اردبیل را بهتر بشناسید

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


10 روز ویتنام (EK2139)

10 روز ویتنام (EK2139)

5 روز سوییس (TK2129)

5 روز سوییس (TK2129)

6 روز فرانسه (TK2128)

6 روز فرانسه (TK2128)

اردبیل را بهتر بشناسید

استان اردبیل سرزمین سبلان زیبا و چشمه‌های آب گرم جوشان از دل زمین است. گردشگری اردبیل با جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، فرهنگی و غیره خود یکی از محبوب‌ترین مقصد‌های گردشگری در ایران است. شاید بهترین ویژگی‌ای که زندگی در اردبیل را لذت‌بخش کرده است، آب و هوای خنک و مطبوع آن در فصل بهار و تابستان باشد که باعث می‌شود بسیاری از هم‌وطنان نیز با توجه به هوای گرم دیگر مناطق ایران، شهر اردبیل را برای تفریح و استراحت انتخاب نمایند.
موقعیت جغرافیایی اردبیل در شمال غربی ایران و شرق استان‌ آذربایجان قرار گرفته است. دشت مغان به دلیل خاک حاصلخیزی که دارد برای اردبیل از اهمیت بخصوصی برخوردار است. استان اردبیل در سال ۱۳۷۲ به صورت رسمی تأسیس شد و از استان آذربایجان شرقی جدا گشت. برای اینکه اطلاعات بیشتری از تاریخ اردبیل، فرهنگ و زبان مردم اردبیل و زندگی در اردبیل به دست بیاورد با ما همراه باشید. سرفصل های عنوان شده در این مقاله عبارت اند از:

• موقعیت جغرافیایی اردبیل
• تاریخ اردبیل
• فرهنگ و زبان مردم اردبیل
• جاذبه‌های گردشگری اردبیل

[ps2id id=’1′ target=”/]

موقعیت جغرافیایی اردبیل

اردبیل در ناحیه‌ی کوهستانی شمال غرب ایران و در ارتفاع بیش از ۳۰۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد. موقعیت جغرافیایی اردبیل در ۳۶۹ کیلومتری مرز کشور جمهوری آذربایجان قرار داشته و از آنجاییکه منطقه‌ای کوهستانی است از آب و هوایی معتدل و مطبوع در فصل بهار و تابستان و آب و هوایی به شدت سرد و خشک و با بارش فراوان برف، در فصل زمستان برخوردار است. با جستجو‌ی عبارت اردبیل نقشه می‌توانید مشاهده کنید که این استان از جنوب خود با استان‌های گیلان و زنجان همسایه است و از غرب نیز به استان آذربایجان شرقی متصل است و حدود ۴۰ کیلومتر با ارتفاعات و دامنه‌ی‌ منطقه‌ی تالش فاصله دارد. همچنین کوه سبلان با ارتفاع نزدیک به 4800 متر در غرب این استان قرار دارد و قله‌های برفی آن از کیلومتر‌ها دورتر به منظره‌ی اردبیل زیبایی بی‌نظیری می‌بخشد.

[ps2id id=’2′ target=”/]

تاریخ اردبیل

تاریخ اردبیل و سرزمین‌های منسوب به آن در دوران پیش از اسلام بسیار مبهم است. گفته می‌شود اردبیل برای اولین بار توسط یکی از پادشاهان ساسانی به نام فیروز که از فرزندان یزدگرد دوم بوده است کشف شده است. این شهر در اسناد تاریخی ارمنیان نیز غایب است اما برای اولین بار با نام‌ آرتاویل در متون تاریخی به آن اشاره شده است. برخی محققان نیز معتقدند اردبیل پایتخت آذربایجان در بازه‌ی قرن دوم تا هشتم هجری بوده است. با این اوصاف اردبیل شاهد بسیاری از جنگ‌های تاریخی عثمانیان بوده‌ است و سرگذشت خونینی را بر دوش خود حمل می‌کند؛ این موضوع تا حد زیادی به دلیل موقعیت جغرافیایی اردبیل و اهمیت استراتژیک این شهر در مناسبات آن زمان بوده است.
با این حال اوج شکوفایی تاریخ اردبیل در دوران صفویان بوده است که بقعه‌ی شیخ صفی‌الدین اردبیلی از بازمانده‌های آن دوران به حساب می‌آید. با سفر به شهر اردبیل می‌توانید از این جاذبه‌های تاریخی مانند سایت باستانی شهریری و همچنین موزه‌های تاریخ معاصر، بازدید کنید.

