آشنایی با کلاس نرخی پرواز و تفاوت کلاس نرخی و پروازی

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


آشنایی با کلاس نرخی پرواز و تفاوت کلاس نرخی و پروازی

آشنایی با کلاس نرخی پرواز و تفاوت کلاس نرخی و پروازی

بدون شک برایتان پیش آمده که هنگام خرید بلیط هواپیما متوجه قیمت متفاوت بلیط‌های مختلف شده باشید اما احتمالا دلیل این تفاوت قیمت را ندانسته‌اید. در این مقاله از وبلاگ ققنوس قصد داریم با معرفی کلاس نرخی پرواز، به شما کمک کنیم تا با آگاهی کامل نسبت به خرید بلیط هواپیما اقدام کنید.

پیش از اینکه درباره این صحبت کنیم که کلاس نرخی پرواز چیست و تفاوت کلاس نرخی و پروازی در کجاست، ابتدا باید بگوییم که اصلا قیمت بلیط هواپیما چگونه تعیین می‌شود:
مسیر پرواز: بی‌تردید اولین عاملی که قیمت پرواز را تعیین می‌کند و باعث می‌شود یک مسیر و بلیط هواپیما از مسیر دیگری گرانتر باشد، مسیر پرواز است. طبیعی است که هر چقدر طول مسیر پرواز طولانی‌تر باشد، قیمت بلیط هواپیما نیز بالاتر خواهد بود زیرا هزینه‌های پرواز هم بیشتر است.
کلاس پرواز: دومین عامل تاثیرگذار بر قیمت هواپیما، کلاس پروازی است و اگر مقالات پیشین وبلاگ ققنوس را خوانده باشید، به طور کامل با مفهوم کلاس پروازی آشنا خواهید بود. اما به طور خلاصه می‌توان گفت که کلاس پروازی در واقع تفاوت در خدماتی است که شرکت هواپیمایی (ایرلاین) به مسافران خود ارائه می‌کند و هر چقدر این خدمات بیشتر باشد، قیمت بلیط نیز بیشتر خواهد بود.
کلاس نرخی پرواز: اما سومین عاملی که در قیمت بلیط هواپیما تاثیر می‌گذارد، کلاس‌های نرخی پرواز است. ایرلاین‌ها بر اساس قوانین مصوب و سیاست‌های فروش خود، تصمیم می‌گیرند برای حداکثر کردن میزان فروش بلیط و همچنین سود بدست آمده، چند کلاس نرخی پرواز تعریف کنند. اما برای اینکه با ارتباط کلاس نرخی و کلاس پروازی بلیط هواپیما آشنا شوید، باید در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

[lwptoc]

کلاس نرخی پرواز چیست؟
کلاس نرخی پرواز چیست؟

کلاس نرخی پرواز چیست؟

اگر به بلیط هواپیمای خود نگاه کنید، خواهید دید که روی آن تعدادی حروف انگلیسی نوشته شده است. تعدادی از این حروف مانند Y، E، C، J و F به کلاس پروازی مربوط است و نشان می‌دهد که بلیط شما در کلاس پروازی اکونومی، بیزینس یا فرست کلاس قرار دارد. اما علاوه بر این حروف، حروف دیگری نیز وجود دارند؛ مانند کلاس نرخی v، شناسه نرخی d، کلاس نرخی پرواز x و … که در واقع همان شناسه نرخی بلیط هواپیما هستند.
اما این شناسه کلاس نرخی پرواز چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟
احتمالا تاکنون برای شما پیش آمده که هنگام رزرو آنلاین بلیط متوجه تفاوت قیمت دو بلیط یکسان شده باشید. یا هنگامی که سوار هواپیما شده‌اید، با فردی که در کنار شما نشسته صحبت کرده و متوجه شده باشید که قیمت بلیت شما متفاوت بوده است. در واقع این تفاوت قیمت بخاطر تفاوت کلاس نرخی پرواز است. البته باید بدانید که این موضوع تنها به پروازهای سیستمی اختصاص دارد و پروازهای چارتری از این روش پیروی نمی‌کنند.

