کیش، نگین خلیج فارس را بهتر بشناسیم

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


کیش، نگین خلیج فارس را بهتر بشناسیم

جزیره کیش در جنوبی‌ترین منطقه کشور قرار دارد. یک جزیره بیضی‌شکل با مساحت ۹۱.۵ کیلومترمربع که سالانه بیش از یک میلیون گردشگر جذب می‌کند. این جزیره در بندر لنگه و در استان هرمزگان قرارگرفته است. موقعیت دقیق آن در ۱۲ کیلومتری کرانه شیبکوه است. اگر از فضاهای آرام و دور از شلوغی‌های شهر لذت می‌برید سفر به جزیره کیش بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. همین سکوت و آرامش موجب تمایز این مقصد گردشگری از سایر جاذبه‌های توریستی کشورمان شده است.

بهترین زمان برای سفر به جزیره کیش در فصول سرد سال است چراکه به راحتی می‌توان به گشت در جزیره پرداخت و گرمای هوا مشکل ساز نمی‌شود. هرچند سفر در فصل‌های گرم نیز به علت امکانات رفاهی که در تمام مراکز خرید و اماکن سرپوشیده وجود دارد مطلوب و در نوع خود فوق‌العاده است. برای سفر به هر مکان داشتن اطلاعات کافی در مورد آن یکی از الزامات اصلی است. شناخت جاذبه‌های توریستی، امکانات رفاهی، مشخصات هتل‌ها و بازارها، مکان‌های تفریحی و ورزشی و غیره به شما در داشتن یک سفر به‌یادماندنی کمک بسزایی می‌کند.
در این متن قصد داریم با توضیح مختصری در مورد تاریخچه، جاذبه‌های توریستی، اطلاعات اماکن و دیدنی‌های کیش، شما را در شناخت هر چه بیشتر کیش یاری کنیم. با ما همراه باشید. سرفصل¬های عنوان شده در این مقاله عبارت اند از:
• تاریخچه جزیره کیش
• دیدنی‌های کیش

[ps2id id=’1′ target=”/]

تاریخچه جزیره کیش

پیشینه مالکیت این جزیره توسط ایرانیان به دوره هخامنشیان بازمی‌گردد و تا دوران ساسانیان در قلمرو مرزهای ایران قرار داشته است. پس از حمله اعراب جزیره توسط امویان تسخیرشده و تا دوره حکومت آل‌بویه به ایران باز پس داده نشده است. در سال 249 هجری قمری خلیفه وقت ری تمام جزایر خلیج فارس را از اعراب پس گرفته و دوباره به خاک ایران ملحق می‌کند. در زمان سلطنت ترک‌های سلجوقی، کیش، بزرگ‌ترین مرکز تجاری خلیج فارس بوده است. حاکمان این جزیره در آن دوران قومی با نام قیاصره و از نوادگان شخصی به نام قیس بودند. به همین دلیل نام جزیره را «قیس» گذاشتند که درگذر زمان به کیش تغییر یافته است.
در زمان شاه عباس و پس از فتح دوباره جزیره توسط امام قلی خان (سپه‌سالار شاه عباس) و آزادسازی آن از سیطره پرتغالی‌ها، کیش رسماً به یکی از جزایر ایران تبدیل شد و به عنوان مرکز صید ماهی و تجارت مروارید رونق یافت. در سال 1349 محمدرضا شاه زیرساخت‌های پیشرفت صنعت توریسم را در جزیره کیش بنا نهاد و فرودگاه، هتل، نمایشگاه و غیره در آن ساخت. این جزیره‌ی زیبا در سال ۱۳۶۱ به عنوان نخستین منطقه آزاد اقتصادی کشور شناخته شد و تا به امروز از محل درآمدهای گردشگری رونق یافته و بر شهرت و محبوبیتش اضافه شده است.
ویژگی‌های طبیعی مانند سواحل زیبای مرجانی و آب‌های زلال یکی از عوامل مؤثر بر جذب گردشگر در این ناحیه هستند. بسیاری از جهانگردان و شاعران ازجمله ابن خرداد، ابن‌بطوطه و یاقوت حموی و سعدی، درباره کیش سفرنامه و توصیف نوشته‌اند. علت جلب نظر این افراد برای نوشتن و مدح جزیره، زیبایی‌های بی‌بدیل طبیعی آن و بافت متفاوت اکوسیستم گیاهی و جانوری منطقه هست که ذوق و قریحه هر بیننده‌ای را تحریک می‌کند.