بقعه‌ی شیخ صفی‌الدین اردبیلی - اردبیل
بقعه‌ی شیخ صفی‌الدین اردبیلی

[ps2id id=’3′ target=”/]

فرهنگ و زبان مردم اردبیل

زبان مردم اردبیل آذری یا ترکی است. درواقع استان اردبیل به همراه استان‌های آذربایجان غربی و شرقی بخش عمده‌ای از شهروندان ترک ایران را در خود جای داده‌اند. هم‌وطنان آذری‌زبان ما همان‌طور که می‌دانید از فرهنگی غنی در شیوه‌ی زندگی برخوردارند و آداب و رسوم ویژه‌ای در رفتارها و مراسمات روزمره و جشن‌های خود دارند. سفر به استان اردبیل به‌خصوص حضور در روستاهای کمتر شناخته شده شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

[ps2id id=’4′ target=”/]

جاذبه‌های گردشگری اردبیل

در ادامه‌ی مقاله قصد داریم شما را با چندی از جاذبه‌های گردشگری اردبیل آشنا کرده و برای سفری دل‌نشین به این منطقه راهنمایی کنیم:
 گردنه‌ی حیران: گردنه‌ی حیران نامی آشنا برای تمام علاقه‌مندان به سفر است. نامی که اشاره به جاده‌ی پرپیچ‌وخم و زیبای آستارا به اردبیل دارد. وصف کردن منظره‌های زیبا و حال خوش حضور در این جاده کار دشواری است، تنها می‌توان گفت که گردشگری اردبیل بدون تجربه‌ی رویایی گردنه‌ی حیران نیمه‌تمام است و چیزی کم دارد. این مسیر حدود ۳۵ کیلومتر است و به‌راستی همان‌طور که از اسم آن پیداست مسافرانی که قدم در آن می‌گذارند را حیران خود و زیبایی‌های بی‌مثالش می‌کند.
 دریاچه‌ی نئور: دریاچه‌های طبیعی که از آب رودخانه‌های تازه سرازیر شده و از کوه‌ها تغذیه می‌شوند بسیار نادرند و دریاچه‌ی زیبای نئور اردبیل یکی از همان‌هاست. نئور یکی از جاذبه‌هایی است که برای تکمیل گردشگری اردبیل باید حتماً به آن سر بزنید. این دریاچه که در ۳۵ کیلومتری شهر اردبیل و در روستای عباس آباد قرار دارد به راحتی قابل دسترس است زیرا جاده‌ی منتهی به آن آسفالت شده است و این امکان را برای شما فراهم آورده است که از منظره‌های زیبای آن بهره ببرید. خوشبختانه این دریاچه از مناطق حفاظت‌شده به حساب می‌آید که شکار پرندگان و ماهیگیری در آن ممنوع است و این مسئله باعث شده است دریاچه‌ی نئور اردبیل از دست برخی افراد سودجو در امان باشد و زیبایی‌های آن ماندگار بماند.

[irp posts=”2547″ name=”ماسال، بهشت گمشده ایران”]

یکی از جاذبه‌هایی که برای تکمیل گردشگری اردبیل باید حتماً به آن سر بزنید دریاچه نئور است که در 35 کیلومتری شهر اردبیل و در روستای عباس آباد قرار دارد.

بقعه‌ی شیخ صفی‌الدین اردبیلی: زیبایی این مکان منحصر به تاریخ آن نیست. معماری اصیل و مبهوت‌کننده‌ی این بقعه که در محله‌ی قدیمی عالی‌قاپوی اردبیل واقع شده است نیز جذابیت این مکان را دوچندان کرده است. می‌توانید با بازدید از این مکان، ساعت‌ها به تماشای کاشی‌کاری‌ها، منبت‌کاری‌ها،‌ فضاسازی و رنگ‌های فیروزه‌ای این مکان بنشینید و گذر زمان را احساس نکنید. در این بنا تاریخ اردبیل و فرهنگ آن گردآمده‌اند.

 پل معلق پیر تقی - اردبیل
پل معلق پیر تقی

پل معلق پیر تقی: پل معلق پیر تقی در شهر خلخال از توابع استان اردبیل قرار دارد و یکی از جاذبه‌های معروف گردشگری اردبیل به حساب می‌آید. این پل که در نوع خودش بی‌همتاست ۷۰ متر طول دارد و از سطح زمین ۶۰ متر ارتفاع دارد. منظره‌ی زیبای بالای پل به همراه ترس و اضطراب ارتفاع آن تجربه‌ای متفاوت و هیجان‌انگیز خواهد بود.

زندگی در اردبیل و یا سفر گردشگری به این شهر، تجربه‌ی جالب و متفاوتی خواهد بود. تمام مواردی که ذکر شد تنها بخش ناچیزی از خصوصیات مردم استان اردبیل و تاریخ، فرهنگ و جاذبه‌های گردشگری اردبیل است. مکان‌هایی نظیر بازار سنتی اردبیل، پل مشکین‌شهر، غار یخگان، دشت مغان، چشمه‌های زیبا و معدنی آب گرم، جنگل فندقلو و … تنها بخشی از جاذبه‌های گردشگری اردبیل هستند. به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم حتماً در اولین فرصت مناسب، به خصوص در فصل‌های گرم سال، سفر به اردبیل را تجربه کنید.

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.