آیا دلیل تفاوت قیمت بلیط هواپیما را می‌دانید؟

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


آیا دلیل تفاوت قیمت بلیط هواپیما را می‌دانید؟

آیا دلیل تفاوت قیمت بلیط هواپیما را می‌دانید؟

شاید برایتان پیش آمده باشد که هنگام خرید آنلاین بلیط هواپیما، متوجه تفاوت قیمت بلیط هواپیما در یک مسیر شده باشید. در نگاه اول شاید این تفاوت قیمت عجیب و غیرمنطقی به نظر برسد. اما اگر تا انتهای این مقاله از وبلاگ ققنوس با ما همراه باشید، علت تفاوت قیمت بلیط هواپیما را به طور کامل متوجه خواهید شد.

[lwptoc]

دلایل تفاوت قیمت بلیط هواپیما
دلایل تفاوت قیمت بلیط هواپیما

دلایل تفاوت قیمت بلیط هواپیما

پیش از شروع بحث و صحبت درباره این موضوع، باید خاطر نشان کرد که ما درباره علت تفاوت قیمت بلیط هواپیما در یک مسیر مشابه مانند تهران به مشهد یا تهران به پاریس صحبت می‌کنیم و قصد ما مقایسه قیمت بلیط دو مسیر مختلف نیست. چون منطقی است که قیمت بلیط مسیرهای پروازی مختلف با یکدیگر تفاوت داشته باشد. همچنین تفاوت قیمت بلیط هواپیما کودک و بزرگسال نیز یک امر منطقی و مشخص است که در این مقاله بدان نخواهیم پرداخت.

ایرلاین

یکی از اولین دلایل تفاوت قیمت بلیط هواپیما، ایرلاین برگزارکننده پرواز است. ممکن است در یک مسیر پروازی، چند ایرلاین مختلف پرواز داشته باشند و قیمت بلیط‌هایشان با یکدیگر تفاوت کند. علاوه بر سیاست‌های بازاریابی و رقابت در بازار، اصلی‌ترین دلیل تفاوت قیمت بلیط ایرلاین‌ها به کیفیت پرواز و همچنین شهرت این ایرلاین‌ها بازمی‌گردد. طبیعی است که ایرلاین‌های معتبر و شناخته شده، هزینه بیشتری برای پروازها خود دریافت کنند. همچنین برخی ایرلاین‌ها نیز عمده فعالیت خود را در برگزاری پروازهای ارزان متمرکز کرده‌اند.

نوع هواپیما
نوع هواپیما

نوع هواپیما

دیگر دلیلی که باعث تفاوت قیمت بلیط هواپیما می‌شود، نوع هواپیمایی است که برای این پرواز در نظر گرفته شده است. هر چقدر هواپیمای شما جدیدتر و مدرن‌تر باشد، مسلما قیمت بلیط این پرواز بالاتر خواهد بود زیرا قیمت این هواپیما بالاتر بوده و ایرلاین باید بتواند هزینه خریداری این هواپیما را جبران کند. البته با یک هواپیمای نو و مدرن، شما نیز راحتی و اطمینان بیشتری را تجربه خواهید کرد.

زمان پرواز

دیگر موضوعی که می‌تواند باعث تفاوت قیمت بلیط هواپیما شود، روز و ساعت پرواز است. این یک سیاست قیمتگذاری پذیرفته شده است که هنگامی که تقاضا برای محصولی افزایش می‌یابد، قیمت آن نیز بالا برود و بالعکس. در نتیجه در زمان‌هایی که پیشبینی می‌شود متقاضیان زیادی برای یک پرواز وجود داشته باشد، ایرلاین نیز قیمت بلیط خود را افزایش می‌دهد. به عنوان مثال برای مقصدهای تفریحی، آخر هفته‌ها روزهای شلوغتری است و قیمت بلیط بیشتر خواهد بود. اما برعکس برخی از شهرها به عنوان مقصد کاری و تجاری در نظر گرفته می‌شود و در زمان تعطیلات، تقاضا برای سفر به آنها کاهش می‌یابد.