[sc name=”Highlight” text=”جزیره کیش سالانه بیش از یک میلیون نفر گردشگر داخلی و خارجی را به خود جذب کرده و یکی از مقاصد تفریحی و گردشی مهم در جنوب کشور محسوب می شود.” ]

[ps2id id=’2′ target=”/]

دیدنی‌های کیش

جزیره کیش دارای جاذبه‌های طبیعی بسیاری است. این جاذبه‌ها ساحل زیبای مرجانی و آب زلال دریای کیش را نیز شامل می‌شود. همچنین بافت گیاهی جزیره در نوع خود منحصربه‌فرد است. باغ‌های نخل، درختان بومی و غیربومی نظیر کنار، لور، گز، کرت، کهور، چریش، لیموترش، نارگیل، درمان عقرب، اکالیپتوس، گل‌ابریشم، سمر و بسیاری از درختان تزئینی ازجمله گیاهانی هستند که در سراسر جزیره به چشم می‌خورند. علاوه بر جاذبه‌های طبیعی جزیره، مناطق باستانی برای گردشگران جالب توجه بوده و بازدید از آنها به تمام مسافران این جزیره توصیه می‌شود. شهر باستانی «حریره» یکی از این آثار است. قدمت این شهر به 800 سال می‌رسد و در سال‌های 367 تا 912 هجری قمری در اوج رونق خود بوده است.
قنات یا کاریز کیش یکی دیگر از جاذبه‌هایی است که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. کاریزها درگذشته برای هدایت آب‌های زیرزمینی استفاده می‌شدند. کاریز کیش 45 متر ارتفاع دارد و با طولی بیش از 15 کیلومتر تمام منطقه مسکونی در زمان حیات شهر حریره را پوشش می‌داده و منبعی برای تأمین آب مردم آن زمان بوده است.
کشتی یونانی با اینکه یک اثر باستانی نیست ولی گردشگران بسیاری را برای عکاسی و بازدید به خود جذب می‌کند. داستان به گل نشستن این سازه غول‌آسا همچنان در هاله‌ای از ابهام است و موجب رمزآلود شدن هرچه بیشتر آن می‌شود. این کشتی به‌نوعی تبدیل به نماد جزیره کیش شده و گرفتن عکس با پس‌زمینه کشتی در غروب دریا یکی از سرگرمی‌های ثابت گردشگران است.

دیدنی‌های کیش
دیدنی‌های کیش

دیدنی‌های کیش تنها منحصر به مکان‌های تاریخی و باستانی نیستند. تفریحگاه‌های جدیدی که برای گردشگران به وجود آمده‌اند این مقصد توریستی را خاص و منحصر به فرد کرده است. وجود این تفرجگاه‌های مدرن باعث شده تا کیش نه تنها برای گردشگران داخلی، بلکه برای گردشگران تور اینکامینگ نیز جذابیت دوچندانی داشته باشد. یکی از این محل‌ها پارک ساحلی سیمرغ است که در ضلع جنوب شرقی جزیره و در امتداد ساحل قرارگرفته که با به تصویر کشیدن منظره دریا از بازدیدکنندگان استقبال می‌کند.

پارک ساحلی مرجان ‌یکی دیگر از سواحل تفریحی جزیره کیش است که در مجاورت بازار مرجان قرار دارد و رفتن به آن محل به نوعی هم فال است و هم تماشا. تجربه خرید و پس از آن استراحت در پارک مرجان و لذت بردن از مناظر، یکی از کم‌نظیرترین خاطرات را در سفر شما رقم میزند. پارک ساحلی مرد ماهیگیر در کرانه شرقی جزیره واقع‌ شده و دارای درختان بزرگ و مناظر فوق‌العاده است. مجسمه مرد ماهیگیر نیز یکی دیگر از نمادهای جزیره کیش است.
علاوه بر پارک‌ها و مکان‌های تفریحی، چنانچه به ورزش و هیجان علاقه‌مند باشید می‌توانید از امکاناتی همچون شاتل و غواصی در دریای کیش لذت ببرید. پاراسل نیز یک ورزش جذاب و هیجان‌انگیز است که جزء محبوب‌ترین جاذبه‌های ورزشی کیش است.
دیدنی‌های کیش تنها به موارد ذکرشده فوق محدود نمی‌شوند. مشاهده فرهنگ و آداب و رسوم مردم بومی این منطقه که آنها را «کیشوند» می‌نامند در نوع خود تجربه‌ای بی‌نظیر است. غذاهای محلی که مخصوص جزیره هستند با شیوه پخت و ادویه‌های خاص بومی برای ذائقه گردشگران جدید بوده و تقریباً همه آنها را تست می‌کنند. «سمک مشوی» که نوعی ماهی سرخ‌شده است یکی از این غذاهاست. «مضروبه» و «مرگوگ یا مرقوق» هم دو نوع دیگر هستند که توصیه می‌کنیم تجربه خوردن آنها را از دست ندهید.
بومیان جزیره بسیار مهربان و خونگرم هستند و نژادشان دراویدی، نوردیک، سامی و سیاه‌پوست است. لباس محلی بانوان ملفع بوده و بطوطه یا برقع بر روی چهره می‌زنند. مردان نیز دشداشه و غنتره می‌پوشند. در کیش و در بین بومیان مذهب‌های گوناگونی وجود دارد و شغل عمده آنها صیادی است.

همان‌طور که توضیح داده شد دریای کیش و سایر جاذبه‌های گردشگری آن باعث شده که کیش به یکی از مقصدهای مهم گردشگری تبدیل شود. سفر به کیش برای ایرانیانی که به جاذبه‌های باستانی، طبیعی و تفریحی علاقه‌مند هستند، یک تجربه تمام عیار است. این نگین درخشان خلیج فارس همواره میزبان گردشگران زیادی در طول سال خواهد بود.

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.