ی تایلند پاتایا باشد که افراد زیادی برای تفریح به آن سفر می‌کنند. البته یکی دیگر از مناطق دیدنی تایلند پوکت است که نباید از دیدن آن غافل شد. اگر قصد سفر به تایلند را دارید یا می‌خواهید سفرنامه تایلند بنویسید، حتماً به این جاهای دیدنی توجه کنید. در ادامه مطلب به بررسی بیشتر این کشور زیبا می‌پردازیم، پس برای دانستن نکات بیشتر درباره تایلند، با ما همراه باشید.

[lwptoc]

تاریخچه

اولین چیزی که درباره تایلند باید بدانید این است که این کشور تا اواسط قرن ۲۰، صرفاً یک کشور متکی به کشاورزی بود اما از دهه‌ی ۶۰ میلادی تعداد افرادی که به بانکوک، پایتخت تایلند، و شهرهای دیگر مهاجرت کردند افزایش یافت. البته بانکوک همچنان بزرگ‌ترین منطقه‌ی شهری در کشور تایلند است، اما شهرهای بزرگ‌ دیگری هم مانند چیانگ مای در شمال نقشه‌ تایلند، ناکهون راتچاسیما (خورات)، خون کائن و اودون تأنی در شمال شرقی نقشه تایلند، پاتایا در جنوب شرقی نقشه تایلند و هاتیا در جنوب نقشه تایلند قرار دارند.
یکی دیگر از نکات مهم درباره تایلند این است که تا سال ۱۹۳۹ به نام سیام خوانده می‌شد و هرگز تحت سلطه‌ی اروپا درنیامد. سیام مستقل توسط یک سلطنت مطلقه حکومت می‌شد تا اینکه در سال ۱۹۳۲ یک انقلاب رخ داد. از آن زمان تایلند دارای سلطنت مشروطه شد و طبق قانون اساسی انتخابات پارلمان برگزار شد. هرچند، برای مدت زیادی (تقریباً سه دهه) این کشور به خاطر کودتای نظامی، توسط نیروهای نظامی کنترل می‌شد.

[sc name=”Highlight” text=”یک نکته مهم درباره تایلند این است که تا سال ۱۹۳۹ به نام سیام خوانده می‌شد و هرگز تحت سلطه‌ی اروپا درنیامد. سیام مستقل توسط یک سلطنت مطلقه حکومت می‌شد تا اینکه در سال ۱۹۳۲ یک انقلاب رخ داد.” ]

 

 

آب‌وهوا

مساحت خشکی تایلند تقریباً به اندازه‌ی اسپانیا یا فرانسه است و شامل دو منطقه‌ی جغرافیایی بزرگ است: یک بخش اصلی عظیم در شمال و شبه‌جزیره‌‌ای کوچک‌تر در جنوب. بدنه‌ی اصلی کشور توسط میانمار در غرب، لائوس در شمال و شرق، کامبوج در جنوب شرقی و خلیج تایلند در جنوب احاطه شده است. شبه‌جزیره‌ی تایلند از جنوب غربی کشور تا شبه‌جزیره‌ی مالزی ادامه دارد. میانمار هم در امتداد بخش غربی شبه‌جزیره تا کرا ایستموس ادامه دارد که بعد از آن تایلند کل شبه‌جزیره را تا رسیدن به مرز مالزی اشغال می‌کند. کشور تایلند دارای زمین‌های متنوعی است، از کوهستان‌های کم ارتفاع گرفته تا دشت‌های حاصلخیز کشت برنج و سواحل شنی. در سفرنامه تایلند، این کشور به پنج منطقه تقسیم می‌شود: کوهستان‌های شمال و غرب، فلات خورات در شمال شرقی، دامنه‌ی رود چائو پرایا در مرکز، گوشه‌ی دریایی ناحیه‌ی مرکزی در جنوب شرقی و شبه‌جزیره‌ی بلند و باریک در جنوب غربی.
بزرگ‌ترین عامل مؤثر روی آب و هوای تایلند، قرار گرفتن در منطقه‌‌ی گرمسیری جنوب شرق آسیا و ویژگی‌های جغرافیایی ویژه‌ای است که روی توزیع بارش این کشور تأثیر گذاشته است. در آغاز ماه می، هوای گرم و شرجی از جنوب غربی به سمت شمال می‌رود. میزان بارش در ماه سپتامبر به حداکثر می‌رسد. بین نوامبر تا فوریه، جهت وزش باد برعکس می‌شود و جریان هوای شمال شرقی با خود هوای خنک به همراه می‌آورد. در ماه آوریل و مارس هم آب و هوا گرم و خشک است و برای سفر به تایلند پیشنهاد نمی‌شود. در کل میانگین دمای هوای کشور در طول سال پایدار است و بین ۲۵ تا ۲۹ درجه‌ی سانتی‌گراد است. بیشترین اختلاف دما در شمال رخ می‌دهد که معمولاً در ماه دسامبر دچار سرما و یخبندان می‌شود.