کلاس پروازی
کلاس پروازی

کلاس پروازی

اما یکی از مهمترین دلایل تفاوت قیمت بلیط هواپیما، کلاس پروازی بلیط شماست. کلاس پروازی در واقع راهی است که ایرلاین‌ها صندلی‌های پرواز خود را بر اساس خدمات ارائه شده تقسیم می‌کنند. به طور کلی هر هواپیما به سه کلاس پروازی اکونومی، بیزینس و فرست کلاس تقسیم می‌شوند و در هر کدام، خدمات متفاوتی به مسافران ارائه می‌شود. کلاس اکونومی ارزانترین و فرست کلاس گرانترین انواع بلیط هواپیما هستند. بد نیست بدانید که قیمت بلیط فرست کلاس معمولا چیزی در حدود 10 برابر قیمت بلیط اکونومی است.

 

[sc name=”highlight” text=”یکی از مهمترین دلایل تفاوت قیمت بلیط هواپیما، کلاس پروازی بلیط شماست” ]

 

کلاس نرخی پرواز

اما ممکن است که شما در طول پرواز مشغول صحبت با مسافر کناری خود شوید و بفهمید که قیمت بلیط شما با هم متفاوت است. مسلما این تفاوت قیمت بلیط هواپیما نه ناشی از تفاوت ایرلاین و هواپیماست و نه به کلاس پروازی ارتباطی دارد. پس دلیل آن چیست؟
علت تفاوت قیمت بلیط هواپیما در یک پرواز و یک کلاس پروازی مشترک، به کلاس نرخی پرواز مربوط است. کلاس نرخی نوعی از سیاست قیمتگذاری ایرلاین‌ها است که با تغییر در برخی از موارد، قیمت بلیط هواپیما را تغییر می‌دهد.
به عنوان مثال ممکن است ایرلاین تعدادی از بلیط‌ها را با قیمت کمتری بفروشد، اما جریمه سنگین‌تری برای کنسلی در نظر بگیرد و هزینه کمتری به شما استرداد کند. یا اینکه قیمت بلیط را در کلاس نرخی پایینتر قرار دهد، اما به میزان حجم بار مجاز مسافر را نیز کاهش دهد. علاوه بر این ممکن است برای هر بازه زمانی، کلاس‌های نرخی متفاوتی در نظر بگیرد و در صورتیکه بلیط خود را زودتر خریداری کنید، قیمت آن پایینتر باشد.

پرواز سیستمی و چارتری

تمام دلایلی که تا اینجا برای تفاوت و نوسانات قیمت بلیط هواپیما گفتیم، مربوط به پرواز سیستمی بود. اگر مقاله انواع بلیط‌های هواپیمای وبلاگ ققنوس را خوانده باشید، باید بدانید که به طور کلی دو نوع بلیط هواپیما وجود دارد؛ یک نوع بلیط برنامه‌ریزی شده یا سیستمی و دیگری بلیط چارتری. بلیط چارتری نوعی از بلیط هواپیماست که توسط آژانس‌های هواپیمایی از ایرلاین پیش خرید شده است و آژانس چارترکننده طبق میل و سیاست خودش، قیمت آن را تعیین می‌کند. بنابراین ممکن است زمانی که ترس خالی ماندن پرواز وجود دارد، آژانس چارترکننده بلیط‌های خود را به قیمت‌هایی بسیار پایین و باورنکردنی به فروش برساند. البته خلاف این حالت نیز ممکن است و زمانی که تقاضا بالا برود، چارترکننده نیز قیمت‌های نجومی برای بلیط‌ها تعیین می‌کند.

در این مقاله از وبلاگ ققنوس تلاش کردیم با معرفی دلایل تفاوت قیمت بلیط هواپیما، به شما کمک کنیم تا با آگاهی کامل نسبت به خرید بلیط هواپیما اقدام کنید و انتخابی هوشمندانه داشته باشید.

اشتراک گذاری این پست

1 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.