 

[sc name=”highlight” text=”تفاوت قیمت بخاطر تفاوت کلاس نرخی پرواز است و باید بدانید که این موضوع تنها به پروازهای سیستمی اختصاص دارد و پروازهای چارتری از این روش پیروی نمی‌کنند.” ]

 

تفاوت انواع شناسه نرخی بلیط هواپیما چیست؟
تفاوت انواع شناسه نرخی بلیط هواپیما چیست؟

تفاوت انواع شناسه نرخی بلیط هواپیما چیست؟

در مقایسه کلاس نرخی و پروازی گفتیم که کلاس‌های پروازی مختلف، خدمات و امکانات مختلف و متفاوتی چون کیفیت صندلی و … به مسافران ارائه می‌کنند. اما این بدین معنی نیست که کلاس نرخی پرواز هیچ خدمت متفاوتی به شما ارائه نمی‌کند. بلکه هر کلاس نرخی پروازی، مزیت‌های متفاوتی برای شما ایجاد می‌کنند که عبارتست از:
جریمه لغو (کنسلی) و استرداد بلیط: یکی از مهمترین تفاوت‌های کلاس نرخی پرواز، قوانین کنسلی و میزان جریمه‌ای است که ایرلاین پس از لغو بلیط به شما بازمی‌گرداند. به طور معمول، ایرلاین‌ها با قرار دادن برخی از بلیط‌ها در کلاس نرخی ارزان‌تر، احتمال فروش آنها را بیشتر می‌کنند. اما از آن طرف جریمه کنسلی آنها را نیز بیشتر می‌کنند و در صورتیکه قصد داشته باشید بلیط خود را کنسل کنید، مبلغ کمتری به شما پس خواهند داد.
میزان بار مجاز: دیگر موردی که در انواع کلاس نرخی پرواز تفاوت دارد، میزان حجم بار مجاز است. اگر بلیط شما در کلاس‌های نرخی ارزان باشد، بار کمتری را می‌توانید همراه خود داشته باشید اما در صورتی که بلیط شما در کلاس نرخی بالا باشد، میزان بار مجاز شما نیز بیشتر خواهد بود.
فاصله زمانی تا پرواز: موضوعی دیگری که باعث تفاوت کلاس نرخی پرواز می‌شود، فاصله زمانی تا پرواز است. اگر قصد خرید بلیط در یک مسیر پرطرفدار و زمانی شلوغ را داشته باشید، ایرلاین سعی می‌کند با نزدیک شدن به روز پرواز، کلاس نرخی را بالا ببرد تا بتواند سود بیشتری کسب کند. اما در صورتی که مقصد شما طرفدار کمتری داشته باشد و احتمال فروش نرفتن پرواز باشد، ایرلاین برای فرار از خالی ماندن صندلی‌ها مجبور است کلاس نرخی را کاهش دهد.

کلاس نرخی ایرلاین‌های داخلی

حال که به مفهوم کلاس نرخی آشنا شدید و تفاوت کلاس نرخی و پروازی را فهمیدید، بهتر است کلاس نرخی پرواز چند ایرلاین ایرانی را نیز بررسی کنیم. البته باید گفت که ممکن است این اطلاعات تغییر کند و بهترین کار برای داشتن اطلاعات دقیق از کلاس نرخی پرواز، تماس با کارشناسان فروش آژانس هواپیمایی ققنوس است:

ایرلاین شناسه نرخی (کلاس) تا 12 ظهر 3 روز قبل از پرواز تا 12 ظهر 1 روز قبل از پرواز تا 3 ساعت قبل از پرواز تا 30 دقیقه قبل از پرواز تا 30 دقیقه قبل از پرواز به بعد
کلاس نرخی ایران ایر L, X, N, M, K, Q, V, S, Y, I, C, J 30% 60%
کلاس نرخی پرواز ماهان S X T V Q P R Y B 10% 30% 50%
L 15% 40% 50%
I 20% 40% 50%
N 20% 50% 70%
C 30% 40% 70%
W WW WA 20% 50% 70%
U 90% 95%

در این مقاله از وبلاگ ققنوس سعی کردیم با توضیح مفهوم کلاس نرخی و مقایسه کلاس‌های پروازی و نرخی، شما را برای خرید آگاهانه و هوشمندانه بلیط هواپیما راهنمایی کنیم. پیشنهاد می‌کنیم در صورت داشتن هرگونه سوالی، با کارشناسان دپارتمان رزرو بلیط ققنوس تماس بگیرید.

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.