[irp posts=”4323″ name=”ویتنام، مقصد شگفت انگیز جنوب شرقی آسیا”]

[irp posts=”2316″ name=”کره شمالی، حقایقی که نمی‌دانید”]

قومیت و زبان

گرچه بیشتر ساکنان تایلند از نوادگان افرادی هستند که به زبان‌های تای صحبت می‌کردند و از اواخر قرن ۱۳ در این منطقه غالب بوده‌اند، اما جمعیت تایلند شامل افراد غیر تای هم می‌شود. اعضای بزرگ‌ترین گروه اقلیت به لهجه‌ی مالزیایی صحبت می‌کنند. دیگر اقلیت‌های قابل‌توجه شامل افرادی هستند که به زبان‌های مون، خمر و زبان‌های مون-خمر دیگر خانواده‌ی استرا آسیایی صحبت می‌کنند. در مناطق غربی و شمالی تایلند افرادی هستند که به زبان‌هایی صحبت می‌کنند که متعلق به چندین خانواده‌ی زبانی دیگر هستند. تایلند خانه‌ی تعداد زیادی مهاجر و نوادگان آنها نیز هست که بیشتر اهل چین هستند، اما بعضی از آنها اهل جنوب آسیا هستند. بیشتر اعضای جوامع بومی و مهاجر تایلند با فرهنگ ملی تای شناخته می‌شوند و به زبان تای صحبت می‌کنند. از زبان انگلیسی هم برای مقاصد تجاری و اداری زیاد استفاده می‌شود.

 

مذهب

مذهب - تایلند
مذهب

اغلب مردم تایلند پیرو مذهب بودا هستند. مذهب بودا از طریق سریلانکا وارد تایلند شد و مردم میانمار، لائوس، کامبوج و بخش‌هایی از جنوب چین و جنوب ویتنام هم به این مذهب اعتقاد دارند. جامعه‌ی راهبان، مرکز این مذهب و سنت هستند. تقریباً هر منطقه در تایلند دارای یک معبد است که راهب‌ها در آنجا با ردای زرد خود زندگی و مراسم‌های مذهبی را اجرا می‌کنند.

 

اقتصاد

تا پیش از دهه‌ی ۶۰ میلادی، اقتصاد تایلند بر پایه‌ي تولید برنج و دیگر محصولات غذایی و کالاهای مصرفی داخلی و صادرات لاستیک، چوب ساج و قلع بود. دولت از کشاورزی به تولید منسوجات، کالاهای مصرفی و قطعات الکترونیکی برای صادرات روی آورد. تا دهه‌ی ۸۰ میلادی، تایلند در مسیر صنعتی شدن گام برمی‌داشت و حتی بحران اقتصادی اواخر قرن ۲۰ هم تنها باعث کند شدن رشد اقتصاد این کشور شد و آن را به صورت کامل متوقف نکرد.
در حال حاضر تایلند پس از اندونزی دومین اقتصاد بزرگ جنوب شرقی آسیا است. همچنین چهارمین کشور ثروتمند این منطقه نیز به شمار می‌رود. تایلند برای کشورهای همسایه، یعنی لائوس، کامبوج و میانمار هم نقش یک اهرم اقتصادی را ایفا می‌کند. بر اساس آخرین آمار میزان بیکاری در تایلند ۰.۸۴ درصد است و تولید ناخالص ملی این کشور در سال ۲۰۱۷، به میزان ۱.۲۳۶ میلیارد دلار بوده است.

 

سواحل و جزایر دیدنی تایلند

پوکت - تایلند
پوکت

تایلند دارای جزایر دیدنی بسیاری است که به خاطر آنها شهرت جهانی دارد. ازجمله معروف‌ترین آنها پوکت است. بزرگ‌ترین جزیره‌ی تایلند پوکت است که فرودگاه بین‌المللی، سواحل چشم‌نواز و امکانات تفریحی بسیار زیادی دارد که در آسیا بی‌نظیر هستند و حتی این جزیره در لیست ۱۰ جزیره‌ی برتر آسیا قرار دارد. ۳۰ درصد از جمعیت پوکت مسلمان هستند.
بهترین شهر ساحلی تایلند پاتایا است که در ساحل شرقی خلیج تایلند قرار دارد. این شهر حدود ۲.۲ کیلومتر مساحت دارد و در ۱۶۵ کیلومتری جنوب شرقی بانکوک واقع شده است. پاتایا از لحاظ آب و هوا شبیه بانکوک است و دارای زمستان‌های مطبوعی است و بهترین زمان برای سفر به تایلند و به این شهر ساحلی همین زمان است.

تایلند یکی از گردشگرپذیرترین کشورهای آسیا است که سالانه افراد زیادی از سرتاسر جهان برای سفر و تفریح راهی این کشور می‌شوند. این کشور علاوه بر حفظ یک سری از سنت‌های قدیمی خود، به خوبی با دنیای مدرن همگام شده است و چه از لحاظ فرهنگی، چه از لحاظ صنعتی پیشرفت قابل‌توجهی کرده است و یکی از سریع‌ترین کشورهای جهان در این زمینه بوده است. این کشور دارای آب و هوای نسبتاً گرمی است و بهترین زمان برای سفر به تایلند، همانطور که در انواع سفرنامه تایلند ذکر شده است، فصل زمستان است که هوا معتدل‌تر است. به غیر از بانکوک، معروف‌ترین مناطق تایلند پاتایا و پوکت هستند که اتفاقاً بزرگ‌ترین و بهترین جزیره تایلند پوکت است.

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.